معاون وزیر ارتباطات:

سواد دیجیتال مردم ایران به 50 درصد رسیده است

معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فن آوری اطلاعات گفت: سواد دیجیتال مردم ایران در سه سال گذشته از چهار درصد به 50 درصد افزایش یافته است.

کد مطلب: ۶۴۲۱۸۲
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا استان اردبیل،امیرحسین دوائی در نشست کارگروه اشتغال استان اردبیل افزود: این شاخص نشان دهنده تعداد کاربران اینترنتی در ایران است که اکنون علاوه بر جوانان و میانسالان استفاده از آن در میان اکثر افراد سالخورده نیز رواج یافته است .
وی با بیان اینکه اکنون رقابت در زمینه استفاده از فناوری های ارتباطی دیجیتال و فضاهای مجازی در کشورهای پیشرفته جهان بر سر سرعت آنهاست گفت: اگر قرار باشد ما به جای ورود در چنین رقابتی همه وقت و انرژی خودمان را صرف شبیه سازی کارهای سنتی گذشته کنیم بطور یقین در این عرصه دچار عقب ماندگی های جبران ناپذیر خواهیم شد .
معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فن آوری اطلاعات همچنین توجه به مسائل امنیتی در روند فعالیت های ارتباطی و اطلاعاتی در عرصه دیجیتالی را مهم ذکر و یادآوری کرد: طبیعت و ذات این کار ایجاب می کند که روند انجام کارهای مربوط به مسائل امنیتی در این عرصه زمان بر و طولانی باشد .
وی گفت: به همین خاطر است که برای نمونه وزارت ارتباطات و فن آوری اطلاعات روی یک آنتی ویروس بیش از هفت سال سرمایه گذاری و کار می کند .
دوائی همچنین با بیان اینکه در دنیای کنونی میلیاردها دستگاه گوشی تلفن همراه در دست کاربران است که هر کدام در آن واحد حجم هنگفتی از انواع اطلاعات مربوط به علایق ، سلایق را مبادله می کند ادامه داد: این فناوری ابزاری برای آگاهی انسان ها از محیط پیرامون خود در هر نقطه دور و نزدیک دنیا فراهم کرده که هم فرصت است و هم به نوعی تهدید محسوب می شود .
وی افزود: فرصت های این فناوری یک موضوع آشکار و بدیهی می باشد و از سویی باتوجه به آنکه میلیاردها اطلاعات مختلف به واسطه آن مبادله می شود در صورت افسار گسیختگی می تواند به تهدید منجر شود .
معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فن آوری اطلاعات اظهار کرد: برخورد با این تهدیدها باید به شکل اصولی باشد و نمی توان به صرف وجود بعضی تهدیدها استفاده از ابزارهای مربوط به فناوری ارتباطی و اطلاعاتی در دنیای کنونی را کنار گذاشت و نمی توان دنیای دیجیتال را بدین شکل و با حذف بعضی از آنها اداره کرد .
به گفته وی ، حذف بعضی از اینگونه ابزارها و نرم افزارها نه تنها مشکل ها را برطرف نمی کند بلکه سبب بروز پیامدهای منفی بیشتر و گاهی بدتر می شود .
دوائی تشریح کرد: در یک فضای رقابتی در عرصه فناوری های ارتباطی که همه کشورهای پیشرفته دنیا از آنها سود می برند در صورت اتخاذ تصمیم های نادرست بطور یقین شکست می خوریم .
وی افزود: در وزارت اطلاعات سامانه فیلترینگی نصب شده که به شکل خودکار مطالب و تصاویر نامناسب را در فضاهای مجازی و اینستاگرام حذف می کند و اکنون میزان آنها بیش از 85 درصد کاهش یافته است .
معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فن آوری اطلاعات تلاش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را گسترش هرچه بیشتر شبکه اینترنت در سراسر ایران به منظور ایجاد بازار کسب و کار دانست و خاطرنشان کرد: این شبکه در حوزه های زیرساختی و نیز تلفن های همراه و ثابت در چند سال اخیر به خوبی توسعه یافته و اکنون بیش از 27 هزار روستا در کشور از اینترنت برخوردار هستند .
دوائی ادامه داد: نقطه کلیدی در نوآوری های مربوط به فناوری های ارتباطی و اطلاعاتی ایجاد نیاز و بازار مناسب می باشد و در این زمینه این وزارتخانه دولت الکترونیک را مورد توجه قرار داده و کارهای خوبی در این ارتباط در سه سال گذشته انجام شده است .
وی با بیان اینکه مردم باید طعم گسترش زیرساخت ها در این حوزه را بچشند افزود: این درست نیست که مردم را از استفاده از یک فناوری ارتباطی که منافع زیادی برای جامعه دارد محروم کنیم چرا که از این غافله بسیار مهم در عرصه جهانی عقب خواهیم ماند .
معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فن آوری اطلاعات گفت: قصد این وزارتخانه کمک به صاحبان شرکت ها و کارآفرینان در حوزه it می باشد اما باید فرهنگ کارآفرینی را از زبان افراد موفقی شنید که در شهرستان های مختلف ایران بدون اتکا به مبالغ دولتی ایجاد اشتغال کرده اند .
در این نشست تعدادی از صاحبان شرکت ها ، کاریابی ها ، کارآفرینان و فعالان حوزه it مشکل ها و پیشنهادهادیشان را بیان کردند .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار