پیشنهاد کتابخانه ای

واژه های کلیدی در روزنامه نگاری

واحد آموزش پانا: عنوان کتاب حاضر شما را به سوی کتابهای "مرجع" می برد، زیرا که در حوزه "واژه شناسی" است؛ اما مولف کتاب با دلایلی که ذکر می شود مدعی است؛ "این کتاب فراتر از یک کتاب مرجعِ واژه شناسی است"

کد مطلب: ۶۲۷۳۰۰
لینک کوتاه کپی شد

کتاب "واژه های کلیدی در روزنامه نگاری" به قلم"دکتر احمدتوکلی" و پس از کوشش 5 ساله ی وی سرانجام در سال 1390 برای نخستین بار به بازار نشر عرضه شد. او معتقد است؛این کتاب هم سعی دارد نیازهای علمی این حوزه را پاسخ دهد و هم مفید حال روزنامه نگارانی است که دغدغه کار را با رویکردی علمی تر دارند. و همچنین دارای جنبه های آموزشی است زیرا به تعریف بسیاری از واژه های مصطلح و رایج در حرفه روزنامه نگاری پرداخته و گاه با مثالهای داخلی و خارجی مرتبط سعی در کاربردی ساختن و تعمیق مفاهیم آموزشی دارد همچنین کتاب برای مترجمان متون رسانه ای که با حوزه روزنامه نگاری کمتر آشنایی دارند نیز مفید است با این دلایل_ به گفته مولف_این کتاب بالاتر از یک کتاب مرجع می تواند در دست خوانندگان جا خوش کند.

این کتاب؛دارای دو فهرست فارسی و انگلیسی است که بدون در نظر داشتن ترتیب عددی صفحات تنظیم شده و بدین ترتیب کار واژه یابی را برای خوانندگان آسان کرده است. به طوریکه فهرست انگلیسی مخاطب را مستقیما از واژه لاتین به سمت معادل آن و توضیحات فارسی هدایت می کند و فهرست فارسی هم خواننده را به طبقه بندی موضوعی راهنمایی می کند؛ مثلا همه واژگان مرتبط با حوزه خبر، در کنار هم قرار داده شده و عنوان "خبر و خبرنویسی" را دارد و به همین ترتیب موضوعات مصاحبه، گزارشگری و نویسندگی،لید خبر،سبک خبر و ... هر یک واژگان مرتبط با خود را در ذیلشان همراه با توضیحات دارند.

مثلا در فهرست فارسی در بخش "لید/لید نویسی" در صفحه 36 در تعریف "لیدقیاسی" می خوانیم:

"این لید درباره ی رویدادی که می نویسید و[با توجه به] حوزه درک مخاطب، مقایسه انجام می دهد، این رویکرد زمانی جواب می دهد که بخواهیم موضوعی دشوار یا خارجی را به زبان عامیانه شرح دهیم.

مثال: آمریکا با لشکرکشی همزمان به عراق و افغانستان و چینش وتقویت نیروهایش در پاکستان، گرفتار جنگی فرسایشی در منطقه خاورمیانه شده است در این رابطه "بوش" موقعیت فردی را پیدا کرده که می خواهد همزمان چند هندوانه را با یک دست بردارد.

*توجه کنید! مثال هندوانه برای نزدیک کردن رویداد با حوزه درک مخاطب آورده شده است.

یا مثلا چنانچه با واژه ی " Nut graph "(نات گراف) برخورد کرده اید و معنی و تعریف آن را نمی دانید به فهرست انگلیسی مراجعه می کنید و در صفحه 190 می خوانید:

نات گراف: در روزنامه نگاری، یک جمله یا پاراگراف تشریحی مهم است که در اخبار و مطالب فیچری [این توضیح] پس از لید و نزدیک به آن می آید و پاسخ به این سوال مخاطب خبراست که هنگام مطالعه خبر ممکن است از خود سوال کند منظور این خبر چیست؟ یا به عبارتی"که چی"؟ از آنجایی که در این پاراگراف در واقع دلیل نوشته شدن مطلب گفته می شود به آن بهانه خبری ( News pag ) هم گفته می شود.

واژه لاتین آن با شکل های مختلف نوشته و خوانده می شود ؛ nut graf,unt gaph, nutgraf

این واژه تلخیص واژه nutshell paragraph است .

نشر ثانیه به مدیریت دکتر احمد توکلی این کتاب را منتشر کرده است، و به نظر می رسد، این کتاب مرجع کم حجم (270 صفحه)از آن کتابهایی است که هر روزنامه نگاری باید آن را در کتابخانه خود داشته باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار