در پاسخ به پانا عنوان شد؛

کلانتری: با سدسازی در شمال کشور موافقم

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص مدیریت آلودگی هوا گفت: با انتخاب شهردار جدید تهران و شناختی که از او دارم قطعا هماهنگی با محیط زیست در این زمینه بیش از گذشته خواهد شد.

کد مطلب: ۶۶۱۵۵۹
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا، عیسی کلانتری پیش از ظهر امروز در نخستین نشست خبری خود با بیان اینکه در محیط زیست هر تخصصی را به خودش واگذار می کنیم درباره سیاست خود در حوزه حیات وحش اظهار داشت: من شکارچی نیستم اما متخصصان شکار می گویند اگر شکار حساب شده نباشد گله از بین می رود و اگر شکار انجام نشود تعداد نر و ماده ها یکی می شود و نرها بیشتر از ماده ها غذا می خورند. من متخصص حیات وحش نیستم اما تصمیم دارم دکتر نمکی را به سازمان محیط زیست بیاورم و مسئولیت محیط طبیعی را به وی بدهم. اما آقای نوبخت به من گفت دو ماه فرصت بده تا بودجه را تکمیل کنند. مطمئن هستم آقای نمکی در حوزه حیات وحش صاحبنظر است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به این که 80 درصد از نیرو و وقت خود را صرف حوزه آب خواهد کرد گفت: می دانم با این روندی که آب در کشور دارد کشور سرنگون می شود اگر مصرف آب کم نشود کشور نابود خواهد شد امروز بیش از 70 درصد مشکل کشور آب است و تنها کشوری در دنیا هستیم که 110 درصد از آب تجدیدپذیر را استفاده می کنیم. در حالیکه کشورهای آفریقای شمالی بیش از 60 درصد آب تجدیدپذیر را استفاده نمی کنند.

وی در خصوص برنامه سازمان محیط زیست درباره محصولات تراریخته بیان کرد: محصولات محیط زیست کشور آنقدر بزرگ است که تراریخته یک در هزار آن اهمیت دارد و نباید وقت این جلسه را به موضوع تراریخته اختصاص دهیم.

این مقام مسئول در پاسخ به پرسش پانا در خصوص مدیریت آلودگی هوا توضیح داد: با انتخاب شهردار جدید تهران و شناختی که از او دارم قطعا هماهنگی با محیط زیست در این زمینه بیش از گذشته خواهد شد. آلودگی هوا یکی از دغدغه های بزرگ ما است و یکی از مشکلات ما در سازمان محیط زیست این است که متخصص کافی نداریم و ما می خواهیم به کمک سازمان برنامه بخشی از وظایف حاکمیتی خود را به دانشگاه های کشور واگذار کنیم. برای مثال اینها را ناظر خودمان بر سر خودروسازها بگذاریم یا نمایندگی دائمی ما بر سر پالایشگاه ها باشند تا سوخت استاندارد تولید کنند.

وی افزود: بیش از 51 درصد آلودگی هوای شهر تهران مربوط به کامیون هایی است که شبانه وارد تهران می شوند و چون شب است کنترلی روی آنها نمی شود این خودروها باید نوسازی شود و معتقدیم کامیون های 30 و 40 ساله نباید وارد شهر شود. از طرفی بیش از 20 درصد آلودگی هوای شهر تهران در نیمه دوم سال مربوط به نیروگاه شهیدرجایی است که مازوت مصرف می کند.

کلانتری تصریح کرد: در روزهای گذشته با هر یک از مدیران کل استان ها یک ساعت گفت و گو کردم اما وقتی پرسیدم مشکلات شما چیست گفتند مشکل اصلی ما سازمان است گفتم هر درخواستی که در استان قابل انجام است به سازمان نفرستند مگر اینکه توان علمی لازم را در استان نداشته باشند.

وی در ادامه همچنین در خصوص مسئله سدسازی در کشور گفت: سدسازی هم خوب است و هم بد و در جای مناسب خوب و در جای نامناسب بد است. در دریاچه ارومیه جلوی سد نازلو را با 67 درصد پیشرفت گرفتیم و با نمایندگان نیز درگیر شدیم همچنین جلوی سد سیمینه رود را با 80 میلیارد سرمایه گذاری گرفتیم اما در شمال کشور با سدسازی موافق هستیم.

کلانتری ادامه داد: ما خلاف قانون نمی توانیم رفتار کنیم باید یک موسسه آینده پژوهی در حوزه محیط زیست داشته باشیم خیلی خوب است که مطالبات مردمی و خبرنگاران از سازمان پیش­تر است من همه چیز را بلد نیستم اما می توانم شما را به کار بگیرم چرا که شما واقعا سخت گیرانه برخورد می کنید اما 80 میلیون نفر می خواهند در این کشور زندگی کنند که باید کمک کنید تا راه حل ارائه دهیم. نمی توانیم فقط نه بگوییم. سازمان محیط زیست به هر طرحی سه ماه فرصت پاسخگویی داده است.

وی یاداور شد: محیط زیست کشور مثل سازمان برنامه وزارت اطلاعات و نیروهای مسلح است یعنی حاکمیت باید محیط زیست را از بعد کلان ببیند کاری که الان با این میزان بودجه در سازمان محیط زیست انجام می شود از خودگذشتگی است.

وی همچنین درباره احیاء تالابها و هدررفت آب کشاورزی گفت: هیچ یک از وزرای نیروی برق بعد از انقلاب فهم آبی اقای چیت چیان را نداشتند ایشان برای اولین بار 11.8 میلیارد مترمکعب برای تالاب ها و رودخانه ها حق آبه تعیین کرده و برای کارون که به اروند رود می ریزد سالی 1.8 میلیاردمترمکعب حق آبه تعیین کرد. این سهم ما است اما وقتی که تابستان می شود و کشاورزی رونق دارد نمی توانیم آن را بگیریم باید بگوییم حق آبه ما را در بهمن و اسفند ماه بدهند. هیچوقت و در هیچ کجای کشور ابهای جاری از اردیبهشت ماه به بعد به تالاب و دریاچه نمی رسد سدها را که زدیم توانستیم آبهای سیلابی را مهار کنیم و شد آب تنظیم شده اما این آب تنظیم شده به تالاب و رودخانه نمی رسد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار