افزایش موارد افزودن مواد غیرمجاز به شیر خام در قوچان

رئیس شبکه دامپزشکی قوچان از افزایش موارد افزودن مواد غیرمجاز به شیر خام در این شهرستان خبر داد.

کد مطلب: ۶۳۹۸۱۳
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگارپانا از خراسان رضوی؛ علیرضا قدرتی گفت : بر مبنای تعریف مصوب شیر خام، که توسط فدراسیون بین المللی شیر تهیه شده است شیر خام تحویلی به کارخانجات باید شیر تازه گاو، خالص و با طعم و بوی طبیعی و عاری از آغوز بوده، بدون آنکه چیزی از آن گرفته و یا اضافه شده باشد و هر گونه دخل و تصرف در ترکیبات شیر و یا افزودن مواد خنثی کننده و بازدارنده رشد میکروبی به عنوان تقلب محسوب می شود.

وی خاطر نشان کرد: از جمله علت های مهم تقلبات در شیر خام می توان به افزایش سود و درآمد با جایگزین کردن مواد و ترکیبات کم ارزش تر و ارزان تر بجای مواد با ارزش وگران تر، تحویل شیر معیوب بجای شیر سالم با هدف کاهش هزینه ها اشاره کرد.

قدرتی افزود: اضافه کردن مواد غیر مجاز به شیر موجب ضررهای سنگین اقتصادی بر تولید کننده، پایین آمدن کیفیت فرآورده های لبنی، تاثیر منفی بر سلامت مصرف کننده ها و از بین رفتن اعتماد مصرف کننده ها به فرآورده های لبنی و در نتیجه کاهش مصرف آن در جامعه می شود. متاسفانه از ابتدای سال تا کنون حدود 1400 کیلوگرم شیر به دلیل استفاده از مواد افزودنی مانند جوش شیرین و سود، آب اکسیژنه، وایتکس و..... معدوم شده است و افزایش استفاده از این افزودنی ها بسیار نگران کننده است.

رئیس شبکه دامپزشکی قوچان در انتها گفت: بر اساس ماده 688 قانون مجازات اسلامی، اقدامات فوق تهدید علیه بهداشت عمومی بوده و متخلفین به مراجع قضایی معرفی خواهند شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار