ضمن تشریح جزئیات حادثه تروریستی تهران

سردار سلامی: انتقام‌گیری از خون شهدا در دستور کار جدی سپاه است

جانشین فرمانده کل سپاه ضمن محکومیت شدید حادثه تروریستی تهران، تصریح کرد: مطمئنا انتقام‌گیری از خون شهدا در دستور کار جدی سپاه قرار دارد و این که در چه نقطه‌ای و با چه کیفیتی این اتفاق بیافتد، امری مکتوم خواهد بود.

کد مطلب: ۶۳۰۹۱۴
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا، سردار حسین سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه انقلاب اسلامی شامگاه امروز (پنج‌شنبه‌) در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری که از شبکه دو سیما پخش شد، به بیان جزئیات حادثه تروریستی دیروز تهران پرداخت.


وی ضمن تسلیت به مناسبت شهادت تعدادی از هموطنان ایرانی اظهار کرد: باید این موفقیت و پیروزی بزرگ را به ملت عزیز و مقتدر ایران تبریک بگویم. به دلیل ابعاد نظامی حادثه و چیرگی و تسلط امنیتی و نظامی که دیروز از مجموعه نیروهای انتظامی و سپاه پاسداران مشاهده کردیم، شعله‌های این فتنه کور خاموش شد، یک ناکامی بزرگ سیاسی توسط ملت بزرگ ایران برای دشمنان ثبت گردید.


جانشین فرمانده سپاه افزود: قطعا این حادثه ما به ازای یک طرح سیاسی است که در ریاض طراحی شد و محصول مشترک آمریکا و عربستان بود. قطعا ناکام گذاشتن یک طرح سیاسی یک پیروزی بزرگ برای ملت محسوب می‌شود و ملت ایران توانست روز گذشته توسط فرزندان انقلابی خود یک اقدام امنیتی بی بدیل در مدیریت یک حادثه تروریستی و امنیتی را از خود به نمایش بگذارد.


سلامی با تأکید بر این که روز گذشته یک رویای سیاسی دشمنان را زنده به گور کردیم، خاطرنشان کرد: روز گذشته توانستیم اثبات کنیم که این سرزمین مدفن خائنان و کسانی است که بخواهند برای برهم زدن امنیت آن نقشه طراحی یا عملی را اجرا کنند. روز گذشته همه تروریست‌ها کشته شدند و این در حالی بود که حتی ناخن هیچ‌یک از نیروهای نظامی و امنیتی ما که در این حادثه حضور داشتند حتی یک خراش هم برنداشت.


وی با اشاره به شهادت یک پاسدار در حمله تروریستی به ساختمان مجلس شورای اسلامی گفت: روز گذشته یک پاسدار به صورت غافلگیرانه و ناجوانمردانه و در شرایطی که مسلح نبود از سوی تروریست‌های مسلح به شهادت رسید. چنانچه به شهادت رسیدن هموطنانمان را از ماجرای دیروز نادیده بگیریم، دشمنان در این مواجه امنیتی مچاله شدند و شکست خوردند.


سردار سلامی در ادامه با اشاره به جزئیات حادثه تروریستی ساختمان مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: به محض اینکه تروریست‌ها به درب مراجعه کنندگان مردمی مجلس ورود پیدا می‌کنند نگهبان آن محل که یک پاسدار بود را به شهادت رسانده و مردم را به رگبار می‌بندند. در این زمان پاسداران محافظ مجلس بلافاصله وارد عمل شده و تروریست‌ها را از مردم دور می‌کنند و با مقاومت و تدبیر خود مانع ورود آنها به صحن علنی مجلس می‌شوند.


جانشین فرمانده سپاه ادامه داد: محافظان مجلس در یک تعقیب و گریز شجاعانه و فداکارانه موفق می‌شوند که تروریست‌ها را وادار به گریز به بیرون ساختمان جنبی که ساختمان مراجعه کنندگان است، کنند. در آن ساختمان که افراد زیادی اعم از کارمندان مجلس و مردم حضور داشتند و این موضوع کار را برای انجام عملیات از سوی نیروهای سپاه پاسداران پیچیده کرده بود.


وی با تأکید بر اینکه حادثه روز گذشته عملیاتی غافلگیرکننده بود و در مواجهه با چنین عملیات‌هایی عکس العمل باید سریع و حساب شده باشد، اظهار کرد: بلافاصله نیروهای کمکی که از یگان‌های زبده و نخبه صابرین نیروی زمینی سپاه بودند به محل حادثه فراخوانده شده و به سرعت کمک پاسداران محافظ مجلس شتافتند. به دلیل رفت و آمد تروریست‌ها در طبقات مشخص نبود که آن‌ها در کدام یک از طبقات حضور دارند، همچنین تروریست‌ها تلاش می‌کردند که کارمندان و مراجعین مجلس را به گروگان بگیرند اما با مقاومتی که از سوی کارمندان و مردم با بستن درب‌های اتاق‌ها انجام شد اجازه گروگانگیری به تروریست‌ها داده نشد.


سردار سلامی با بیان اینکه روز گذشته عملیاتی تمیز،‌تاکتیکی و مینیاتوری از سوی سپاه پاسداران انجام شد خاطر نشان کرد: در حادثه روز گذشته باید به گونه‌ای عمل می‌شد که در آن و هنگام پاکسازی اتاق‌ها مردم را از تروریست‌ها و مسلحین جدا می‌کردیم. به همین دلیل مجبور بودیم که علملیات را با دقت و حوصله انجام دهیم.

سردار سلامی با تحلیل چرایی انجام این حادثه تروریستی در مقطع زمانی کنونی و موقعیت مکانی مجلس و حرم امام خمینی (ره) گفت:‌ اصل ماجرا محصول متراکم شکست‌هایی است که دشمنان در منازعات و جنگ‌های منطقه‌ای طی سال‌های قبل متحمل شده‌اند. آمریکا و عربستان و برخی کشورهای اروپایی می‌خواستند که در یک ائتلاف جبهه مقاومت اسلامی را شکسته و نظام جمهوری اسلامی ایران را در تنگنای سیاسی قرار دهند و مدیریت تحولات میدانی را به دست بگیرند اما در دستیابی به همه اهداف خود ناکام ماندند.


وی ادامه داد:‌ داعش نیز که به عنوان یک جریان نوظهور می‌خواست دولت خود را در شام و عراق تعریف کند، امروز دیگر میدانی برای حضور ندارد و شکست خورده و سرگردان است و خورشید حیاتش نیز در حال نزدیک شدن به مغرب است همچنین سیاست‌های منطقه‌ای عربستان امروز نیز با شکستی کامل مواجه شده است.

سردار سلامی با تشبیه نشست ریاض که با حضور رئیس جمهور آمریکا و سران برخی از کشورهای عربی برگزار شد به خیمه شب بازی سیاسی اظهار کرد: عربستان و آمریکا قصد داشتند که ائتلافی علیه ایران شکل دهند که این موضوع با عکس العمل کشورهای شرکت کننده و عذرخواهی آن‌ها از ایران به دلیل عدم اطلاع آن‌ها از مفاد جلسه مواجه شد. با این وجود این اجلاس باید یک ما به ازای خارجی نیز به همراه خود می‌داشت.

جانشین فرمانده سپاه با تأکید بر اینکه امروز ایران ما می‌تواند مسیر تحولات منطقه‌ای و بین المللی را تعیین کند اظهار کرد: به احتمال قوی همانطور که مقامات عربستان گفتند که باید درگیری‌ها را به داخل ایران بکشانیم، نشان دادن که آن‌ها مرکز نقشه کشی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران هستند و ممکن است که طرح‌هایی که هرگز تحقق نخواهند یافت را انجام داده باشند.


وی تصریح کرد: آنچه که مهم است این که ما دشمنان بالفعل متعددی داریم که مقیاس عملشان جهانی است و فوق العاده بی‌رحم هستند ما سال‌هاست که در میانه آتشی که این دشمنان ایجاد کردند امنیت خود را برقرار کردیم و مردم نیز باید اطمینان داشته باشند که از این پس نیز با تمام وجود برای ارتقای امنیت کشور تلاش خواهیم کرد.

سردار سلامی در ادامه با بیان اینکه حادثه روز گذشته دستاوردهای بزرگی برای کشور به همراه داشت اظهار کرد: نیروهای اطلاعاتی و وزارت اطلاعات باید تلاش کنند که اشراف اطلاعاتی خود بر گروه‌های مختلف را گسترش دهند. ما نیز باید تلاش‌های خود برای مهار تهدیدهای امنیتی را افزایش دهیم.

وی با تأکید بر اینکه به طور طبیعی پس از وقوع چنین حوادثی آسیب شناسی‌های اطلاعاتی و امنیتی انجام می‌شود اظهار کرد: تاکنون کشور در شرایط امن و تاحدودی غیر پلیسی و غیر امنیتی قرار داشت در این شرایط ممکن است امکان وقوع یک عملیات حقیر مانند عملیات روز گذشته وجود داشته باشد اما آنچه که مهم است این است که از الان به بعد دستور کارهای اطلاعاتی و امنیتی ما برای کنترل حرکات براساس فضای جدید شکل خواهد گرفت.

سردار سلامی با بیان اینکه دشمنان و تروریست‌ها در عملیات روز گذشته به طور کامل متحمل شکست شدند اظهار کرد: چنانچه بی‌رحمی و شقاوت تروریست‌ها در کشتن مردم را نادیده بگیریم، عمل تروریستی آن‌ها کاملا با شکست مواجه شد چرا که آن‌ها با هدف ورود به صحن علنی مجلس اقدام به انجام کار خود کردند اما نه تنها که به هدف خود نرسیدند بلکه نابود شدند.

وی تصریح کرد: پیام ما به همه کسانی که مشغول نقشه کشی سیاسی و امنیتی علیه ایران هستند این است که سرنوشتشان سرنوشتی است که تروریست‌های روز گذشته با آن مواجه شدند. اگر رژیم‌ها مقامات و سیستم‌هایی که در هر نقطه آن‌ها را می‌شناسیم بخواهند چنین حرکاتی را تکرار کنند باید در مورد آن فکر کنند و مطمئن شوند که ما کاخ‌های شیشه‌ای را روی سرشان ویران خواهیم کرد.


سردار سلامی با تأکید بر اینکه عکس العمل‌های سپاه بسیار ویرانگر است گفت: ما در امنیت ملی با هیچکس تعارف نداریم و قطعا از مصوبان و عاملان انتقام خواهیم گرفت ما فوق العاده قوی هستیم و دستمان باز است همچنین گزینه‌هایمان بسیار متنوع هستند. چنانچه که تاکنون خیلی اعمال را انجام نداده ایم به این دلیل نیست که نمی‌توانیم بلکه به دلیل لحاظ کردن یک سری ملاحظات است. ما نمی‌خواهیم درگیری‌ها را توسعه دهیم اما چنانچه کسی قرار باشد امنیت ملت ما را خدشه دار کند هیچ نقطه امنی برای آن باقی نخواهیم گذاشت.


وی با بیان اینکه جهان، هدف و عمل سپاه را دیده است تصریح کرد: سپاه بعد از عمل خود حرف می‌زند. در همین راستا پیام ما به کسانی که می‌خواهند درباره امنیت ملی ما اقدامی انجام دهند این است که مراقب باشند و به عواقب و پیامدهای آن بیاندیشند.

سردار سلامی در بخش‌های دیگری از صحبت‌های خود درباره بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر عمق راهبردی جمهوری اسلامی و اهمیت حضور مدافعان حرم در سوریه و عراق خاطر نشان کرد: اتفاقاتی که روز گذشته افتاد منطق ما را برای اینکه چرا جمهوری اسلامی از سوریه دفاع می‌کند و با تکفیری‌ها می‌جنگد و همچنین دلیل حمایت ایران از استقلال و تمامیت ارضی عراق و حمایت از مبارزات مردمی یمن نمایان کرد. ما دیروز پاسخ این شبهات را در حملات به مجلس و حرم امام خمینی (ره) دادیم و گفتیم چنانچه که این موج آتش برافروخته در جهان اسلام را در بیرون مهار نکنیم این آتش به داخل کشیده خواهد شد البته این سخن بدان معنا نیست که سرزمین‌های دیگر سپر بلای ما باشند بلکه این امنیت سرزمین‌های کشورهای اسلامی است که بهم گره خورده است اگر ما در سرزمین‌های دیگر نجنگیم درگیری‌ها در داخل کشور منتقل می‌شوند.

وی با تأکید بر اینکه باید سطح قاعده امنیت ملی کشور را گسترش دهیم خاطر نشان کرد: نتیجه فداکاری‌های جوانان سپاه در میدان‌های وسیع، امنیتی است که مردم وجود آن را احساس می‌کنند.

سردار سلامی با اشاره به وجود مردم در حوالی ساختمان مجلس هنگام حمله تروریستی روز گذشته اظهار کرد: روز گذشته یکی از مشکلات ما و نیروی انتظامی این بود که چطور مردم را از میدان حادثه دور کنیم چرا که چنانچه ما مردم را رها می‌کردیم آن‌ها با دستان خود تروریست‌ها را خفه می‌کردند.

وی همچنین با بی‌مثال دانستن ادامه جلسه روز گذشته مجلس هنگام وقوع حادثه تروریستی گفت: دیروز در حالی که در چند متری صحن علنی مجلس جنگ و گریز واقعی در جریان بود نمایندگان مجلس با آرامش جلسه خود را برگزار کردند که این اتفاق در هیچ جای جهان مثال زدنی نیست.

سردار سلامی همچنین با اشاره به وجود فرماندهی کل سپاه در جریان عملیات مبارزه با تروریست‌ها خاطر نشان کرد: یکی از نکات جالب حادثه دیروز این بودکه با وجود اینکه عملیات در حد فرمانده حفاظت سپاه در مجلس بود اما فرماندهی کل به همراه فرمانده نیروی زمینی در محل حضور یافتند و خود وارد کار شدند.

وی اظهار کرد: مطمئن هستیم که کشور ما هیچ گاه از چنین ترقه پراکنی‌هایی آسیب نخواهد دید و این ترقه پراکنی‌ها جز استحکام بخشی به اراده ملی برای دفاع از دستاوردهای انقلاب و امنیت و آزادی هیچ چیز دیگری نیز به دنبال نخواهد داشت.

وی در ادامه صحبت‌های خود در واکنش به برخی اظهارات درباره حادثه دیروز و مقایسه این حادثه با اتفاقات دهه شصت شمسی با تأکید بر اینکه اتفاق روز گذشته قاب کوچکی از دهه شصت نیز نیست خاطر نشان کرد: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند دهه شصت دهه آزمون‌های بزرگ برای ملت ایران بود در این دهه شاهد بروز همزمانی بحران‌ها و تحمیل یک جنگ خارجی هشت ساله با مقیاسی جهانی آن هم در شرایط تحریم اقتصادی و انزوای سیاسی بودیم. اما در نهایت توانستیم این جنگ هشت ساله را بدون تجربه مدیریت کنیم و مرزهای خود را آزاد و استقلال و تمامیت ارضی خود را حفظ نماییم در عین حال نیز با توطئه‌های تجزیه طلبان در کردستان و برخی جاهای دیگر و همچنین ترورهای کور منافقین و فتنه‌های داخلی نیز درگیر بودیم.

سردار سلامی با تأکید بر اینکه دهه شصت دهه سختترین بحران‌ها برای ملت ایران بود گفت: در دهه شصت متوجه شدیم که مسیر ما برای استقلال و آزادی و به دست آوردن عزت و کرامت چیست در این دهه شاهد ظهور جهاد در ملت ایران بودیم. همچنین بازدارندگی این ملت ایران و ایران در این دهه تثبیت شد. با این حال امروز نیز ملت ما متوجه شدند که باید از نظام خود دفاع کنند .


وی با بیان اینکه دیروز روز باشکوهی برای ملت ایران بود افزود: دیروز ملت ایران به درک جدیدی از ضرورت حمایت از نظام خود رسیدند، مردم متوجه شدند که باید در مقابل دشمنان از این نظام حفاظت کرد چرا که آن‌ها هرگز خواهان خوشحالی ما نخواهند بود.

سردار سلامی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات وزیر خارجه کشورمان در پاسخ به پیام رئیس جمهور آمریکا و تحلیل ظریف درباره اینکه پشت پرده حرکات تروریستی اخیر در ایران برخی کشورهای منطقه هستند اظهار کرد: توطئه‌های دشمنان ما جاری و آشکار است و چنانچه که ما این توطئه‌ها را نمی‌بینیم اشکال از ماست. خیلی واضح است که آن‌ها علیه ما یک مبارزه همه جانبه را شروع کرده‌اند و ما نیز همینطور ما به مسیر خود ادامه خواهیم داد.

وی با انتقاد از اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا گفت: همانطور که در موضوع نفتی یک شرکت آمریکایی سعودی به نام ارامکو وجود دارد امروز نیز یک ارامکو تروریستی شکل گرفته که منشا همه توطئه‌هاست. صحبت‌های بی‌منطق و نفرت انگیز اخیر رئیس جمهور آمریکا نشان از عمق کینه‌ای که نسبت به ملت ما و جمهوری اسلامی ایران دارند بود.

سردار سلامی با تأکید بر اینکه ما هیچ راهی جز مبارزه وجهاد علیه دشمنان خود نداریم اظهار کرد: هرگز این تصور که امکان تعامل یا خوشبخت شدن از طریق این‌ها وجود دارد صحیح نیست و این تصور جز به انحراف کشاندن و تهی کردن ظرفیت‌های انقلابی جامعه چیز دیگری به دنبال نخواهد داشت.

وی همچنین ضمن محکوم کردن حادثه تروریستی روز گذشته تهران تصریح کرد: مطمئنا انتقام گیری از خون شهدا در دستور کار جدی سپاه وجود دارد اما اینکه در چه نقطه و با چه کیفیتی این اتفاق بیافتد مکتوم خواهد بود. ملت مطمئن باشند که ما هزاران برابر بیش از اتفاق روز گذشته انتقام خواهیم گرفت و این واقعیت را ملت خواهند دید.


سردار سلامی در پایان صحبت‌های خود با اشاره به برگزاری مراسم تشییع پیکر شهدای حادثه تروریستی روز چهارشنبه تهران اظهار کرد: اگر چه که نیازی به دعوت از مردم نیست اما من از ملت بزرگ ایران درخواست دارم که با حضور خود مراسم باشکوهی برای تشییع پیکر شهدا برگزار نمایند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار