گزارش خبرنگار پانا از دومین مراسم تحلیف روحانی

دوازدهمین مراسم تحلیف ریاست جمهوری پس از انقلاب اسلامی، مصادف با 111 امین سالگرد فرمان تشکیل مجلس شورای ملی توسط مظفرالدین شاه قاجار در حالی برگزار شد که 131 شخصیت از 85 کشور و 8 سازمان بین المللی در این مراسم شرکت داشتند. حضوری که در میان تمام مراسم های تحلیف سالهای گذشته بی سابقه بوده است.

کد مطلب: ۶۵۰۳۷۴
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار سیاسی پانا، تدابیر امنیتی در خیابان های اطراف کاملا محسوس بود و خیابان بهارستان از مترو دروازه شمیران به سمت پایین توسط نیروهای امنیت بسته شده بود و اجازه تردد به کسی داده نمی شد.

از ساعت 14.30 درهای مجلس به روی خبرنگاران باز شد و حدود 250 عکاس و خبرنگار داخلی و بیش از 170 خبرنگار خارجی با حفظ تدابیر شدید امنیتی وارد سالن شدند.

در محوطه ورودی مجلس فرش قرمز در مسیر منتهی به درهای ورودی صحن پهن شده بودو در محوطه لابی نیز نماشگاه عکسی از مراسم های تحلیف و تنفیذ در سالهای گذشته و پس از انقلاب دایر بود که پس از پایان مراسم، از حضار و مدعوین مراسم در این محل پذیرایی شد.

با وجود آنکه زمان آغاز مراسم ساعت 17 بعداز ظهر اعلام شده بود؛ اما بیش از نیمی از نمایندگان مجلس تا ساعت 15.30 در مجلس حاضر بودند. همچنین گروه ارکستری برای نواختن سرود ملی کشور روی صندلی های سمت راستی جایگاه خبرنگاران در صحن علنی مجلس نشسته بودند.

حوالی ساعت 16.15 بود که مهمانان عالی رتیه داخلی و هیات های خارجی در صحن علنی مجلس حاضر شدند. در این مراسم علاوه بر سران سه قوه و مسئولان ارشد نظام از قوای سه گانه و نیروهای مسلح، بیش از ۱۰۵ هیات خارجی حضور دارند؛ ۱۹ رئیس مجلس، ۸ رئیس جمهور، ۸ معاون رئیس جمهور و نخست وزیر، ۳۴ فرستاده ویژه، ۱۴ رئیس گروه دوستی و ۳ رئیس کمیسیون مجالس از جمله میهمانان این برنامه بودند.

رهبران اقلیت‌های دینی ، عطالله صالحی فرمانده ارتش جمهوری اسلامی ایران، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت یازدهم، علی یونسی دستیار رئیس جمهوری در امور اقلیت‌های قومی و مذهبی، عادل آذر رئیس دیوان محاسبات، سردار اشتری فرمانده نیروی انتظامی، حجت‌الاسلام شهیدی رئیس بنیاد شهید، محسن هاشمی عضو شورای شهر تهران و فرزند آیت الله هاشمی رفسنجانی، قشقاوی معاون پارلمانی وزارت امور خارجه، حجت‌الاسلام محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری، رحیم صفوی، سردار باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، سورنا ستاری، بیژن زنگنه وزیر نفت، ظریف وزیر امور خارجه، حجت‌الاسلام علوی وزیر اطلاعات، امین‌زاده معاون حقوقی رئیس جمهور، مولاوردی، حجت‌الاسلام مجید انصاری، شریعتمداری معاون رئیس جمهور، حجتی وزیر جهاد و کشاورزی، طیب‌نیا وزیر اقتصاد و دارایی، واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری، شهیدی رئیس بنیاد شهید، عراقچی معاون وزیر امور خارجه، جعفری دولت آبادی، چمران رئیس شورای شهر دیده می شدند.

همچنین زهرا مصطفوی دختر امام خمینی(ره)، صاحبه عربی همسر روحانی و دختر وی نیز در جلسه و در صندلی های ردیف جلوی مجلس حاضر بودند. حسین فریدون برادر رئیس جمهوری نیز در جایگاه نمایندگان و در ردیف آخر مجلس در کنار عاشوری عضو هیات رئیسه مجالس و شیخ نماینده مردم تهران نشسته بود.

سید مصطفی میرسلیم تنها رقیب انتخابات روحانی بود که در مراسم تحلیف وی حاضر شد و این بار بر خلاف مراسم تحلیف یازدهم خبری از حضور محمدباقر قالیباف نبود.

از میان چهره های سرشناس بین المللی نیز علاوه بر موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و تیم همراه وی، عمار حکیم رئیس سابق مجلس اعلای عراق، سلطان قابوس و روسای جمهور کشورهای عراق، افغانستان، ارمنستان، مولداوی نیز در جلسه حاضر بودند.

به گزارش پانا ، تعدادی از چهره های هنری و ورزشی از جمله حسام الدین سراج، علی دایی، علی پروین،کیمیا علیزاده، کریم باقری، علیرضا افتخاری و داریوش ارجمند در این جلسه حاضر بودند.

حسن روحانی ساعت 16.50 دقیقه به همراه علی لاریجانی و محمد نهاوندیان وارد صحن علنی مجلس شد و بلافاصله پس از او سید حسن خمینی نوه امام خمینی (ره) وارد صحن علنی مجلس شدند.

جلسه راس ساعت 17 با اجرای سرود ملی توسط ارکستر آغاز شد و لاریجانی ضمن خیر مقدم به مدعوین جلسه به انان خوش­آمد گفت. پس از او صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه به ایراد سخنرانی پرداخت و حسن روحانی با همراهی آملی لاریجانی و علی افراشته معاون اجرایی مجلس شورای اسلامی که دفتر سوگندنامه و قرآن را برای سوگند رئیس جمهور آماده می کرد ساعت 17.30 در جایگاه حاضر شد. در همین زمان صدای یکی از نمایندگان که به گفته برخی محبی نیا نماینده میاندوآب بود و قصد بیان تذکر را داشت به گوش رسید که رئیس مجلس بی توجه به آن، جلسه را ادامه داد.

روحانی پس از ادای سوگند ریاست جمهوری به پاسداری از مذهب رسمی، نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی کشور، اولین سخنرانی رسمی خود را در قامت رئیس جمهور دوازدهم آغاز کرد.

وی با بیان اینکه یکصد و یازده سال پیش ایران تازه ای از میان اشفتگی ها سربرآورد و حماسه ای نو آفرید، به توافق هسته ای ایران اشاره کرد و گفت که ایران آغازگر نقض برجام نخواهد بود ولی بدعهدی ها را با اقدام متقابل جبران خواهد کرد. این سخنان رئیس جمهور با احسنت حضار همراه بود.

روحانی طی اظهارات دیگری تاکید کرد که آنانکه بدعهدی می کنند، طومار سیاسی عمر خود را پاره خواهند کرد. این سخنان رئیس جمهور با کف زدن حضار، مدعوین و نمایندگان مجلس همراه شد.

پس از پایان سخنان رئیس جمهور، علی لاریجانی رئیس مجلس از مدعوین، هیات های خارجی و مسئولین و مقامات داخلی برای حضور در این مراسم تشکر کرد و زنگ پایان جلسه را حوالی ساعت 18.10 دقیقه به صدا درآورد.

در حالی که حضار و مدعوین سالن صحن را ترک می کردند، امیرعبدالهیان مشاور رئیس مجلس در امور بین الملل با فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حال صحبت بود.

همچنین ناطق نوری در حال خروج از صحن علنی با همسر و دختر حسن روحانی گفت و گو می کرد و رئیس جمهور با حجت الاسلام گلپایگانی، رئیس دفتر مقام معظم رهبری به صحبت پرداخته بود.

پس از پایان این مراسم، حسن روحانی به همراه علی لاریجانی و صادق آملی لاریجانی در نشستی خبری که به صورت زنده از شبکه اول، خبر و پرس تی وی پخش می شد، شرکت کردند و تمبر یادبود تحلیف دوزادهم، توسط رئیس جمهور امضا شد. مهمانان حاضر در این مراسم نیز با روسای قوای سه گانه عکس یادگاری گرفتند.

بر این اساس مراسم تحلیف رئیس جمهور که پیش بینی می شد تا ساعت 19:30 به طول بیانجامد، طی یک ساعت به پایان رسید.

اکنون روحانی دو هفته فرصت دارد تا وزرای خود را به خانه ملت معرفی کند؛ اگر چه براساس خبرهای منتشر شده وی روز سه شنبه قرار است لیست کابینه دوازدهم را به هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی تقدیم کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار