درس

عکس پرتره در عکاسی خیابانی؛ شورانگیز، متنوع و جذاب

واحد آموزش پانا: عکاسی از زندگی روزمره انسانها یکی از جذاب ترین ژانرهای عکاسی است. عکاسان خیابانی به عکاسی از چهره افراد در حالتهای مختلف بسیار علاقه دارند چون از آن طریق می توانند به حال و هوای اطراف آنها پی ببرند و به نتایج جالبی از کاستی ها و ایده آل های جامعه دست یابند.

کد مطلب: ۶۲۵۹۶۰
لینک کوتاه کپی شد

خجالت نکشید!

عکاسی پرتره خیابانی بسیار ساده و جذاب است. خیلی از افراد از این که در خیابان دوربین به دست گیرند و از مردم عادی عکاسی کنند، خجالت می کشند، اما باید با مردم و محیط بسیار عادی و راحت برخورد کرد خیلی راحت به مردم لبخند بزنید گویی که با آنها دوستید و اگر کسی متوجه حضور شما شد حتما برای عکاسی از او اجازه بگیرید.

توجه کنید؛ که هر چقدر سخت تر با این قضیه برخورد کنید، مردم هم تمایل کمتری برای عکاسی نشان خواهند داد. با آنها مانند یک دوست برخورد کنید.

[البته امروزه با وجودِ دوربین های کوچک دیجیتال و گوشی های موبایل هم کار عکاسان خیابانی راحتتر شده و هم وحشت و هراس از دوربین از سوی سوژه ها تا حدود زیادی برطرف شده است. ]

در این مقاله که کانال"اگزیف" آن را منتشر کرده و ما با تغییراتی نگارشی آن را می آوریم شما با روشهایی برای عکاسی بهتر در خیابان و گرفتن پرتره های زیباتر و فنی تر آشنا می شوید:

1-سادگی

در عکاسیِِ پرتره خیابانی، سادگیِ پس زمینه مهم است. اگر پس زمینه شما بسیار شلوغ باشد و سوژه و پس زمینه از هم تفکیک نشود. عکس شما حالت تخت پیدا می کند و عمق میدانی در عکس دیده نمی شود برای رسیدن به سادگی در ترکیب بندی پرتره خیابانی بهتر است که یک دیوار و یا سطحی رنگی در شهر را پیدا کنید و از مردمی که در این مسیر رفت وآمد می کنند، عکاسی کنید.

2-اجسام اطراف خود را به عناصر تبدیل کنید

توجه کنید! در فضایی که برای عکاسی از چهره افراد انتخاب می کنید باید پس زمینه های تفکیک شده و منظمی وجود داشته باشد تا چهره ها در عکس به خوبی نشان داده شود و تمرکز بر آنها باشد برای این منظور شما می توانید از عناصری که در اطرافتان وجود دارد نهایت استفاده را ببرید تا ترکیب بندی بهتری داشته باشید خطهای عابرپیاده، سیم برق خانه ها برخی از این عناصر است.

در تصویر پایین عکس بسیار ساده است اما با تمام سادگی عکس خوبی است. سر مرد و روزنامه ی او که به صورت نیمه در کادر قرار گرفته است؛ چشم مخاطب را به سمت مرکز عکس می برد. دیوار موجود در این عکس دلیل دیگری بر اِستحکام ترکیب بندی این عکس است. ترکیب بندی روزنامه و آفتاب، ما را به یاد یک روزکاری می اندازد.

3-همه چیز در چشم ها است

در عکاسی جمله ای از بزرگی داریم که؛ "در عکاسی از چهره، چشم ها دریچه درون انسانها هستند".

[پس اگر می خواهید به درون انسانها نفوذ کنید و رازهای مگوی آنها را بدانید؛ به چشم ها توجه کنید و دوربین شما بر آنها متمرکز شود.]

در عکاسی پرتره خیابانی این نکته بسیار مهم است که سوژه شما در جلوی دوربین احساس راحتی بکند چون این احساس از طریق چشم ها به بیننده منتقل می شود.

پس برای اینکه سوژه با شما احساس راحتی کند و عکس بهتری بگیرید قبل از عکاسی با او کمی خوش و بِش کنید تا با شما راحت شود.

4 -شکار سوژه با دوربین

از دریچه دوربین خود به مردم نگاه کنید منتظر پیدا شدن سوژه خوب و عکاسی کردن نباشید با دوربین خود بر روی چشم در خیابان راه بروید[همه را ببینید] و در شکارِ لحظات، افرادِ ماهری باشید.

5-صبور باشید

همه تصاویر اطراف شما به نوعی یک عکس هستند فقط کسی نیست که از دید هنرمندانه به وقایع اطراف نگاه کند. برای تبدیل شدن به یک عکاسِ خیابانی خوب باید بیشتر از همه چیز صبور و نکته سنج باشید این صبور بودن شما باعث می شود تا انرژی مثبت به سوژه شما نیز منتقل شود.

6-پس زمینه زیبا پیدا کنید و صبر کنید

یک روش قدیمی در عکاسی خیابانی وجود دارد که در این روش عکاس یک پس زمینه ی مناسب در سطح شهر را انتخاب می کند و دوربین خود را بر روی سه پایه در محل موردنظر قرار می دهد ومنتظر عبور افراد از جلوی دوربین می شود و در بهترین زمان دکمه شاتر را می فشارد. در صورت پیدا کردن یک پس زمینه مناسب این روش قدیمی می تواند موثر باشد.

7-از رنگها استفاده کنید

رنگ یک زبان مشترک میان افراد است. رنگ سفید معمولا برای همه فرهنگها نشان صلح است. پس با این حساب"رنگ"،می تواند ابزار مناسبی برای فهم مشترک از عکاسهای ما شود[تا همگان به یک درک مشترک برسند]

اما بسیاری از عکاسان خیابانی ترجیح می دهند تا سیاه و سفید عکاسی کنند اما عکاسی رنگی در پرتره های خیابانی موثرتر است.

*عکاسی سیاه و سفید در ژانر خیابانی پیشنهاد بسیار خوبی است اما نباید در استفاده از آن افراط کرد چون رنگ در این نوع عکاسی تاثیرگذار است.

8-دوربین شما "دوست شما" است

دوربین شما به عنوان یک دوست، همراهِ همیشگی است. اگر می خواهید یک عکاس خیابانی موفق شوید باید دوربین خود را همیشه و در همه جا با خود همراه داشته باشید اگر رابطه خوبی با دوربین خود برقرار نکنید، مردم نیز در جلوی دوربین شما راحت ظاهر نمی شوند.

دوربین می تواند وسیله ای مناسب برای برقراری ارتباط میان افراد باشد. اغلب مردم به قرار گرفتن در جلوی دوربین علاقه دارند اما قوانین یک عکس خوب را نمی دانند، سعی کنید در زمان مناسب به حالتهای و ژستهای آنها در جلوی دوربین توجه کنید!

9-قدرت ژست گرفتن

ژست گرفتن در جلوی دوربین در عکاسی خیابانی جالب است؛ هر فردی در جلوی دوربین ژست خاص خود را دارد.ژست کودک با یک فرد مسن در برابر دوربین یکسان نیست. در اینجا منظور از ژست گرفتن، ظاهرسازی نیست بلکه منظور نشان دادن حالتهای موردعلاقه فرد برای عکاسی است[که از دیدگاه فرهنگ شناسی، روانشناسی اجتماعی و جامعه شناسی قابل تحلیل است]

10-تمرین و تکرار

یکی از بخشهای جدانشدنی عکاسی خیابانی و گرفتن پرتره های خوب، تمرین و تکرار است. این تمرین و تکرار است که به خوب و بهترشدن دید شما در عکاسی کمک بسیاری می کند.

تمرین و تکرار در هر سطحی که باشد موثر است . حتی زمانی که در منزل هم نشسته اید می توانید از افراد منزل و دوستان خود در زوایای مختلف عکاسی کنید که همین کار در بهبود ترکیب بندی شما در عکاسی کمک زیادی خواهد کرد.

----------------------------------------------------------

*برگرفته از کانال اگزیف با تغییرات نگارشی

نویسنده : فاطمه محمدی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار