آنچه در همایش حقوق ماکیت ادبی گذشت

هفتمین همایش ملی حقوق مالکیت ادبی هنری و حقوق مرتبط با موضوع حمایت از نمودهای فرهنگ عامه و حقوق مالکیت فکری در مرکز همایش های سازمان ستاد و کتابخانه ملی برگزار شد.

کد مطلب: ۶۲۶۳۶۴
لینک کوتاه کپی شد
به گزارش خبرنگارفرهنگی پانا؛ این همایش با تلاوت چند آیه از قرآن کریم و پخش سرود ملی آغاز شد.
این مراسم با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صالحی امیری، دبیر همایش حیدری، وزیر دادگستری حجت الاسلام پورمحمدی، رییس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی ملکشاهی، معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری نامور مطلق، نماینده مجلس شورای اسلامی محمود صادقی برگزار شد.
. دبیرهمایش محمدی در سخنرانی کوتاه اهداف همایش را برای حاضران توضیح داد
وزیر دادگستری حجت الاسلام پورمحمدی بیان کرد: خوشحالم در جمع فعالان و کارشناسان حقوقی این رشته حضور دارم و در این نشست مفید در سالروز مالکیت جهانی در کنارتان هستم. در این روزها شاهد یک اتفاق تاریخ ساز بودیم، روز 29 اردیبهشت در تاریخ ایران ثبت خواهد شد. مردم ایران با مشارکت فرهنگیشان با جدیت و اصرارشان برای تعیین سرنوشت کشورشان ساعت ها در صندوق های اخذ رای منتظر ماندند و حماسه آفریدند. امیدوارم دولت دوازدهم بتواند گامی بلند برای تامین امنیت و رشد ملی بردارد.
پور محمدی درباره قدرت نرم گفت: دنیا یک چرخش عظیم پیدا کرده است قدرت سخت به قدرت نرم متحول شده است و سایه خودش را به فضای ملی و جهانی تحمیل می کند. در حوزه نرم قدرت ملی، قدرت روحی معنوی، قدرت سیاسی و قدرت فرهنگی حائذ اهمیت است.
او درباره فعالیت های دولت یازدهم گفت: شاهد ارتقا رتبه جهانی در چهار سال گذشته بوده ایم. رتبه اول را درسرعت تولید علم گرفته ایم. کشورمان به چهارمین کشور برتر دنیا در زمینه آموزش عالی تبدیل شده است. همچنین میزان مقالات پزشکی در چهار سال اخیر از 10هزار به 1452 مقاله ارتقا پیدا کرده است. مهاجرت نخبگان از 20 درصد به 5درصد رسیده است و مهاجرت ها معکوس شده اند.
صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره فرهنگ عامه و فرهنگ عمومی گفت: فرهنگ عمومی مجموعه آداب و سننی است که در بطن جامعه جاری جاری است و با فرهنگ جامعه متناسب است. ولی فرهنگ عامه فرهنگی است که فاقد ریشه های تاریخی است و با خلاقیت ایرانیان ارتباط ندارد.
او ادامه داد: در حوزه فرهنگ ایران در ناحیه جغرافیایی قرار گرفته که سرشار از فرهنگ است. سال ها بخاطر کشف نفت فرهنگ کشورمان آنطور که باید شناخته نشد ولی حالا به کمک فضای مجازی می خواهیم فرهنگمان را معرفی کنیم. کشوری مانند چین به خاطر تولید وسایل و صنایع چینی فرهنگشان به تمام دنیا رخنه کرده است. فرهنگ ایران قادر به صادر کردن به تمام دنیا است. به عنوان مثال مراسم چهارشنبه سوری یا جشن نوروز و سیزده به در.
او درباره فرهنگ کپی رایت بیان کرد: مجلس باید فرهنگ کپی رایت را تصویب کند زیرا کار با دنیا بدون این قانون امکان پذیر نیست، بعد از تصویب قانون کپی رایت فرهگ دچار یک تحول عظیم خواهد بود.
صالحی امیری در ادامه درباره دیپلماسی فرهنگی گفت: دیپلماسی فرهنگی یعنی گسترش فرهنگ ملی درتمام نقاط دنیا که این فرهنگ پایدار و بلندمدت است. یکی از دلایلی که بر فرهنگ ملی و نمادها تاکید داریم این است که از مرز ها عبور کنیم و با همه ملت ها ارتباط برقرار کنیم.
رییس کمیسیون مجلس ملکشاهی بیان کرد: امروزه دارایی های فکری از مهم ترین عناصر رشد و توسعه جوامع بشری به شمار می روند و این عناصر از هیچکسی پوشیده نیست. در دولت نهم لایحه حمایت صنعتی مورد بررسی قرار گرفت ولی به خاطر عوض شدن مجلس تلاش آنها بدون نتیجه به اتمام رسید ولی حالا مجلس اینکار را دوباره شروع کرده است. لایحه ای که دولت تنظیم کرده با محوریت وزارت شورای اسلامی است و در دستور کار قرار گرفته و درحال بررسی است، در مواردی از موضوعات فرهنگی مثل فرهنگ عامه و فولکلور می توانند ادبی هنری باشند.
او افزود: حال که در آستانه تصویب قانون مالکیت ادبی هنری هستیم نتیجه این همایش می تواند نتیجه خوبی برای تسهیل کار ما داشته باشد.
رییس همایش حسینی از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامي، وزیر دادگستری و رییس کمیسیون قضایی وحقوقی مجلس شورای اسلامی دعوت کرد و آنها از خادمان حوزه مالکیت فکری تقدیر و تشکر به عمل آوردند.
در پایان ، چهار نشست علمی درباره حقوق مالکیت ادبی هنری و حقوق مرتبط با موضوع حمایت از نمودهای فرهنگ عامه و حقوق مالکیت فکری برگزار شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار