رئیس کل بانک مرکزی خبر داد:

بزرگترین کار اقتصادی دولت یازدهم ساماندهي اوضاع متلاطم اقتصادي بود

رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامي ايران كه در جلسه شوراي اداري استان خراسان جنوبي سخن مي گفت با بيان اين مطلب ، افزود: بزرگترين كار اقتصادي دولت يازدهم ساماندهي اوضاع متلاطم اقتصادي در قبل از دولت يازدهم بود كه موجب ايجاد ثبات و آرامش در بازار شده است.

کد مطلب: ۶۵۹۲۴۷
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا از خراسان جنوبی ،ولي الله سيف رئیس کل بانک مرکزی ، تحريم هاي گسترده در سال هاي ۸۹ تا ۹۱ را مورد تاکيد قرار داد و افزود: اين تحريم ها موجب قطع ارتباط روابط تجاري ايران با دنيا شده بود و کشور را در ابعاد مختلف از جمله در حوزه اقتصادي با مشكلات جدي مواجه ساخته بود.


وی، با بیان اینکه قبل از دولت يازدهم، نظام بانکي کشور از روابط بين الملل كنار گذاشته شده بود افزود: محدوديت در صادرات نفت موجب ايجاد مشكلات عمده اي در حوزه اقتصادي شده بود؛ اين در حاليست كه نرخ بالاي تورم مردم و فعالين اقتصادي را با چالش هاي جدي مواجه كرده بود.


رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامي ايران، برجام را نقطه عطفي در تاريخ كشور برشمرد وخاطر نشان ساخت: برجام خصوصاً در حوزه فروش و صادرات نفت بركات بسيار مطلوبي برجاي گذاشت؛ به گونه اي كه در سال قبل به لطف اين امر، كشور رشد بالغ بر ۱۲ درصدي را تجربه كرد.


سیف، نرخ رشد اقتصادی کشور درسال گذشته بدون احتساب فروش نفت را سه و سه دهم درصد ذکر کرد و ادامه داد: این رقم در سال جاري بالغ بر ۵ درصد پبش بيني شده است كه اميدواريم بتوانيم به اين هدف مهم دست پيدا كنيم.


وی، کاهش نرخ تورم را مورد تاکید قرار داد و افزود: در حال حاض، تراز تجاری کشور مثبت است و ميزان صادرات نسبت به واردات افزايش يافته ؛ اين در حاليست كه با تدابير دولت يازدهم سهم ماليات در بودجه سال جاري نسبت به نفت افزايش يافته و نفت تاثيرگذاري كمتري بر بودجه نسبت به سال قبل دارد.


وی، ثبات و آرامش موجود در بازار ارز و اقتصاد کشور را از دیگر آثار اقدامات اقتصادی دولت يازدهم دانست وتصريح کرد: ثبات اقتصادي، مقدمه رشد سرمايه گذاري و رونق اقتصادي است که اميدواريم در سال هاي آتي اين مهم به وقوع پيوسته و شاهد رشد و توسعه همه جانبه كشور در زمينه هاي اقتصادي باشيم.


رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامي ايران، با بيان اينكه دو اقدام مهم در حوزه اقتصادي و نظام بانكي بايد به انجام برسد، افزود: تقويت ساختار مالي بانكها و استانداردسازي فعاليت هاي بانكي و مالي از جمله اقدامات مهمي است كه بايد در اين زمينه به انجام برسد.


وی، افزایش ذخائر استراتژیک کشور را مورد تاکيد قرار داد و افزود: در حوزه توليد، گندم از مرز خودكفايي گذر كرده و امروز جزو صادركنندگان گندم در دنيا محسوب مي شويم كه دستاوردي بزرگ و قابل اعتنا است.

سیف ادامه داد: با اقداماتی که در چهار سال اخیر به انجام رسيده، موانع موجود در زمينه فاينانس هاي خارجي برداشته شده؛ اين در حاليست که خط فاينانس چين به امضاء رسيد و خط فاينانس ۸ ميليارد دلاري کره نيز به انجام رسيده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار