مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل:

تخریب آثار تاریخی در استان اردبیل نگران کننده است

مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل از تخریب آثار تاریخی در این استان ابراز نگرانی کرد.

کد مطلب: ۶۴۹۷۴۸
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا استان اردبیل،کریم حاجی زاده در نشست تعاملی یگان حفاظت میراث فرهنگی استان اردبیل با اشاره به وجود 870 اثر ثبت شده تاریخی در این استان افزود: کثرت و پراکندگی آثار تاریخی در استان و فقر اقتصادی منطقه از عوامل تاثیرگذار در چشمگیر بودن میزان تخریب این آثار است .
وی گفت: انجام اقدامات لازم برای جلوگیری از تخریب و غارت مواریث ملی همکاری بیشتر نهادهای نظامی و اداری را می طلبد .
مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان با بیان اینکه محدودیت های مالی و انسانی اداره کل میراث فرهنگی استان مانع از آن می شود تا به تنهایی وظیفه حراست از آثار تاریخی را در استان بر عهده بگیرد افزود: همکاری نهادهای نظامی و انتظامی و همچنین مشارکت های مردمی در قالب انجمن ها از مهم ترین راه های جلوگیری از غارت این آثار است .
حاجی زاده گفت: اهمیت حفظ آثار تاریخی و فرهنگی هم از این نظر که هویت و شناسنامه یک ملت هستند و هم از نظر توسعه گردشگری بسیار مهم است .
وی تصریح کرد: نظم نوین جهانی ایجاب می کند توسعه فرهنگی مقدم برتوسعه اقتصادی و سیاسی باشد و کشورهای قدرتمند در عرصه اقتصادی زیرساخت های فرهنگی قدرتمندی دارند .
مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان افزود: صنعت گردشگری یکی از سودآورترین و ارزآورترین صنایع در دنیاست که بر پایه طبیعت و تاریخ است و گردشگران برای استفاده از جاذبه های طبیعی و تاریخی تصمیم به سفر می گیرند ، حفظ و حراست از آثار تاریخی در واقع حفظ سرمایه های اقتصادی و کمک به توسعه اقتصادی است و در این زمینه مشارکت سازمان هایی چون شهرداری و محیط زیست و دیگر سازمان ها الزامی است .
گفتنی است:مجموعه تاریخی بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی به عنوان نگین بناهای باستانی استان ، بقعه شیخ کلخوران متعلق به امین الدین جبرئیل پدر شیخ صفی الدین اسحق جد سلاطین صفوی واقع در روستای کلخوران ، خانه ارشادی ، حمام ملاهادی ، برج شاطر ، پل هفت چشمه ، مجموعه بازار تاریخی و مسجد جمعه از جاذبه های تاریخی استان اردبیل هستند .
همچنین مقبره شیخ حیدر ، کاروانسرای قانلی بولاغ ، سنگ نبشته های ساسانی ، قلعه های دیو ، قهقهه و کهنه در مشگین شهر ، قیز قلعه و شاه تپه در گرمی ، حمام سنگی در کوثر ، قلعه بوینی یوغون در نیر ، هفت تپه در خلخال و بناهای باستانی بازمانده از دوره های مختلف در گوشه و کنار این خطه نمونه هایی از تاریخ و فرهنگ این دیار است .
دهکده صخره ای باستانی ویند کلخوران ، تپه های باستانی آناهیتا ، گورستان سنگی پیرازمیان ، کلیسای مریم مقدس ، کاروانسرای شاه عباسی ، شهر یئری ، شیروان دره سی ، عمارت آقازاده اردبیلی ، منطقه گردشگری کپز و ازناو ، منطقه حفاظت شده آق داغ ، ژئوپارک دربند مشکول ، گیلوان ، آبشارهای سردابه ، گورگور ، شورشورنه ، آق بلاغ (سیبیه خانی) ، دیز و نره گر و غارهای تاریخی لاهرود و هفت خانه از دیگر آثار قابل توجه هستند .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار