رئیس سازمان صنفی رایانه ای درگفت وگو با پانا:

بروکراسی پیچیده اداری مانع شکل گیری کسب و کارهای جدید است

رئیس سازمان صنفی رایانه ای با اشاره به موانع اداری موجود بر سر راه استارت آپ ها گفت: اگر بروکراسی تنها به ابزار تکنولوژی تجهیز شود ممکن است شفافیت ایجاد شود اما لزوما منجر به تسهیل امور نمی شود و در حال حاضرفرآیندهایی که در بخش دولتی به منظور کمک به صاحبان کسب و کارهای نو پا وجود دارد بهینه نیست و اگرچه به سمت الکترونیکی شدن حرکت کرده اما تا رسیدن به جایگاه مطلوب فاصله معناداری وجود دارد.

کد مطلب: ۶۵۷۸۶۷
لینک کوتاه کپی شد

علی ناصر سعادت درگفت وگو با خبرنگار اقتصادی پانا در پاسخ به این پرسش که بروکراسی اداری ایران و تجهیز آن به تکنولوژی تا چه میزان در مسیر فعالیت استارت آپ ها مانع ایجاد می کند ، تصریح کرد: بروکراسی به نوبه خود عامل بدی نیست اما آنجا مانع انجام هر فعالیتی می شود که کش و قوس پیدا کرده و پیچیده می شود .

فساد زائیده بروکراسی پر پیچ و خم
وی افزود: فرآیند انجام کار از یک میز به میز دیگر و از اتاق به اتاق دیگر می تواند فساد زا باشد و مهمتر از هر چیز باید گفت فساد می تواند زائیده بروکراسی پر پیچ و خم باشد .
رئیس سازمان صنفی رایانه ای عنوان کرد:خوشبختانه در کشور در بحث دولت الکترونیک و زیرساخت های الکترونیک اقدامات مناسبی صورت گرفته است اما اگر قرار است این زیرساخت ها کامپیوتری شود باید الزامی به حضور و مراجعه مردم وجود نداشته باشد و در کنار آن ضمن ایجاد شفافیت بروکراسی نیز سهل و روان شود.
وی ادامه داد: ضمن آن باید بروکراسی ها به گونه ای باشد که نیاز به اخذ مجوزهای متعدد زمان بر وجود نداشته باشد البته در حال حاضر استارت اپ ها برای ارایه محصول نیاز به ثبت شرکت دارند اما شرایط کار در ثبت شرکت به صورت الکترونیکی این است که به طور دائم و در طی مراحل ثبت اینترنتی آن ری جکت صورت می گیرد و مدارکی را باید به طور دائم آپلود کرد که انجام آن کار راحتی نیست به همین دلیل واسطه هایی خلق شده اند که انجام این کار رابرعهده می گیرند و بابت انجام ان مبالغی تا 5 میلیون تومان را دریافت می کنند .
رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای عنوان کرد: تکنولوژی به خدمت گرفته شده اما مشکل ثبت شرکت ها هنوز روان نشده است و این در حالی است که انجام پروسه ثبت شرکت ها در بسیاری از کشورها تنها با مطالعه سایت و طی زمان دو روز امکان پذیر است .

تجهیز به تکنولوژی در بروکراسی لزومان منجر به تسهیل امور نمی شود
وی اضافه کرد: اگر بروکراسی تنها به ابزار تکنولوژی تجهیز شود ممکن است شفافیت ایجاد شود اما لزوما منجر به تسهیل امور نمی شود .
سعادت خاطرنشان کرد: بهینه سازی فرآیندها در کنار به خدمت گرفتن تکنولوژی موجب تسهیل امور می شود بنابراین باید در هر دو بخش به طور همزمان فعالیت های لازم صورت گیرد و کاهش بروکراسی در کنار تجهیز به الکترونیکی شدن امور موجب کاهش روند امور اجرایی در کشور و ازجمله فعالیت استارت اپ ها شود .
رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای تصریح کرد:ثبت شرکت چه در استارت آپ های مبتنی بر تکنولوژی و چه غیر از آن در حال حاضر مشکلاتی را برای صاحبان ایده و محصول ایجاد کرده که در پاره ای موارد می تواند دلسردی را برای آنها به همراه داشته باشد .
سعادت اظهار کرد: کسب و کارهای نوپا مشکلاتی دیگری هم دارند و عدم اشراف آنها به دانش حقوقی ، بیمه ای و سایر مسائل مشکلاتی را برای آنها ایجاد کرده است در این میان سازمان نظام صنفی در تلاش است تا با دفاتر مشاوره ای این اطلاعات را به آنها ارایه دهد .
وی افزود: منتورها یا تسهیل گران امور کسب و کار در سازمان نظام صنفی تلاش می کنند تا با انجام مشاوره های کارشناسی اطلاعات مالی ،حقوقی و قانونی متفاوت را در اختیار استارت آپ ها قرار دهند و در این میان اشنایی با مفاهیمی برای ورود به بورس ،حسابرسی و سایر موضوعات مرتبط با کسب و کار از جمله مشاوره هایی است که در این سازمان به علاقه مندان ارایه می شود .

انتظارات از کسب و کارهای نوپا نسبت به گذشته زودتر برآورده می شود
رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای عنوان کرد: در گذشته یک فرآیند یک ساله 5 سال زمان می برد و این امر موجب می شد تا انتظاراتی که از کسب و کار نوپا وجود داشت براورده نشود اما در حال حاضر تلاش می شود تا تجربه ها و اطلاعات دراختیار افراد قرار گیرد .

تسهیل گران فرآیندهای کسب و کار راه را کوتاه می کنند
وی با اشاره به تجربه کاری خود ادامه داد: به دلیل عدم آشنایی درست به دفتر نویسی مالیاتی مالیات علی الراس برای فعالیت اقتصادی من تعیین شد اما در حال حاضر با اطلاعاتی که در طول برگزاری نمایشگاههای الکامپ ارایه می شود تلاش می شود علاقه مندان راه های رفته را دوباره طی نکنند و از تجربه ها و اطلاعات منتورها یا تسهیل گرهای فرآیند کسب و کار بهره بگیرند .
سعادت بیان کرد: مشاوره های حقوقی ،مالی ،مالیاتی وبیمه ای خدماتی هستند که به صورت رایگان در اختیار صاحبان کسب و کارهای نو پا و استارت اپ های مبتنی بر فناوری قرار می گیرد .
رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای خاطرنشان کرد: فرآیندهایی که در بخش دولتی به منظور کمک به صاحبان کسب و کارهای نو پا وجود دارد بهینه نیست و اگرچه به سمت الکترونیکی شدن حرکت کرده اما تا رسیدن به جایگاه مطلوب فاصله معناداری وجود دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار