معاون درمان سازمان تأمین اجتماعی به پانا خبر داد؛

استقرار نظام ارجاع داخلی سازمان تأمین اجتماعی تا پایان سال جاری

معاون درمان سازمان تأمین اجتماعی از استقرار نظام ارجاع داخلی در مراکز درمانی این سازمان تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده قرار است تا پایان امسال همه بیمارستان ‌های ملکی تحت پوشش نظام ارجاع داخلی قرار می گیرند.

کد مطلب: ۶۴۴۲۳۸
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار اجتماعی پانا، سازمان تأمین اجتماعی یک سازمان بیمه‌گر اجتماعی است که مأموریت اصلی آن پوشش کارگران مزد و حقوق بگیر (به صورت اجباری) و صاحبان حرف و مشاغل آزاد (به صورت اختیاری) است. جمعیت تحت پوشش این سازمان، حدود 42 میلیون نفر بیمه شده و بیش از ٢ میلیون نفر مستمری‌بگیر است که با درنظر گرفتن افراد خانواده بیمه‌شدگان است.

سازمان تأمین اجتماعی تعهداتی را در بخش های مختلف بیمه ای و درمانی به بیمه شدگان تحت پوشش خود دارد که این وظایف سالهاست با برنامه ریزی مستمر در نقاط مختلف کشور اجرا می شود.

تعهدات این سازمان برابر استانداردهای تعیین شده به وسیله سازمان بین‌المللی کار و سازمان بین‌المللی تأمین اجتماعی تنظیم شده و بالاترین حد این استانداردها را در بر می‌گیرد. چگونگی تحقق این تعهدات و ارایه خدمات به وسیله این سازمان را قانون معین کرده است.

مهمترین تعهدات و خدمات سازمان تأمین اجتماعی برمبنای قانون تأمین اجتماعی و مقررات مربوط به آن، شامل حمایت در برابر حوادث، بیماری‌ها و بارداری، مستمری بازنشستگی، مستمری از کارافتادگی، مستمری بازماندگان، مقرری بیمه بیکاری، غرامت دستمزد ایام بیماری، پرداخت هزینه وسایل کمک پزشکی و کمک هزینه ازدواج می شود.

سازمان تأمین اجتماعی دارای 80 بیمارستان و 285 مرکز سرپایی اختصاصی یا مراکز ملکی است که با بسیاری از مراکز بخش خصوصی و دانشگاهی طرف قرارداد است و خدمات زیادی را در بخش درمان به بیمه شدگان ارائه می دهد.

خبرگزاری پانا همزمان با هفته تأمین اجتماعی گفت و گویی را با دکتر مهدی درخشان معاون درمان این سازمان انجام داده که گزیده ای از آن را در ادامه می خوانید.

مهدی درخشان در گفت و گو با خبرنگار پانا با بیان اینکه حوزه درمان تأمین اجتماعی به ویژه در طول 4 سال گذشته تلاش خود را در چند محور اساسی قرار داده است. اول اینکه همه امور در سازمان بر مبنای برنامه است و حوزه درمان هم به تبع برنامه سالانه خود را طبق برنامه های سازمان پایه ریزی می کند و این برنامه ها سالانه به تصویب هیأت مدیره می رسد و توسط مدیرعامل سازمان ابلاغ می شود و پس از آن برنامه ها اجرا می شود.

معاون درمان سازمان تأمین اجتماعی افزود: برای سال 96 تعداد 29 پروژه تعریف شده که در قالب برنامه های مصوب انجام می شود و اعتبارات آن مشخص است. این پروژه های تعریف شده یکی از برنامه های اصلی تأمین اجتماعی است که به طور ویژه در طول دولت تدبیر و امید به منظور انجام اقدامات صحیح و علمی انجام شده است. این برنامه ها می تواند مبنایی برای مسئولان آینده سازمان باشد. چون به طور معمول هر وقت مدیری تغییر می کند در بسیاری از ارگان ها باید اقدامات از صفر شروع شود اما طبق برنامه ریزی دقیق سازمان تأمین اجتماعی در این دوره، مسئولان آینده نیازی ندارند که کارشان را از صفر آغاز کنند.

وی همچنین با اشاره به اهمیت زیرساخت در سازمان تأمین اجتماعی گفت: دومین موضوعی که مورد توجه قرار دارد، زیرساخت های سازمان تأمین اجتماعی به ویژه در بخش درمان است که این زیرساخت ها بر مبنای تکنولوژی های روز آی تی شکل گرفته است. در دنیای امروز به خصوص در حیطه پزشکی دیگر نمی توان بدون توجه به زیرساخت های آی تی کاری انجام داد و اگر قرار است فعالیتی اثربخش باشد حتما باید بر پایه آی تی باشد.

این مقام مسئول در سازمان تأمین اجتماعی با بیان اینکه در کنار عقد قرارداد و خرید خدمات از مراکز دانشگاهی و دولتی، بخش اعظمی از مراکز بخش خصوصی نیز با سازمان تأمین اجتماعی قرارداد دارند، بیان کرد: در حال حاضر سازمان تأمین اجتماعی دارای 361 مرکز درمانی، 80 بیمارستان و 285 مرکز درمانی سرپایی اعم از کلینیک و پلی کلینیک است به که به بیمه شدگان خدمات رسانی می کنند.

وی اضافه کرد: همچنین بیش از 42 میلیون بیمه شده در سطح کشور داریم و علاوه بر این خدمات در این مراکز رایگان است البته با کلیه مراکز دولتی و دانشگاهی و بخش اعظم مراکز خصوصی هم قرارداد منعقد است که بیمه شدگان با پرداخت فرانشیز از این خدمات استفاده می کنند.

معاون درمان سازمان تأمین اجتماعی در ادامه با بیان اینکه تعداد 816 بیمارستان دولتی و خصوصی و 45 هزار و 729 مرکز پاراکلینیکی و کلینیکی طرف قرارداد با تأمین اجتماعی هستند، گفت: در این مراکز دانشگاهی بعد از طرح تحول سلامت بیمه شدگان تأمین اجتماعی فقط 10 درصد فرانشیز را می پردازند البته این میزان در مقطعی به 6 درصد رسید و افرادی که از طریق نظام ارجاع از روستاها مراجعه کنند نیز همان 6 درصد است. این موضوع باعث شده خدمت رسانی خوبی به بیمه شدگان انجام شود.

درخشان با اشاره به اقدامات تأمین اجتماعی در بحث تجهیز مراکز درمانی توضیح داد: در طول چهارسال گذشته اقدامات زیادی در جهت تجهیز مراکز درمانی و ایجاد مراکز جدید درمانی انجام شده که اگر عدد آن را در بعد ساخت و ساز مقایسه کنیم معادل 8 تا 10 سال قبل است و در بخش تجهیزات پزشکی دقیقا 10 سال قبل را شامل می شود. همچنین راه اندازی مراکز جدید در تعداد زیادی از استان ها صورت گرفته است و این موضوع در دستور کار سازمان قرار دارد.

معاون درمان سازمان تأمین اجتماعی درخصوص استاندارد سازی فرایندهای درمانی مبتنی بر خدمات آی تی تصریح کرد: برخی از پروژه های سازمان تأمین اجتماعی مبتنی بر آی تی، در سطح ملی مطرح است که یکی از آن ها پروژه حذف دفترچه بیمه است.

وی با اشاره به برنامه ‌های در حال اجرا در سازمان تأمین اجتماعی اظهارداشت: علاوه بر استفاده از سیستم‌ های مدیریت و تأمین تجهیزات پزشکی در بستر آی تی پس از استقرار HIS بیمارستانی، استقرار سیستم بایگانی تبادل تصاویر پزشکی (پکس)، سامانه نسخه الکترونیک، سیستم یکپارچه اسناد پزشکی، نظام ارجاع داخلی، ارتقای هتلینگ و ساماندهی اورژانس بیمارستانی از جمله برنامه‌ های در حال اجرا هستند.

درخشان خاطرنشان کرد: در تأمین اجتماعی برنامه ای برای کل مراکز مستقر شده و در راستای آن نسخه الکترونیک در کلیه مراکز درمانی ملکی تأمین اجتماعی را در دستور کار داریم که یک پروژه ملی است. همچنین طرح نسخه الکترونیک در حوزه درمان غیرمستقیم طرف های قراداد نیز در دست اقدام است که منجر به کارت الکترونیک می شود، پایلوت این پروژه در شهر یزد از سال گذشته انجام شده و امروز با حضور مدیرعامل سازمان در کل استان یزد رونمایی خواهد شد. این طرح پس از یزد در کل کشور اجرا خواهد شد.

معاون درمان سازمان تأمین اجتماعی همچنین از استقرار نظام ارجاع داخلی در مراکز درمانی این سازمان تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: نظام ارجاع داخلی ابتدا در پنج استان به صورت پایلوت به اجرا درآمد و اکنون به 10 استان رسیده است و بر اساس برنامه ریزی های انجام شده قرار است تا پایان امسال همه بیمارستان ‌های ملکی تحت پوشش نظام ارجاع داخلی قرار بگیرند.

ادامه گفت‌وگوی مشروح پانا با معاون درمان سازمان تأمین اجتماعی در روزهای آینده منتشر می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار