پایان مرحله اول عملیات تست سل و بروسلوز در قوچان

رئیس شبکه دامپزشکی قوچان از پایان مرحله اول عملیات تست سل و بروسلوز در قوچان خبر داد.

کد مطلب: ۶۳۵۳۲۹
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا از خراسان رضوی، علیرضا قدرتی با اعلام این خبر گفت :عامل بیماری سل در گاو مایکوباکتریوم بوویس می باشد و در گاو منشا اصلی آلودگــــی گاوهـای آلوده می باشــند ، میکــروب سـل از طـریق هــوای تنفســی ، خلط ، مدفــوع ، شــیر ، ادرار ، ترشحات رحــمی و واژن و همــچنین از طریق ترشحــات عقــده های لنـفی باز شده به محیـط دفع می شود .

وی اظهار داشت: بروسلوز نیز از بیماری های عفونی واگیرداری است که به لحاظ مشترک بودن بین انسان و دام، جایگاه ویژه ای داشته و ضررهای اقتصادی بی شماری به صنعت دامپروری وارد می کندکه برجسته ترین این زیان ها سقط جنین و عواقب پس از آن است.

قدرتی افزود: روش هاي متعددي براي تشخيص سل گاوي قابل استفاده است، ولي براي برنامه هاي مبارزه با بيماري سل كه در سطح وسيعي از جمعيت انجام مي شود، هنوز بهترين و رايج ترين روش استفاده از تست هاي ازدياد حساسيت تاخيري است همچنین تشخيص اوليه بيماري بروسلوز در دامها از طريق تست هاي غربالگري مانند رزبنگال ، تست حلقه اي شير و الايزاي مستقيم انجام مي شود.

رئیس شبکه دامپزشکی قوچان در انتها گفت: پیش بینی 6 ماهه ابتدای سال96 تست سل و بروسلوز به صورت کامل انجام شده و خوشبختانه تا کنون تمام موارد منفی بوده اند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار