معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه ای اردبیل :

11 سد در استان اردبیل به مرحله سرریز رسیده است

معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه ای اردبیل گفت: میزان حجم مخزنی سدهای این استان افزایش یافته طوری که امسال 11 سد مخزنی به مرحله سرریز رسیده است.

کد مطلب: ۶۳۶۳۰۹
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا استان اردبیل، نبی الله پاسبان عیسی لو در جلسه شورای حفاظت منابع ، مجاری و تاسیسات آبی استان اردبیل افزود: برای استفاده بهینه از سدها برنامه ریزی لازم صورت گرفته طوری که چهار سد در استان برای اولین بار در 10 سال اخیر آبگیری شده است .
وی با اشاره به میزان مخازن سدها در استان گفت: در استان اردبیل پنج سد بزرگ وجود دارد که حجم مخزنی برخی از آنها بیشتر و برخی دیگر هم کاهش داشته است
پاسبان عیسی لو اضافه کرد: در حال حاضر حجم مخزنی سد یامچی 39.3 میلیون متر مکعب، سد سبلان 90.5 میلیون متر مکعب ، سد قوری چایی 9.2 میلیون متر مکعب ،گیلارلوی گرمی 8.3 میلیون متر مکعب و سد سقزچی 2.5 میلیون متر مکعب است .
وی میزان حجم مخزنی سد ارس را یک میلیارد و 200 میلیون متر مکعب عنوان کرد و افزود: حجم مخزنی سد خداآفرین از 378 میلیون متر مکعب به 321 میلیون متر مکعب رسیده که کاهش حجم مخزن آب به میزان 50 میلیون متر مکعب را نشان می دهد .
معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه ای اردبیل همچنین با اشاره به مصرف بیش از اندازه آب شرب سد یامچی افزود: مصرف آب شرب این سد از 16 میلیون متر مکعب شروع شده و به 24 میلیون متر مکعب رسیده است .
پاسبان عیسی لو بیان کرد: مصرف آب در این سد به مراتب زیاد شده و نیاز است آب و فاضلاب شهری برنامه ریزی لازم در این مورد داشته باشد .
وی بیان کرد: وضعیت سد یامچی به لحاظ کمی و کیفی مطلوب نیست و در سال آینده هم روان آب خوبی در این مورد نخواهیم داشت و باید به فکر ذخیره سازی برای تامین آب شرب و کشاورزی اردبیل بود .
معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه ای اردبیل افزود: مصرف آب سد یامچی بی محابا صورت می گیرد و نیاز است به میزان پنج میلیون متر مکعب آب از این سد برای آینده ذخیره سازی شود .
پاسبانه عیسی لو اصلاح مدیریت مصرف آب را ضروری خواند و گفت: با فرهنگ سازی توسط رسانه ها و نهادهای متولی می توان مصرف آب را مدیریت کرد .
گفتنی است:در استان اردبیل بیش از 10 شبکه و سد از جمله سد کلاسر،شبکه احمد بیگلو ،سد عمارت ،شبکه خداآفرین ، یامچی ، شبکه گیوی ، سد بفراجرد ، سد عنبران ، سینه سر و شبکه سبلان در دست اجراست که تکمیل آنها توسعه کشاورزی و افزایش منابع آبی را در پی خواهد داشت .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار