ساعات دروس تخصصی معماری باید به وضع قبل از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها بازگردد

یک هنرآموز معماری درباره این رشته می گوید: ساعات دروس تخصصی رشته معماری باید با استفاده از فرصت افزایش سنوات هنرستان به وضعیت قبل از تعطیلی پنج شنبه ها بازگردد.

کد مطلب: ۶۵۷۴۰۶
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا، مرحله اعتبارسنجی کتاب های درسی که بعد از به عرصه رسیدن کتاب آغاز می شود فرصتی برای معلمان و صاحب نظران آن رشته است تا در ارزیابی، رفع اشکال و تکمیل محتوای آموزشی نقش ایفا کنند.

محمد حاجی محمد قلیان هنرآموز رشته معماری در قزوین که از فرهنگیان فعال در اعتبارسنجی کتاب‌های جدیدالتایف رشته معماری به شمار می رود دغدغه های خود درخصوص کتاب های جدید را چنین مطرح می کند: یک بخش از این مشکلات، مشکلات عمومی تحلیل و ارزیابی کتاب های فنی حرفه ای است که یکی از آنها عدم ارائه همزمان کتاب درسی و بسته های مکمل آموزشی است که متاسفانه بسته های آموزشی در بعضی رشته ها، ازجمله معماری، گاه تا پایان سال تحصیلی هم به دست همکاران نمی رسند. عدم ارائه همزمان فصول کتاب نیز از دیگر مشکلاتی است که باعث می شود زمان کافی برای اظهار نظر همکاران در اختیارشان نباشد.

وی می افزاید: بعضی از فصول که گاه حجم عمده ای از کتاب را تشکیل می دهند برای اعتبارسنجی و تحلیل بر روی سامانه قرار نمی گیرند. بطور مثال در رشته "معماری داخلی" از کتاب "تزئینات سلولزی، رنگ، موکت و فضاهای داخلی" فصل دوم با عنوان "ترسیم فنی عناصر معماری داخلی" بروی سامانه قرار نگرفت. این فصل بیش از 200 صفحه دارد و بیش از نیمی از حجم کتاب را تشکیل می دهد.

این معلم معماری در ادامه به مشکلات برنامه ریزی ساعات درسی در هفته به عنوان بخش دیگری از این دغدغه ها اشاره می کند و می گوید: الان جمع ساعات درسی 38 تا 39 ساعت است. کمتر بودن جمع ساعات برنامه درسی از 40 ساعت برنامه هفتگی هنرستان و اضافه نشدن ساعات دروس تخصصی علیرغم افزایش یک ساله سنوات هنرستان را از مشکلات این بخش می داند و می گوید: پیشنهاد من این است که جمع ساعات درسی را به 40 ساعت در هفته برسانیم و ساعات دروس تخصصی نیز با استفاده از فرصت افزایش سنوات هنرستان به وضعیت قبل از تعطیلی پنج شنبه ها بازگردد.

حاجی محمدقلیان سپس به مشکلات اختصاصی رشته معماری پرداخت و گفت: رشته تزئینات داخلی در سال 1395 به عنوان جایگزین رشته "نقشه کشی معماری" معرفی شد وو طبیعتا همکاران هیچ اطلاعی از محتوای دروس و سرفصل های مطالب این رشته نداشتند. بسیار به جا و نیکو بود اگر در برنامه ریزی واحدهای و سرفصل های مطالب دروس این رشته از تجربه همکاران حوزه معماری استفاده می شد که این اتفاق نیفتاد. اکنون هم در بازنگری برنامه درسی رشته معماری داخلی این فرصت مهیا است که برنامه ریزی تعداد واحدها، سرفصل مطالب دروس و چیدمان آنها در دوره 3 ساله هنرستان مورد اعتبارسنجی قرار گرفته، از نقد و نظر همکاران در ویرایش آنها استفاده شود. تحلیل محتوای یک کتاب بدون اطلاع از برنامه درسی سایر دروس، یا حداقل سایر دروس همان سال تحصیلی، بطور صحیح و کامل امکان پذیر نیست.

وی سپس به ذکر مثال هایی از اشکالات محتوایی دروس رشته معماری که مربوط به برنامه ریزی سرفصل مطالب این دروس است پرداخت و گفت: در میان مطالب دروس کارگاهی درجاهای مختلف از دانش آموزان خواسته می شود که وضع موجود را دقیقا برداشت کنند یا متراژ و میزان مصالح مورد نیاز را محاسبه کنند، در حالی که در مورد نحوه انجام اینها که با نام "رولوه" و "متره" شناخته می شود قبلا آموزشی داده نشده و طبیعتا توان انجام این کار را به شکل صحیح ندارند.

این هنرآموز می افزاید: در دروس کارگاهی تعداد زیادی نقشه بخصوص نقشه جزئیات کار ارائه شده است؛ درحای که دانش آموزان درمورد نقشه کشی و نقشه خوانی به اندازه کافی نیاموخته اند. بنابراین تا زمانی که آموزش و تمرین کافی در زمینه نقشه کشی به دانش آموز داده نشود توانایی درک جزئیات بعضا شلوغ و پرکار را نخواهد داشت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار