"دنیای سالم برای پرندگان مهاجر و انسانها" شعار روز جهانی پرندگان

مدیر کل دفتر حیات وحش و آبزیان آبهای داخلی با اعلام اینکه شعار روز جهانی پرندگان دنیای سالم برای پرندگان مهاجر و انسانها، گفت: شعار روز جهانی پرندگان مهاجر هر سال شعار بر روی هدف و عنوان به خصوصی متمرکز می شود.

کد مطلب: ۶۲۱۳۴۵
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا، سید مجید خرازیان مقدم افزود: به منظور افزایش توجه جهانی به مقوله پرندگان مهاجر و اهمیت آن، توافقنامه پرندگان مهاجر آبزی آفریقا- اوراسیا از سال 2006 میلادی اقدام به برگزاری روز جهانی پرندگان مهاجر نموده و مراسم بزرگداشت آن در بسیاری کشورها برگزار شده است.

وی با اشاره به اینکه روز جهانی پرندگان مهاجر درسال جاری روز 20 اردیبهشت 1396 (10-may-2017) است، افزود: در هر سال شعار بر روی هدف و عنوان به خصوصی متمرکز می گردد: شعار سال 2017 میلادی "دنیای سالم برای پرندگان مهاجر و انسانها" می باشد.

مقدم یاد آور شد : شعار ویژه این روز در سالهای قبل به شرح زیر در نظر گرفته شده بود:

سال 2006 : پرندگان مهاجر هم اکنـون به کمک ما نیازمندند.
سال 2007 : پرندگان مهاجر و تغییرات آب و هوایی
سال 2008 : پرندگان مهاجر- پیام آوران تنوع زیستی
سال 2009 : پرندگان مهاجر و موانع مهاجرت
سال 2010 : پرندگان مهاجردرمعرض خطرانقراض رانجات دهیم. همه ی گونه هامورد توجه هستند.
سال 2011: تغییرات در کاربری اراضی از دید یک پرنده
سال 2012: پرندگان مهاجر و مردم، با یکدیگر در طول زمان
سال 2013: شبکه سازی برای پرندگان مهاجر
سال 2014: مقصدهای مسیرهای پروازی: پرندگان مهاجر و گردشگری
سال 2015: انرژی، با دیدگاه حمایت از پرندگان
سال 2016 ...و چه وقت سکوت آسمان را فرا میگیرد؟ شکار، صید تجارت غیر قانونی پرندگان را پایان دهیم.


مقدم با بیان اینکه برگزاری مراسم به مناسبت روز پرندگان مهاجر به منظور ترغیب مردم به مشارکت فعال در حفاظت از پرندگان مهاجر بسیار با اهمیت است، افزود:سایر اهدافی که از برگزاری مراسم در این روز می توان انتظار داشت این است که مسؤولان کشورها، سازمان های مردم نهاد، باشگاهها، دانشگاهها، مدارس و ... در سراسر دنیا فعالیت ها و برنامه هایی را طراحی و اجرا کنند تا ضمن افزایش آگاهی عمومی، به حفاظت از این پرندگان و زیستگاه آنان کمک شود.

وی تصریح کرد: فعالیتهای روز جهانی پرندگان مهاجر درسرتاسر دنیا بسیار متنوع و گسترده بوده و در کشور ما نیز با برنامه ریزی هدفمند می تواند به صورت ابتکاری انجام گیرد.

مقدم خاطر نشان کرد: ترجمه، چاپ و توزیع پوستر روز جهانی پرندگان مهاجر به زبانهای فارسی و انگلیسی،برگزاری جشنواره های متنوع مرتبط با پرندگان،فعالیتهای آموزشی: سمینار،کارگاه، تکثیر بروشور و جزوات آموزشی،اجرای فعالیتهای پرنده بینی درمناطق مناسب،برگزاری مسابقات نقاشی، مقاله نویسی،استفاده از رسانه های گروهی( رادیو، تلویزیون و ..) جهت اطلاع رسانی و آموزش عموم مردم پاره ای از اقدامات در بزرگداشت روز جهانی پرندگان است.

وی افزود: اقدامات انجام شده توسط تمام کشورهای برگزار کننده و همچنین موارد آموزشی و چاپی در ارتباط با روز جهانی پرندگان مهاجر از طریق سایت مربوطه به آدرس ذیل www.worldmigratorybirdday.org قابل دریافت می باشد.

مقدم اظهار داشت: ممانعت از شکار پرندگان،حفاظت از مناطق و ممانعت از تخریب زیستگاه آنان،مد نظر قرار دادن راهکارهای اجرایی توسعه پایدار جهت کاهش اثرات سوء بر زیستگاه‌های پرندگان،لزوم اجرای طرحهای ارزیابی زیست محیطی در مناطق مهم تجمع پرندگان و یا مسیر های اصلی پروازشان، طراحی و ساخت تاسیسات و تجهیزات تولید انرژی بنحوی که آسیب کمتری برای پرندگان داشته باشند، برای حفاظت از پرندگان و زیستگاههای آنان موثر است.

وی افزود: همچنین کاهش فرکانس چراغهای چشمک زن اطراف برجها،حذف چراغهای غیرضروری،عدم استفاده از شیشه های رفلکس،ساخت سازه های جدید خارج از مسیرمهاجرت و محل تجمع پرندگان خصوصاً گونه های در معرض خطر و پرندگان شکاری می تواند برای حفاظت از پرندگان و زیستگاههای موثر است.

مقدم یاد آور شد: UNDP، CMS، Sustainable Development GOALS،AEWA ازاعضا و حامیان بین المللی روز جهانی پرندگان مهاجر در سال جاری است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار