معاون پارلمانی سازمان محیط زیست در گفت‌وگو با پانا:

تصمیم آمریکا در خروج از توافق‌نامه پاریس،خلاف انتظار جامعه جهانی بود

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست درخصوص تصمیم رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا درباره توافق نامه پاریس گفت: تصمیم آمریکا برای خروج از توافق‌ نامه پاریس خلاف انتظار جامعه جهانی بود اما در توافق نامه آب و هوایی پاریس، عضویت آمریکا فقط به اندازه یک کشور است و این توافق نامه بین المللی بدون حضور آمریکا ادامه می یابد.

کد مطلب: ۶۲۹۸۵۷
لینک کوتاه کپی شد

سید محمد مجابی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی پانا، با اشاره به توافق نامه آب و هوایی پاریس اظهارداشت: روح حاکم بر موافقت نامه پاریس لزوم اقدام مشترک برای حفظ افزایش دمای زمین حداکثر تا دو درجه نسبت به پیش از انقلاب صنعتی از طریق کاهش انتشار گازهای گلخانه ای است و این موضوع از طریق بهینه کردن مصرف سوخت و استفاده از فناوری های نوین قابل تحقق است.

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: همچنین افزایش سازگاری کشورها به ویژه کشورهای در حال توسعه با تغییرات اقلیمی در چارچوب اصل مشترک اما متفاوت کشورها، در قبال بحران های محیطی از مسایل مهمی است که در توافق نامه پاریس به آن پرداخته شده است.

وی با اشاره به نقش کشورهای توسعه یافته در کاهش انتشار گازهای گلخانه ای افزود: کشورهای توسعه یافته نقش عمده ای در انتشار گازهای کلخانه ای و گرم شدن کره زمین دارند و این کشورها در توافق نامه پاریس متعهد شده اند که با انتقال فناوری های نوین، تأمین منابع مالی و ظرفیت سازی برای کشورهای آسیب پذیر در حال توسعه و جلب مشارکت این کشورها برای همراهی در تلاش هایی که باعث شود غلظت گازهای گلخانه ای در اتمسفر کاهش پیدا کند اقدام کنند.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: آنچه در این توافقنامه اهمیت دارد این است که جامعه جهانی برای جلوگیری از افزایش دمای کره زمین تلاش می کند و آنچه که در افزایش دمای کره زمین اتفاق می افتد تغییرات اقلیم است. به طوری که اکنون شاهد جابجایی در بارندگی فصول و همچنین شاهد خشکسالی های مختلف هستیم و از طرفی شاهد کوچ مردم بسیاری از مناطق هستیم و حتی بسیاری از شهرها و مراکز سکونتی به لحاظ سطح پایینی که قرار دارند زیر آب خواهند رفت. بنابراین این موارد از مسایل مهمی است که در تغییرات اقلیم به آن پرداخته شده است.

مجابی در ادامه با بیان اینکه در توافق نامه پاریس به موارد مختلف تغییر اقلیم توجه شده است، گفت: این توافق نامه 29 ماده دارد که در این 29 ماده انواع موارد مختلف مورد توجه قرار داده و در 12 دسامبر 2015 میلادی برابر با 21 آذر 94 شمسی در کشور پاریس به امضای دولت ها رسید. مراحل مختلف عضویت در این توافق نامه باید به تصویب مجالس کشورها می رسید که انجام شده است که یکی از آن کشورها، آمریکاست.

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: با برخورد و تصمیمی که رئیس جمهور آمریکا درباره توافق نامه پاریس انجام داد، خلاف انتظار جامعه جهانی است. علی رغم اینکه تعهد کشور آمریکا در این توافق نامه وجود دارد لذا این تصمیم اقدام نامناسبی نسبت به مسئولیت پذیری کشور آمریکاست.

وی بیان کرد: امیدواریم با برخوردی که جامعه جهانی نسبت به پدیده تغییرات اقلیم دارد، بتوانیم شاهد باشیم اهداف پیش بینی شده در توافق نامه پاریس در کشورهای متعهد با شدت تعقیب شود و تلاش شود تا میزان مصرف انرژی در شرایط مناسب و نوع استفاده از مصرف انرژی های تجدید پذیر منجر به کاهش گازهای گلخانه ای شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار