مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان:

ورود دانش آموزان به رشته های فنی وحرفه ای،زمینه ساز تولید و اشتغال است

مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان گفت: سوق دادن دانش آموزان به سمت رشته های فنی حرفه ای وکاردانش، تضمین کننده اشتغال و آینده شغلی برای آن ها می باشد.

کد مطلب: ۶۴۲۳۱۰
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا از سمنان، محمدرضا جهان، در برنامه زنده تلویزیونی زیر یک سقف با موضوع هدایت تحصیلی افزود: افزایش رشد انسان ها منجر به بروز تفاوت های فردی بیشتری در آن ها می شود. در دوره ابتدایی و متوسطه اول، دوره عمومی آموزشی به حساب می آیند و در واقع دوره های تخصصی آموزش و پرورش در متوسطه دوم می باشد.

وی با بیان اینکه هدایت تحصیلی به عنوان یک فرآیند از دوره ابتدایی شروع بوده است، افزود: با طرح تحول نظام بنیادین آموزش و پرورش در فرآیند هدایت تحصیلی، تغییراتی صورت پذیرفت.

مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان تصریح کرد: دبیران، مدیران و مشاوران مدارس ما در طول سال با گذاشتن جلسات مختلف و آگاهی بخشی به خانواده ها و دانش آموزان در زمینه مبانی هدایت تحصیلی، تلاش زیادی نمودند.

جهان در خصوص اقدامات صورت گرفته برای هدایت تحصیلی دانش‌آموزان در دوره متوسطه اظهار کرد: برای هدایت تحصیلی دانش‌آموزان، یک فرایند تحصیلی در نظر گرفته شده که بر اساس آن دو فرم اطلاعاتی در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد.

وی افزود: این فرم بر اساس اولویت‌ها و توانمندی دانش‌آموزان در اختیار آنها قرار می‌گیرد و بر اساس آن مشخص می‌شود که دانش‌آموز باید در چه شاخه و در چه رشته‌ای تحصیل کند.

مدیرکل آموزش وپرورش استان سمنان با بیان اینکه در این فرم دانش‌آموز بر اساس شایستگی که دارد می‌تواند در رشته توصیه شده در فرم ثبت‌ نام کند، خاطرنشان کرد: این فرم به خانواده و دانش‌آموز توصیه می‌کند که بر اساس کار کارشناسی شده و توانمندی‌های داده شده می‌تواند در رشته موردنظر ثبت‌نام کند.

جهان با بیان اینکه در فرم دیگر اولویت‌ها بر اساس « الف، ب، ج، د» است، گفت: در این فرم وضعیت و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان مورد توجه قرار می‌گیرد؛ بدین معنا که برای ورود به رشته دلخواه باید حداقل نمره کسب شده باشد تا دانش‌آموز اجازه ثبت‌ نام در آن رشته را داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه به عنوان نمونه فردی که در رشته ریاضی می‌خواهد تحصیل کند باید حداقل نمره ریاضی 14 و تجربی آن 13 باشد، تصریح کرد: این نمره‌ها برای هر گروه از رشته‌های فنی وحرفه‌ای، کاردانش و نظری متفاوت و مشخص شده و به دانش‌آموزان اطلاع‌رسانی شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان با اشاره به اینکه اگر دانش‌آموزی حداقل نمره لازم را کسب نکرده باشد نمی‌تواند در رشته دلخواه خود ثبت‌ نام کند، افزود: تا زمانی که دانش‌آموزان گروه الف که اولویت اول آنها مشخص شده ثبت‌ نام نکنند، ظرفیتی برای گروه ب وجود ندارد و به همین تربیت در سایر گروه‌ها نیز به همین شکل خواهد بود.

جهان خاطرنشان کرد: عملکرد تحصیلی برخی از دروس در پایه هفتم و هشتم با ضریب یک و عملکرد برخی از دورس در پایه نهم با ضریب سه لحاظ می‌شود.

وی درادامه با اشاره به عملکرد مطلوب دستگاه تعلیم و تربیت استان در خصوص توسعه متوازن رشته ای افزود: در حال حاضر 57.4 درصد دانش آموزان استان سمنان در رشته نظری و 42.6 درصد در رشته های فنی حرفه ای و کاردانش مشغول تحصیل هستند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان با بیان استان سمنان کمترین افراد بیکار را در کشور دارد، افزود: اکثر افراد شاغل در استان، فارغ التحصیلان رشته فنی حرفه ای و کاردانش هستند که این موضوع نشان از فراهم شدن اشتغال و کار در این رشته ها است.

جهان در پایان خاطرنشان کرد: دانش آموزان با ورود به هنرستان های فنی حرفه ای و کاردانش و آموختن مهارت آموزی، زمینه تولید و اشتغال خود و سایر افراد را در جامعه فراهم می کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار