حضور بانوی فیلم ساز ایرانی در جشنواره فیلم نروژ

زهره زمانی مستندساز برجسته و رییس انجمن سینمای جوانان شهر انزلی بعنوان رییس برنامه ریزان جشنواره داکا در فستیوال فیلم نروژ حضور یافت .

کد مطلب: ۶۶۱۰۸۳
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا از گیلان،این بانوی فیلمساز که چهار دوره به جشنواره فیلم نروژ دعوت شده در بازگشت از این جشنواره گفت: من به عنوان رییس برنامه ریزان جشنواره ی داکا از 19 تا 25 اوت ( 28 مرداد تا سوم شهریور) در این فستیوال حضور داشتم .
وی اظهار داشت :این جشنواره 450 شرکت کننده داشت و 23 فیلم از کشورهای شمالی و 20 پروژه در حال تکمیل معرفی شدند.
زمانی ، صدور روزانه یکهزار و 350 بلیت تک فیلم برای بازدید کنندگان و برگزاری نشستی پیرامون پخش فیلم در اروپا و نقل شفاهی ( پیچینگ) 24 پروژه در حال ساخت و شش فیلمنامه را از جمله بخشهای مهم این جشنواره عنوان کرد.
زمانی افزود : ایران در این جشنواره حضور نداشت ،اما فیلمسازان و تهیه کنندگان ایرانی مقیم اروپا که همانجا بدنیا آمده و بزرگ شده اند ، بودند.
وی با بیان این که این جشنواره به نوعی پارتنر جشنواره داکا است افزود: من همراه دبیر جشنواره داکا فیلمها را دیدیم و سعی در انتخاب فیلم هایی از کشورهای اسکاندیناوی بخصوص نروژ داشتیم.
این بانوی فیلمساز خاطرنشان کرد : در کنار تماشا و انتخاب فیلم گفتگوهایی با فیلمسازان حاضر و تهیه کنندگان انجام دادیم .
وی افزود: فستیوال فیلم نروژ یک جشنواره قدیمی با هدف معرفی سینمای نروژ و اسکاندیناوی به جهان است و امسال چهل و پنجمین دوره اش را می گذراند.
رییس برنامه ریزان جشنواره داکا گفت : یکی از جالب ترین بخشهای برنامه ، نقل شفاهی فیلم ( peaching ) بود که در آن کارگردانها و فیلمنامه نویس ها در حضور تهیه کنندگان ، خریداران و پخش کننده های فیلم و سرمایه گذاران به مدت هفت دقیقه روی صحنه رفته و فیلم خودشان هدف و داستان فیلم را تعریف می کردند تا برای ساخت فیلم از سرمایه گذاران کمک هزینه بگیرند.
وی افزود: بعضی از فیلمسازان نیز برای معرفی فیلمشان تریلر را ساخته بودند یا بخشهایی را که فیلمبرداری کرده بودند یا عکسهایی از فیلم را نشان می دادند.
زمانی اظهار داشت : برای فیلمسازی که می خواهید فیلمش به خارج مرزها برود این امر اهمیت دارد که بداند چطور پروژه را معرفی کنیم و سرمایه گذار جذب کنیم .
رییس برنامه ریزان جشنواره داکا در مورد این که چه نوع فیلمهایی را برای نمایش در داکا انتخاب کرده اند گفت : با توجه به این که شعار جشنواره داکا فیلم خوب ، بیننده خوب و جامعه خوب است و بنگلادش نیز کشوری مسلمان است برخی سوژه ها را نمی توانیم انتخاب کنیم .
وی تصریح کرد: فیلمها باید برهنگی نداشته باشد و بدون سانسور باشد مگر این که فیلم خیلی خوب باشد و تنها یک صحنه داشته باشد که از فیلمساز اجازه می گیریم که سانسور کنیم .
این بانوی فیلمساز گفت : سینمای نروژ نسبت به سایر کشورهای اسکاندیناوی خیلی پیشرفته نیست و چند سالی است که دارند روی آن سرمایه گذاری می کنند .
زمانی اظهار داشت : امسال در بین فیلمهای نروژ آثار خوبی هم بود که نشان از تاثیر سرمایه گذاری و برگزاری جشنواره روی تولیدات دارد.
وی خاطرنشان کرد : مردم و مخاطبان داکا بسیار به سینمای ایران علاقمندند و یکجور حس سمپاتیک دارند و طویل ترین صفها برای تماشای فیلمهای ایرانی است .
وی در مورد این که هنگام انتخاب فیلم چه نکاتی مد نظر اوست اظهار داشت : در هر جشنواره ای هنر ناب و سینمای ناب و دارای تکنیک و داستان خوب برنده است ، حتی اگر ژانر مورد علاقه شما نباشد از دیدنش لذت می برید .
زهره زمانی از سال 79 فعالیت خود را با شرکت در کلاسهای فیلمسازی انجمن سینمای جوانان انزلی و کار ساخت فیلم آغاز کرد.
وی تاکنون حدود 10 فیلم ساخته (دو فیلم مشترک) که اغلب در بخشهای مختلف جشنواره های داخلی و خارجی مورد تقدیر قرار گرفته است.
از جمله این فیلمها می توان به پاسور ،نامه ای برای اندره ، مثل شب، پا برهنه آقا، قصه قدیمی اشاره کرد.
زمانی ، سال2010 از داوران بخش بین الملل جشنواره فیلم مذهب امروز، سال 2012 از داوران بخش آسیا-استرالیا (بخش اصلی مسابقه)جشنواره بین المللی فیلم داکا ، سال 2014 رییس هیات داوران بخش فیلمهای کوتاه و مستقل جشنواره فیلم داکا بود.
وی سال 2014 برای داوری جشنواره جیپو فیلیپین و همچنین جشنواره فیلم هند دعوت شد که با توجه به مسئولیت به عنوان مدیر انجمن سینمای جوانان انزلی از این کار انصراف داد.
زمانی از سال 2012 جزء برنامه ریزان جشنواره بین المللی فیلم داکا بود و سال گذشته رییس برنامه ریزان فیلمهای خارجی شد و با حضور در جشنواره های مختلف برای این جشنواره فیلم انتخاب می کند.
این بانوی فیلمساز که اکنون ریاست انجمن سینمای جوانان انزلی را به عهده دارد همچنین برنامه ریز جشنواره مذهب امروز و رنگین کمان لندن نیز هست .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار