دبیر کمیته همکاری های استان قزوین:

انتقال مفاهیم دینی و ملی از وظایف آموزش و پرورش است

دبیر کمیته همکاری های استان قزوین گفت:انتقال مفاهیم دینی و ملی از وظایف آموزش و پرورش است.

کد مطلب: ۶۳۴۷۲۷
لینک کوتاه کپی شد
به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پانا؛ حجت الاسلام علی انصاری با اشاره به اولویت های آموزش و پرورش در تربیت دانش آموزان، گفت: در جمهوری اسلامی وظیفه آموزش و پرورش انتقال فرهنگ دینی و ملی به دانش آموزان و تربیت در زمینه‌های گوناگون اجتماعی و فردی و رسیدن به حیات طیبه است.
وی افزود: با توجه به سند تحول بنیادین و سیاست های رهبر معظم انقلاب وظیفه آموزش و پرورش جامعه پذیر کردن و آماده ساختن دانش آموزان در زمینه‌های گوناگون است تا نسل های آینده بتوانند با رعایت مهارت ها با صلح و آرامش زندگی کرده و آسیب ها و اختلافات کاهش یافته و از یک جامعه پویا برخوردار باشیم.
حجت الاسلام انصاری با بیان اینکه در راستای مراقبت فرهنگی لازم است نهادهای مختلف با هم در تعامل بوده و تفاهم داشته باشند، عنوان کرد: لازم است تمام نهادهای آموزشی و فرهنگی در تفاهم بوده و همگرایی و همدلی داشته باشند، در حال حاضر یکی از آسیب های ما در تربیت عدم وجود هماهنگی است.
دبیر کمیته همکاری های استان قزوین ادامه داد: تعریف اهداف مشترک و همگرایی میان آموزش و پرورش و سایر نهادها مانند حوزه علمیّه و سازمان تبلیغات در تربیت لازم است، زیرا با نبودن هماهنگی دانش آموزان در عمل دچار تعارض می‌شود، بنابراین باید اهداف مشترک تعریف شده و همگرایی وجود داشته باشد.
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان قزوین درباره اهمیت تربیت معنوی دانش آموزان، ابراز داشت: تحقق یافتن تربیت معنوی در دانش آموزان مصونیت از خطرات اجتماعی را به دنبال دارد و برای داشتن یک جامعه خوب تربیت معنوی لازم و ضروری است.
وی سپس با تأکید بر نقش معلم در تربیت دینی، یاد آور شد: با حضور نداشتن معلمان انتقال مفاهیم معنوی و دینی با مشکل رو به رو می‌شود، می‌توان گفت آموزش و پرورش مهمترین سهم را در تربیت دینی به عهده دارد، البته تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم، برای رسیدن به نقطه مطلوب همه وظیفه دارند تلاش کنند.
این کارشناس آموزش و پرورش با بیان اینکه استفاده از قالب هنر در انتقال مفاهیم در مقاطع ابتدایی ضروری است، خاطرنشان کرد: در مقاطع ابتدایی انتقال مفاهیم در قالب هنر و استفاده از روش های جذاب و همچنین توانمدی اولیا دارای اهمیت بسیار است.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه تعلیم و تربیت فعالیتی گروهی و امری تدریجی و تعاملی است، لازم است در مقاطع ابتدایی خانواده‌ها نیز توانمد باشند، زیرا در غیر این صورت آموزش ها از طرف آموزش و پرورش خنثی خواهد شد، البته در کنار آموزش خانواده‌ها، همکاری سایر دستگاه‌ها و سرمایه گذاری برای انتقال مفاهیم در قالب های هنری نیز لازم است.
حجت الاسلام انصاری با تأکید بر اهمیت انتقال مفاهیم ایثار و شهادت به دانش آموزان، اظهار داشت: وظیفه آموزش و پرورش کنترل اجتماع است و برای این کار لازم است فداکاری و مفاهیم ایثار و شهادت منتقل شود، در واقع اگر بخواهیم جامعه را حفظ کرده و امنیت داشته باشیم باید به دانش آموزان بیاموزیم که هنگام حمله از مرزها دفاع کنند و حتی خود را نیز فدا کنند.
وی خاطرنشان کرد: مفاهیم ایثار و شهادت در کتابها و برنامه‌های آموزش و پرورش وجود دارد و باید موج بزند، برگزاری اردوی راهیان نور، دیدار با خانواده شهدا و زیارت قبور شهدا نیز برنامه‌هایی در همین راستا است.
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان قزوین در پایان با اشاره به سند 2030، گفت: در رابطه با سند 2030 فصل الخطاب ما فرمایشات رهبر معظم انقلاب است، ضمن اینکه سند تحول بهترین ملاک برای آموزش و پرورش است و ما بر اساس آن حرکت می‌کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار