همایش ملی ابریشم ایران، مهرماه امسال در دانشگاه گیلان برگزار می شود

رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور از برگزاری همایش ملی ابریشم ایران در مهرماه امسال در دانشگاه گیلان خبر داد.

کد مطلب: ۶۵۴۳۹۵
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا از گیلان،علی اصغر داداش پور گفت : این همایش ملی با محور های تکثیر ، آفات و بیماری های درختان توت ، فیزیولوژی ، تغذیه اصلاح نژاد ، آفات و بیماری های کرم ابریشم ، صنایع ابریشم کشی ،بافندگی ، رنگرزی و تکمیل ابریشم برگزار می شود .
وی فرش و صنایع دستی ابریشمی ، صنایع غیر نساجی و کاربرد فنآوری های نوین و بیو تکنولوژی در نوغانداری و تولید ابریشم ، مطالعات فرهنگی اجتماعی در حوزه نوغانداری و مباحث محیط زیستی در تولید ابریشم را از دیگر محور های این همایش ملی عنوان کرد.
داداش پور یادآور شد: با فراخوانی که از قبل انجام شده، 50 مقاله از کارشناسان مرتبط با حوزه ابریشم ، در زمینه موضوعات یاد شده به دبیرخانه این همایش رسیده است.
رئیس مرکز توسعه نوغانداری همچنین از تولید 850 تن پیله تر ابریشم توسط پیله وران 20 استان کشور به ارزش اقتصادی بیش از 21 میلیارد تومان در سالجاری خبر داد.
وی گفت : امسال بیش از 28 هزار جعبه تخم نوغان برای پرورش پیله ابریشم در کشور توزیع شد که از این میزان، حدود چهار هزار جعبه به دلیل بروز بیماری، آسیب دید.
رئیس مرکز توسعه نوغانداری ادامه داد: دولت امسال برای خرید تضمینی هر کیلوگرم پیله تر ابریشم قیمت 18 هزار و 104 تومان را تعیین کرد در حالیکه این فرآورده در بازار توسط بخش خصوصی با میانگین قیمت هر کیلوگرم پیله تر 25 هزار تومان خریداری شد که نشان از رونق روز افزون این صنعت در کشور دارد.
به گفته داداش پور، با این روند هم سود بیشتری نصیب نوغانداران کشور می شود و هم بار مالی برای دولت ندارد.
وی خاطرنشان کرد: از تبدیل 850 تن پیله تر ابریشم، حدود 136 تن نخ ابریشم استحصال می شود که البته این مقدار نسبت به 147 تن سال گذشته، کمتر است و علت آن هم بروز بیماری در شش استان کشور است.
وی ادامه داد: برآوردها نشان می‌دهد که اگر این بیماری اتفاق نمی‌افتاد، بیش از یک‌هزار تن پیله تر ابریشم به بازار عرضه می‌شد با این وجود، طبق استعلام صورت گرفته از سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌ها و با توجه به زیرساخت‌های فراهم شده برای سال 1397 ، به حدود 42 هزار جعبه تخم نوغان نیاز داریم .
در حال حاضر 14 هزار هکتار توتستان در کشور برای پرورش کرم ابریشم وجود دارد که از این میزان، شش هزار هکتار آن در استان گیلان است.
پیله ابریشم تولید نوغانداران ایران در یک هزار و 200 کارگاه سنتی ابریشم کشی تربت حیدریه و چهار کارخانه صنعتی استان های گیلان و خراسان رضوی به نخ ابریشم تبدیل می شود.
پرورش کرم ابریشم از اوایل فروردین هر سال آغاز می شود و پس از طی یک دوره حدود دو ماهه، نوغانداران موفق به تولید پیله تر می شوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار