معاون سازمان جنگل ها:

جامع نگری و مدیریت جامع 2 رکن مقابله با گردوغبار است

معاون آبخیزداری امور مراتع و بیابان سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری، بیابان زایی را یکی از 2 چالش بزرگ جهان برشمرد و گفت: جامع نگری و مدیریت جامع اهداف ما را در بحث مقابله با گرد و غبار محقق می سازد.

کد مطلب: ۶۳۳۹۵۱
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا پرویز گرشاسبی شامگاه شنبه در همایش روز جهانی مقابله با بیابان زایی در گیت بوستان اهواز اظهارکرد: اکنون روش مقابله کوتاه مدت و فوری را برای مهار کانون های بحرانی گردوغبار به کار بسته ایم اما باید روش های جهانی را نیز بررسی کنیم.
وی افزود: باید تلاش بیشتری در جهت ممانعت از رشد بیابان زایی در زمین هایی که در سطح کشور ظرفیت بیابان شدن را دارند کنیم.
معاون آبخیزداری امور مراتع و بیابان سازمان جنگل ها ، مراتع و آبخیزداری ادامه داد: سالانه 480 میلیارد ریال به دلیل فرسایش آبی و خاکی خسارت می بینیم در حالی که کل منابع مالی برای آبخیزداری و مسایل محیط زیستی تنها 10 میلیارد ریال است و این رقم بسیار ناچیزی است.
وی بیان کرد: مهار تمام کانون های گردو غبار، نگهداری و آبخیزداری تنها توسط دولت غیر ممکن است بلکه باید همه دستگاه ها و مردم نیز مشارکت خوبی داشته باشند.
گرشاسبی گفت:در توسعه پایدار باید به حوزه های مختلفی توجه شود که ما تنها به سرمایه طبیعی و فیزیکی توجه کرده ایم.
معاون اجرایی سپاه حضرت ولیعصر(عج) خوزستان نیز در این همایش اظهار کرد: در سال های گذشته در حوزه کمک رسانی نیروهای مسلح در خصوص مقابله با پدیده گردوغبار نشست های متعددی برگزار و اقدامات خوبی در مناطق فوق بحرانی خوزستان انجام شده است.
سرهنگ عبدالرضا حاجتی افزود: منطقه غیزانیه اهواز یکی از کانون های فوق بحرانی گردو غبار معرفی شد که از سال 94 تاکنون در بحث بیابان زدایی اقدامات خوبی در این منطقه صورت گرفته و در منطقه دهنو هندیجان نیز 300 هکتار از این کانون ها به سپاه واگذار شده است.
وی ادامه داد: پس از آغاز کار کاشت و نگهداری از نهال ها، 457 هکتار دیگر از این زمین ها نیز به سپاه و بسیج سازندگی واگذار شد که سربلند از این ماموریت خارج شدیم.
وی بیان کرد: بیش از یک هزار نفر از مردم محلی در کاشت، نهال آوری، آب رسانی و چاله کنی ما را یاری کردند و چهار استان با 12 رده استانی نیز به نیروهای بسیج و سپاه خوزستان پیوستند.
حدود 600 هزار هکتار از زمین های خوزستان کانون گرد و غبار اعلام شده اند که 350 هزار هکتار از آنها بحرانی و حدود 40 هزار هکتار فوق بحرانی است. کانون های فوق بحرانی در شرق و جنوب شرق اهواز قرار دارند که اولویت نخست در طرح مهار کانون های گردو غبار معرفی شده اند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار