تجمع اعتراض آمیز دانشجویان پژوهشگاه شاخص پژوه مقابل وزارت علوم

جمعی از اساتید و دانشجویان پژوهشگاه شاخص پژوه اصفهان در اعتراض به انحلال این پژوهشگاه از سوی وزارت علوم مقابل ساختمان این وزارتخانه تجمع کردند.

کد مطلب: ۶۳۸۸۲۴
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار اجتماعی پانا، وزارت علوم در اسفندماه سال 95 در نامه ای پژوهشگاه شاخص پژوه را لغو مجوز و منحل اعلام کرد.

امیر محمودزاده رئیس پژوهشگاه شاخص پژوه پیش از این با اشاره به فعالیت این پژوهشگاه گفت: این پژوهشگاه به عنوان اولین پژوهشگاه خصوصی کشور فعالیت خود را از سال ۱۳۸۵ با دریافت مجوز از وزارت علوم آغاز کرد و با ارتقای فعالیت های خود از گروه به مرکز پژوهشی و سپس به پژوهشگاه و پس از آن هم به پژوهشگاه تبدیل شد‌. تمام فرایندی که پژوهشگاه طی کرده است، مطابق قانون و مطابق قوانین وزارت علوم انجام شده است.

وی ادامه داد: در سال های گذشته شاخص پژوه به عنوان پژوهشگاه برتر در حوزه دکترای پژوهش‌محور و امسال به عنوان کارآفرین برتر انتخاب شده است؛ این پژوهشگاه تنها عضو UNEP سازمان ملل متحد است که تمام پروژه‌های مهم در حوزه بحران‌های طبیعی را انجام می‌دهد.

محمودزاده با بیان اینکه از سال ۹۱ پس از اخذ مجوز از شورای گسترش وزارت علوم پذیرش دانشجوی دکتری را آغاز نمودیم به موضوع نامه وزارت علوم درباره انحلال این پژوهشگاه اشاره کرد و گفت:در سال های گذشته قراردادی با دانشگاه اصفهان منعقد شد تا براساس آن چهار ساختمان در این دانشگاه توسط پژوهشگاه ساخته شود و ۲ ساختمان را به عنوان اجاره به دانشگاه اصفهان تحویل نماییم و ۲ ساختمان دیگر در اختیار شاخص پژوه قرار بگیرد. اما با تغییر دولت و رئیس دانشگاه اصفهان، به یکباره برخوردهای متفاوت و بهانه گیری های دائم با پژوهشگاه آغاز شد.

وی اظهار داشت: به ما میگویند شما هیئت علمی ندارید و مصوبه اعضای هیئت امنای دانشگاه اصفهان را اخذ نکرده اید. آخر مگر می شود که ما دانشجوی دکترا داشته باشیم و هیئت علمی نداشته باشیم؟ ما مصوبه اعضای هیئت امنای دانشگاه اصفهان را اخذ کرده ایم و در صورت نیاز می توانیم به مراجع ذیربط ارائه دهیم. سازمان بازرسی اعلام کرده که تعدادی از دانشجویان بدون کنکور وارد این پژوهشگاه شده‌اند، در صورتی که ما ۷ روش ورودی دانشجویان را رعایت کرده‌ایم و قبل از جذب دانشجویان، پژوهشگاه، به تأئید وزارت علوم رسیده‌است.

پس از انحلال این پژوهشگاه معاونت آموزشی وزارت علوم در اطلاعیه ای اعلام کرد که ثبت نام شدگان در پژوهشگاه منحل شده مهندسی بحران‌های طبیعی شاخص پژوه برای تعیین تکلیف نهایی مدارک و مستندان خودرا به دانشگاه غیر دولتی -غیر انتفاعی شیخ بهایی ارائه کنند.

در متن اطلاعیه معاونت آموزشی وزارت علوم آمده است: پیرو مصوبه جلسه شماره ۸۹۵ شورای گسترش آموزش عالی مورخ ۰۱/‏۱۲/‏۱۳۹۵ مبنی بر لغو مجوز و انحلال پژوهشگاه مهندسی بحران‌های طبیعی شاخص پژوه (خصوصی) و اطلاعیه قبلی مورخ ۰۹/‏۱۲/‏۱۳۹۵ وزارت علوم تحقیقات و فنّاوری، دانشگاه غیر دولتی - غیرانتفاعی شیخ بهائی از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان کفیل پژوهشگاه مزبور تعیین شده است. بر این اساس لازم است کلیه ذی نفعان، از طریق مراجعه به سایت این دانشگاه به نشانی: www.shbu.ac.ir و یا مراجعه حضوری به نشانی اصفهان، شهر جدید بهارستان، خیابان الفت، مجتمع شماره ۳۳ دانشگاه غیردولتی - غیرانتفاعی شیخ بهائی، فقط در روزهای پنجشنبه از ساعت ۸ تا ۱۱ صبح مدارک و مستندات تحصیلی خود را تحویل دهند.

این در حالی است که دانشجویان و اساتید پژوهشگاه شاخص پژوه، نامه ای را خطاب به نمایندگان مجلس در ارتباط با مشکلات ناشی از انحلال این پژوهشگاه منتشر کرده اند که این نامه به شرح زیر است.

باسمه تعالی

نمایندگان بزرگوارمجلس شورای اسلامی کشورعزیزمان ایران

سلام علیکم"

احتراماً همانگونه که مستحضرید حیات، رشد و بالندگی جامعه در گروِ علم و دانش است. یکی از مهمترین شاخصه های توسعه یافتگی پیشرفت در حوزه علوم و فن آوری ست. پژوهشگاه مهندسی بحران های طبیعی شاخص پژوه اصفهان دارای موافقت قطعی بشماره71234/22/2 مورخ 16/05/ 1392 با ایجاد سه پژوهشکده ( عمران، جغرافیا و مدیریت منابع انسانی) از سوی وزارت علوم تحقیقات و فن آوری؛ یکی از مراکز علمی کشور است که به روشهای انتقال دانشجویان ازخارج به داخل براساس تبصره 8ماده8 آئین نامه انتقال دانشجویان ازخارج به داخل شماره64149/و مورخ 89/10/4 که به روشنی بیان نموده (( انتقال دانشجویانی که درخواست خودرامستقیمابه موسسه موردنظرارائه نموده انددرصورت موافقت موسسه ازنظروزارت بلامانع است))ونیزبند2شیوه نامه اجرایی همین آیین نامه که می گوید ((...درصورت موافقت هریک ازاین موسسات باانتقال دانشجو،نیازبه استعلام یامجوز از وزارت علوم،برای انتقال وثبت نام دانشجو نمی باشدونیزنامه شماره41/4/14130مورخ 91/7/19 خودوزارت علوم که پذیرش دانشجویان خواستار انتقال ازخارج به داخل کشورمازاد در ظرفیت مجازدانشگاههاو موسسات می باشد)) ،قرار داد مشترک بادانشگاه اصفهان،استعدادهای درخشان وآزمون سراسری به جذب دانشجوی برپایه مجوزخودوزارت علوم تحقیقات وفناوری انجام کارنموده و در مدت کوتاهی توانسته در حوزه تولید علم و فن آوری کشور اقدامات قابل ملاحظه ای را عرضه نماید. که در زیر به گوشه هایی از آن اشاره می نماییم.

حضور بیش از 55 نفر از اساتید برجسته کشور با درجه استادی و دانشیاری،انتشار بیش از 230 عنوان کتاب در حوزه های مختلف خصوصاً بلایای طبیعی، چاپ بیش از 486 مقاله در معتبرترین ژورنالهای خارجی و نشریات داخلی، برگزاری بیش از 75 کنفرانس، نشست و همایش ملی در حوزه های مرتبط با پژوهشگاه، برگزاری بیش از 300 کارگاه علمی و آموزشی، تربیت بیش از 1000 نفر مربی مدیریت بحران، برگزاری 3 دوره سطح بندی مدیریت بحران، انعقاد بیش از 300 قرارداد پژوهشی با ادارات ، نهادها و شرکتهای مختلف، انتشار 36 شماره از نشریات علمی و تخصصی در حوزه مدیریت بحران، آینده پژوهی و...، برگزاری بیش از 1500 ساعت سخنرانی علمی، پیشگام در تشکیل کمیته بحران آب، عضو ناظر و دائمی مجمع محیط زیست سازمان ملل متحد(UNEP).

و همچنین دریافت لوح های سپاس و تقدیر فراوان در خصوص برگزاری دوره دکتری و سایر فعالیت های مرتبط با پژوهشگاه از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری کشور و سایر مراجع ذی صلاح و همچنین کسب رتبه برتر کشور در سرانه درآمد حاصل از تجاری سازی بر اساس آخرین آمار وزارت علوم تحقیقات و فن آوری.

نمایندگان محترم

ما دانشجویان پژوهشگاه مهندسی بحران های طبیعی شاخص پژوه که از سال 1391 تا کنون در دوره کارشناسی ارشد و دکتری رشته های موجود در این پژوهشگاه پذیرفته شده که در شرایط مطلوب علمی و آموزشی، به گواهی و شهادت بسیاری از مراجع ذیربط و چهره های علمی کشور است؛ می باشیم که یا درحال تحصیل و برخی ها نیز فارغ التحصیل یا در شرف فراغت از تحصیل هستیم. از انتهای سال 1392 با تغییر دولت و ساختار وزارت علوم متأسفانه موانع بسیاری جهت ادامه تحصیل از سوی مسئولین دانشگاه اصفهان تنها به دلایل سلیقه ای و سیاسی غیر اصولی و همچنین لجاجتهای ریاست محترم دانشگاه اصفهان بصرف مسائل شخصی با ریاست محترم پژوهشگاه، برای تمامی دانشجویان کنکوری و غیر کنکوری ایجاد گردید که همین موضوع باعث گردید دلزدگی بسیاری را برای ما دانشجویان فراهم نماید.

بعد از درگیری طولانی و مشاجرات مختلف و گزارشات مکرر و خلاف واقع به وزارت علوم؛ درسال 1394 شورای گسترش آموزش عالی در جلسه ای توقف جذب دانشجو و خروج پژوهشگاه از دانشگاه اصفهان را مورد تصویب قرارداد و طی لیستی تنها 126 نفر از مجموعه 450 نفر دانشجو را تایید و مابقی را غیرقانونی تلقی نمود( البته بنا به شرایطی به این لیست افراد دیگری از سوی وزارت علوم نیز اضافه گردید). با اعتراض پژوهشگاه و طرح شکایت در شعبه اول دیوان عدالت اداری، بعد از بررسی های لازم و متناسب با محتویات پرونده، دستور لغو مصوبه مذکور صادر گردید و تمامی حقوق( اعم از استقرار در دانشگاه اصفهان، ادامه فعالیت های آموزشی و پژوهشی پژوهشگاه ، قانونی بودن جذب دانشجو و... )پژوهشگاه را محفوظ دانست. تا اینکه معاونت محترم حقوقی وزارت علوم تحقیقات و فن آوری به رأی صادره اعتراض نمودند و در رسیدگی شعبه اول تجدید نظر دیوان، رأی صادر بگونه ای دیگر انشاء گردید و اکنون ما دانشجویان در یک سردرگمی عظیم به سر می بریم.

حال ما در یک اقدام ناگهانی و شاید با برنامه معاونت محترم آموزشی وزارت علوم در اسفند ماه سال گذشته مبنی بر لغو مجوز فعالیت پژوهشگاه( دارای مجوز قطعی) بدون هیچگونه مستند قانونی فقط با تفسیر به رأی حکم صادره دیوان عدالت اداری، شکه و مضطرب گشته و دچارسرگشتگی شده ایم.یادآورمی شودکه مسئولان وزارت علوم ودر راس آنهاوزیرعلوم وجناب آقای شریعتی نیاسر باوجود اینکه قراردادمشترک پژوهشگاه شاخص پژوه بادانشگاه اصفهان را قبول نداشته وندارندامادردیماه سال 95 سه نفرازدانشجویانی راکه برپایه همین قراردادواردپژوهشگاه شده بودند رامورد تاییدقرارداده که خودمصداق بارزتبعیض وتخلف اداری می باشد.بنابراین و

ضمن توسل به حضرت ثامن الحجج علیه السلام، احساسمان بر این است تنها مرجع و جایگاهی که بتواند با بذل توجه و عنایت امید ما را تبدیل به یأس و نامیدی نکندشما نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی هستید که انتظار می رود با عنایت به اشرافی که نمایندگان محترم به تمام مسائل کشور دارید، انتظار است جهت رفع این معضل و گشایش منصفانه و معقول موضوع، در شرایط مناسب و بدور از تنش های سیاسی و غیر سیاسی؛ بذل محبت نموده و امر به پیگیری صادر فرمائید تا با بررسی عادلانه سایر مقامات ذی صلاح و وزارت علوم تحقیقات و فن آوری، حقوقی از ما دانشجویان تضیع نگردد.

دانشجویان پژوهشگاه مهندسی بحران های طبیعی شاخص پژوه

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار