رییس سازمان فنی و حرفه ای استان تهران:

ایجاد طرح ایران مهارت در مدارس از سال آینده/اعتبارات کافی نیست

رییس سازمان فنی و حرفه ای استان تهران با اشاره به شرایط تجهیزات در کارگاه های فنی و حرفه ای گفت: طرح ایران مهارت برای ورود فرهنگ مهارت آموزی در مدارس را درنظر داریم.

کد مطلب: ۶۵۷۹۱۸
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا، مجید تهرانیان اظهار کرد: چالش های مهارت آموزی یک بحث فرهنگی در جامعه است و این امر به سال های گذشته برمی گردد که رقابت شدیدی برای پذیرش افراد در کنکور وجود داشت و جامعه با این نگاه نسل جدید را تربیت می کرد در حالی که اکنون تغییرات اساسی در روند پذیرش دانشگاه ها وجود دارد علاوه بر این امروزه کارآفرین بودن مهم تر از مدرک تحصیلی است.

وی ادامه داد: بحث بعدی مربوط به فرهنگ اشتغال در جامعه بوده که براساس تفکرات ما هر شغلی را برای فعالیت نمی پذیریم در حالی که چنین مساله ای مطلوب نبوده و باید فرهنگ آن تغییر کند.

تهرانیان در مورد توجه به بحث مهارت آموزی در مدارس کشور گفت: زمان درنظر گرفته شده برای درس کار و فناوری(حدود 2 الی 3 ساعت) بسیار کم بوده و باید در این زمینه تغییر نگرش بنیادی داشته باشیم.

رییس سازمان فنی و حرفه ای استان تهران افزود: باید برنامه ریزی جدیدی را در حوزه مهارت آموزی شکل گیرد و برای فرهنگ سازی این مساله رسانه ها تاثیر به سزایی دارند علاوه بر این مساله باید به مهارت آموزی در نظام غیررسمی توجه کنیم.

ایجاد طرح ایران مهارت

وی با بیان اینکه بیش از 10 هزار آموزشگاه خصوصی در حوزه فنی و حرفه ای نزدیک به 700 مهارت را آموزش می دهند، گفت: طرحی با نام ایران مهارت در مدارس ایجاد خواهیم کرد که دوره های کوتاه مدت از یک روزه تا 20 روزه برای دانش آموزان ارائه خواهد شد تا به تدریج فرهنگ مهارت آموزی را به مدارس وارد کنیم و از جمله این مهارت ها حکاکی روی مس، کابل کشی شبکه و مواردی از این قبیل است.

وی با اشاره به اینکه نظام رسمی باعث ارائه مدارک تحصیلی به افراد می شود، بیان کرد: نظام غیررسمی دوره های تخصصی و تایید شده سازمان های بین المللی نظیر ILO (سازمان جهانی کار) را برای مهارت آموزان در نظر می گیرد.

تهرانیان در رابطه با وضعیت مهارت آموزی با توجه به تامین شرایط لازم بیان کرد: امکانات و تحهیزات موجود در ناوگان فنی و حرفه ای فرسوده است و با توجه به اهمیت بحث مهارت آموزی تنها 1.3 درصد است بودجه آموزشی کل کشور به این سازمان اختصاص پیدا کرده است.

وی گفت: با توجه به تجهیزات گسترده مورد نیاز برای مهارت آموزی اعتبارات کافی وجود ندارد به عنوان مثال در حال حاضر 12 کارگاه مکانیک در تهران داریم که فعالیت روی موتور پراید و پژو به مهارت آموزان آموزش می دهیم و برای ارتقای سطح تجهیزات در هر کارگاه به یک میلیارد اعتبار نیاز داریم.

رییس سازمان فنی و حرفه ای استان تهران تصریح کرد: برای بهبود روند فعالیت در خصوص مهارت آموزی انتظار داریم قوانینی وضع شود تا سازمان فنی و حرفه ای از رویکردهای دولتی به غیردولتی تغییر پیدا کند تا از ظرفیت های موجود در روزهای تعطیل بهره گرفته شود و به کارگیری افراد در روزهای غیرتعطیل برای ارائه خدمات در مراکز جز با رویکرد غیردولتی محقق نخواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار