کاهش 84درصدی سطح اتش سوزی ها

مدیر کل منابع طبیعی و ابخیزداری استان فارس گفت: توسعه کشت گیاهان دارویی با حفظ بافت عرصه های طبیعی و کمترین آسیب به این منابع ملی صورت خواهد گرفت.

کد مطلب: ۶۵۳۶۴۲
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا فارس مهرداد بوستانی گفت: 80 درصد آتش سوزی های منابع طبیعی استان در اثر سهل انگاری و غیرعامدانه است و از این رو، آموزش های همگانی در زمینه صیانت از منابع طبیعی می تواند گامی اثربخش در هشیاری افراد در زمان حضور در طبیعت و جلوگیری از دامن زدن به آتش سوزی باشد .
وی ادامه داد، گونه شاخص گیاهان دارویی در استان فارس می روید و با هدف بهره گیری از این ظرفیت، توسعه کشت این گیاهان را در 11 هزار هکتار از عرصه های منابع طبیعی در دستور کار داریم .

وی تصریح کرد: سطح آتش سوزی ها در عرصه های طبیعی استان از ابتدای امسال تاکنون نسبت به مدت مشابه پارسال 84 درصد کاهش داشته است .
وی اظهار کرد: پارسال از ابتدای سال تا زمان مشابهی، یک هزار و 945 هکتار از اراضی منابع طبیعی استان دست خوش حریق شد که این رقم امسال با همکاری مردم و در نتیجه همکاری های دستگاه های مختلف و آموزش های عمومی به 313 هکتار در مدت زمان مشابه کاهش یافته است .
وی ادامه داد: از ابتدای امسال تاکنون، 9 نفر از افراد متخلف که در آتش سوزی عرصه های طبیعی استان نقش داشتند برای پیگرد قانونی به دستگاه قضایی معرفی شده اند .
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس همچنین از مبارزه با خشکیدگی درختان بلوط ناحیه زاگرس به عنوان یکی از دستورکارهای این اداره کل در سال های گذشته یاد کرد و گفت: از سال 86 با چنین پدیده ای روبرو شده ایم و می توان گفت که امروز با همکاری مشترک با مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی فارس و دانشگاه شیراز، خشکیدگی درختان بلوط در استان فارس تحت کنترل است .
وی ادامه داد: پایش های مستمری از سوی مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی فارس انجام می شود که در هر نقطه از عرصه های جنگلی منابع طبیعی استان با خشکیدگی درختان بلوط مواجه شویم اقدام های لازم را برای کاهش آسیب ها به طبیعت در دستور کار قرار می دهیم .
بوستانی در ادامه با اشاره به مهار سیلاب های ناشی از بارندگی های مستمر اواخر بهمن ماه پارسال در طرح های آبخیزداری استان فارس گفت: این موفقیت با بهره گیری از تجربیات سیل سال 1365 حاصل شد و کارشناسان این اداره کل با اجرای طرح های آبخیزداری، مانع از بروز خسارت های جدی به مردم استان شدند .
وی بیان کرد: با اجرای این طرح های آبخیزداری، سیلابی که می توانست باعث تخریب مناطق زیادی در استان فارس شود به شکل مطلوب هدایت شد .
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس گفت: بندها و سدهایی که در نقاط مختلف استان فارس در چارچوب طرح آبخیزداری ایجاد شده اند، در سال زراعی کنونی 180 میلیون مترمکعب آب را به سفره های آب زیرزمینی هدایت کردند .
بوستانی در پاسخ به پرسشی درباره علت شکسته شدن بند محمدآباد جهرم در بارندگی سیل آسای بهمن ماه پارسال گفت: همواره باید نظارت کاملی بر روی این گونه بندها صورت گیرد چرا که اگر در این زمینه کوتاهی شود، ممکن است برخی افراد در این زمینه تخریب هایی را انجام دهند و زمینه ساز تهدید برای منطقه شوند .
وی ادامه داد: انجام نشدن نظارت به صورت کامل و این که برخی افراد این بند را دستکاری کرده بودند، زمینه ساز بروز مشکل در بدنده این بند شد که از آنجا که این بند در حوزه کاری سازمان آب منطقه ای فارس است، اطلاعات جزئی را این سازمان می تواند در اختیار خبرنگاران قرار دهد .
مدیرکل منابع طبیعی استان فارس در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: هم اینک نیز سه میلیون و 800 هزار هکتار از عرصه های منابع طبیعی استان فارس آماده اجرای طرح های آبخیزداری است که بخشی از این محدوده با اعتبارات دولتی عملیاتی می شود و در سایر نقاط، دست یاری خود را به سوی مردم دراز کرده ایم .
بوستانی گفت: طرح های آبخیزداری به عنوان اقدامی ماندگار، زمینه خوبی برای مشارکت خیرین را فراهم کرده است و تاکنون 2 طرح آبخیزداری با مشارکت نیک اندیشان شهرستان های گراش و لارستان در حال اجرا است .
وی همچنین اظهار کرد: 156 طرح مطالعاتی در دستور کار اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس است که اجرای آنها نیازمند اعتباری افزون بر 65 میلیارد تومان است که از این رقم، 54 میلیارد تومان از اعتبارات ملی و 11 میلیارد تومان از اعتبارات استانی است .

خبر نگار :مارال پناهی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار