جزئیات دفاع روحانی از 17 وزیر پیشنهادی خود در صحن مجلس

رئیس جمهوری در صحن علنی مجلس گفت: ما شاهد یک کار حرفه ای مجلس در این دوره بودیم.

کد مطلب: ۶۵۵۹۷۵
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا، خلاصه سخنان رئیس جمهوری در دفاع از وزرای پیشنهادی خود برای کابینه دوازدهم به شرح زیر است:

دفاع روحانی از وزیر پیشنهادی اطلاعات:

من وزیر اطلاعاتی می خواهم که مردم از اسم وزیر اطلاعات و مأمور اطلاعاتی نترسند. خائنان بترسند. منتقدان که نباید از وزیر اطلاعات بترسد. البته در این چهار سال وزیر اطلاعات که با کسی کاری نداشت دیگران کار داشتند. البته آن کسی که ضد نظام است باید بترسد. وزارت اطلاعات در بعضی از بخش ها خیلی موفق بود و در بعضی از بخش ها هم نیمه موفق بود که شرط ما هم این است که موفق باشد.

وزارت اطلاعات در زمینه ضد جاسوسی موفق بوده و من چون پرونده این معاونت را می خواهم می بنیم که موفق بوده و جاهایی که دیگران بد عملکرده اند در مقابل آنان ایستاده است. چون برخی ها معتقدند که اگر یکی با خارجی صحبت کرد جاسوسی کرده است.

دفاع روحانی از وزیر پیشنهادی امور خارجه:

هیچ کشوری با انزوا پیشرفت نکرده است . یکی از وظایف وزارت خارجه ما در این دوره فعالیت اقتصادی است.

وزیر خارجه ما در این دوره بزرگترین وظیفه اش این است که در کنار برجام بیاستد و نگذارد که آمریکا موفق شود. آن فردی که سینه سپر می کند در کنار برجام، یعنی در مقابل دشمنان ایران می ایستد.

آمریکا اینقدر کمک نمی خواهد که شما کمکش کنید. شما به ملت خودتان کمک کنید.

وزارت خارجه نباید از شوخی بعضی ها بترسد بعضی ها عادت دارند به شوخی کردن.

دفاع روحانی از وزیر پیشنهادی نفت:

من چرا اصرار داشتم که بار دیگر آقای زنگنه وزیر نفت شود خودش البته پیشنهاد دیگری داشت که یک جوانی وزیر شود البته خیلی جوان بود و گفت می خواهد مشاور باشد. اولش این پیشنهاد وسوسه انگیز بود. البته همانجا گفتم من صد میلیارد سرمایه خارجی می خواهم این جوان می تواند؟ من وزیری می خواهم که اسمش برند باشد؟ دکتر ظریف امروز در دنیای سیاست یک چهره جذاب برای همه است. همه افتخار می کنند با آقای ظریف صحبت کنند. این برای حیثیت ما مهم است. برای من مهم است که وزیر نفت من بتواند سرمایه خارجی را بیارود. وزیر راه کسی باشد که 17 میلیارد سرمایه خارجی را بیارود؟

دفاع روحانی از وزیر پیشنهادی کار، رفاه و تامین اجتماعی:

آقای ربیعی در دل کارگران بزرگ شده است. بنده هم ممکن است یک روز وزیر کار باشم برای کارگران صحبت کنم بعد بگویند که او کجا کارگری کرده است. حالا ممکن است برای کشاورزان صحبت کنم که البته در نوجوانی یک مقداری کشاورزی کرده ام.

من با آقای ربیعی درباره شستا بحث های زیادی داشتم. و این بار هم صحبت کردیم که یکی از چهره های صنعتی شستا را بر عهده بگیرد. این وزارت خانه های ما باید از این بار بنگاه داری سبک بشوند.

دفاع روحانی از وزیر پیشنهادی دادگستری:

از وزیر دفاع دادگستری خیلی نیاز نمی بینم که صحبت کنم. فقط یک کلمه آقای آوایی وزیر دادگستری ما فردی است صادق و باتجربه در این کار . مراحل مختلف قضایی را طی کرده است. خیلی از ایشان انتظار نداریم . یکی حقوق بشر، حقوق شهروندی و مسائل مربوط به تعزیرات را سامان بدهد و روابط سه قوه را صمیمی تر کند.

دفاع روحانی از وزیر پیشنهادی کشور:

آقای رحمانی فضلی جزء وزرای خوب ما بودند. کار وزارت کشور سنگین است. من از ایشان خواستم که شایسته سالاری جای جناح بنشیند. البته شرط ما اعتدال است. معتدلین همه جناح ها باید ازشان استفاده شود. این کار مشکلی است . وزیر کشور رئیس شورای امنیت کشور است. رئیس شورای امنیت باید با دادگستری، ارتش، سپاه، نیروی انتظامی ، اقوام و اقلیت ها کار کند و این آسان نیست. او تجربه خوبی دارد و به خوبی انتخابات ها را به نتیجه رساند. ما از شما رأی قاطع می خواهیم. که بعد از ظهر جلسه تشکیل دادیم همه وزرا با رأی بالا با نشاط حاضر شوند.

دفاع روحانی از وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش:

من به آقای بطحایی گفتم باید دانش آموزی تربیت کنی که در کلاس یازده و دوازده بنگاه های اقتصادی آن ها را جذب کنند.

اگر می خواهیم تحول ایجاد کنیم باید وزارت آموزش و پرورش و علوم متحول بشود.

دفاع روحانی از وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات :

من نسبت به وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات که اولین تجربه ما است که از جوان استفاده کنیم. علت اینکه من گفتم آقای جهرمی بیاید این مسئولیت را بپذیرد امروز از ارتباطات مهم تر در عمل فناوری اطلاعات است. فولی نفاوری اطالعات بسیار مهم است.

همیشه بین امنیت و آزادی برخی فکر می کردند که سازگاری نیست. بعضی ها می گویند که اگر ما امنیت می خواهیم این آزادی را باید قربانی کنیم. تا این قربانی نشود دعای ما مستجاب نمی شود. بعضی ها همچین تفکر ی داشته اند. ما قبول نداریم که آزادی را به خاطر امنیت ذبح کنیم و یا امنیت را به خاطر آزادی ذبح کنیم. ما آزادی مسئولانه می خواهیم و امنیتی را می خواهیم که بر دوش هشیاری ملت باشد. امنیت ما بر اساس تفنگ نیست با هوش اجتماعی است البته سلاح هم می خواهیم و دنبال آن خواهیم بود.

یک زمانی از طرف آقای علوی می آمد و مدتی هم از طرف آقای واعظی می آمد. در هر دو بخش من شاهد بودم که چه زمانی که نماینده وزیر اطلاعات و چه زمانی که نماینده وزیر ارتباطات بود همیشه امنیت و آزادی را با هم می دیدید. من شهادت می دهم.

ما مسائل پیچیده فراوانی داریم. اگر کسی مسائل امنیتی بلد نباشد او را گیر می اندازند یک بهانه امنیتی می آورند البته اگر خودم باشم به مسائل امنیتی آگاه هستم. ما باید همه ابعاد مسئله را در نظر بگیریم. جوان بیاوریم می گویند همه پلکان را طی نکرده است.

دفاع روحانی از وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی :

وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو باید همه توانشان را امروز بگذارند. اول برای آب بعد برای محیط زیست و بعد برای امنیت غذایی. ما امنیت غذایی می خواهیم بعد از آب و با شرایط کودی مناسب.

آقای حجتی یکی از وزرایی است که در کار خودش کاملا متخصص است. رشته آقای حجتی هرچه هست ولی اگه الان او پشت تریبون بیاید و یک متخصص حوزه کشاورزی هم بیارید او از همه جلو تر است.

حجتی از الف تا ی را در کشاورزی می شناسد. تجربه کافی دارد و همه به ایشان اطمینان دارند. وزیر ی که مورد اعتماد همه است و همه جناح ها قبولش دارند. یک فردی است که متخصص است.

البته همه وزرای ما این چنین هستند. یکی از پاک ترین وزرای ما آقای حجتی است. یک چیزایی را از ما اجازه می گیرد که من تعجب می کنم می گوید که اجازه شرعی به من بدهید برای کی مسئله ای. یک وزیر پاک دست انقلابی که از قبل انقلاب حضور داشته و می گفت قبل انقلاب در اصفهان پای منبر شما حضور داشتم. بعد انقلاب مرتب در مسیر حرکت به سمت منافع ملی بوده است ما باید قدر دانی کنیم از ایشان .

دفاع روحانی از وزیر پیشنهادی بهداشت:

آقای دکتر هاشمی همه شما خدماتش را می دانید و طرح تحول سلامت را به خوبی انجام داد و حرکت کرد در این مسیر. نمی خواهد بگویم که طرح تحول سلامت نیاز به اصلاح ندارد بلکه دارد. بتوانیم کاری کنیم که در زمینه بهداشت بار مردم کمتر شود.

دفاع روحانی از پیشنهادی وزیر دفاع:

آقای امیر حاتمی در ارتش جمهوری اسلامی خدمات بسیار فراوانی انجام داده اند. از امیر حاتمی چیزی که من می خواهم یک وحدت سپاه و ارتش باید تقویت شود. با حضور شما در وزارت دفاع باید همه سپاهیان خیال راحت داشته باشند مثل ارتش و این تجربه شما بسیار مهم است در وزارت دفاع. فناوری های روزی که ما نیاز داریم برای تکمیل سلاح هایمان باید با موفقیت انجام بدهیم. صنعت دفاعی تا جایی که می شود به مردم واگذار شود.

دفاع روحانی از وزیر پیشنهادی اقتصاد:

آقای کرباسیان در وزارت اقتصاد که از قبل فعال بودند. در بخش های بسیار مهم این وزارت خانه تجربه دارند و به آن آشنا هستند.

دفاع روحانی از وزیرپیشنهادی نیرو:

آقای بیطرف از چهره هایی هستند که می توانند این کار را انجام دهند. تجربه بیشتری دارد. ممکن است شما بگوید که فلان جا کار ایراد داشته اما آقای بیطرف توانمند هست و تجربه دارد. امیدواریم که شاهد تحول در عرصه نیرو باشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار