رییس پژوهشکده کودکان استثنایی کشور:

نتایج پژوهش ها باید در مدارس به کار گرفته شود

رییس پژوهشکده کودکان استثنایی کشور گفت: پژوهش در آموزش و پرورش تنها زماني به اهداف و ماموريتهاي خود نايل خواهد شد كه نتايج آن در مدرسه و كلاس درس و در مسير بهبود فعاليت هاي آموزشي – پرورشي و يادگيري بكارگرفته شود.

کد مطلب: ۶۲۱۲۴۶
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا از آذربایجان شرقی، جلسه هم اندیشی و نشست تخصصی " نیاز سنجی و کاربست یافته های پژو هشی در حوزه مطالعات کودکان استثنایی" با حضور احمد رمضانی رییس پژوهشکده کودکان استثنایی کشور و عضو هیات علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش و با شرکت مدیران و معلمان پژوهشگر منتخب اقدام پژوهی در حوزه کودکان استثنایی در آموزشگاه استثنایی رشد تبریز برگزار شد.

رییس آموزش و پرورش استثنایی استان در این جلسه با بیان این که اکنون جهان در آستانه تحول اجتماعی نوین به نام انقلاب اطلاعاتی قرار دارد، اظهار داشت: این روند همانند انقلاب صنعتی دارای اهمیت است و توانسته جهان را دگرگون کند.

مریم خوشبخت ادامه داد: با تحول سریع علوم و فنون، جوامع معاصر به طور فزاینده ای در حال تنوع و پیچیده شدن است.

وی تصریح کرد: همگام با چنین تحولی، فرآیند آماده سازی نسل جوان برای زندگی، به عنوان متفکران مستقل، شهروندان مفید و معلمان آینده باید متحول شود.

رییس آموزش و پرورش استثنایی استان گفت: تحول در فرآیند تربیتی نیازمند تحول در نگرش و بینش طراحان و مجریان برنامه های درسی و باز آزمایی سازه های آموزشی است.

خوشبخت با بیان این که موفقیت، حاصل آماده سازی، کارسخت و یادگرفتن از شکست هاست، خطاب به مدیران و معلمان پزوهشگر اضافه کرد: کم بودن انگیزه معلمان، نبود نیروی متخصص در حوزه آموزش و پرورش استثنایی و عدم استفاده از پژوهش های انجام یافته از جمله کاستی هایی است که در حوزه فعالیت کار با کودکان با نیازهای وِیژه احساس می شود.

در حال حاضر 3 هزار و 609 دانش آموز با نیاز های ویژه در استان وجود دارد که 951 نفر آنان در مدارس عادی و به صورت تلفیقی مشغول تحصیل هستند و 906معلم و مربی امر خطیر آموزش این کودکان و دانش آموزان را بر عهده دارند.

در ادامه جلسه رییس پژوهشکده کودکان استثنایی کشور نیز معلمان و مربیان، مشاوران و همکاران توانبخشی، والدین و سیاستگذاران و برنامه ریزان آموزشی را ذی نفعان پژوهش در حوزه استثنایی عنوان کرد و گفت: پژوهش در آموزش و پرورش در صدد مطالعه و حل مسائل آموزشي است بنابراين پژوهش در آموزش و پرورش يك فعاليت كاربردي و ماموريت گراست از اين رو نتايج آن بايد بطور مشخص در سطح مدرسه تاثير گذار باشند.

احمد رمضانی افزود: پژوهش در آموزش و پرورش تنها زماني به اهداف و ماموريتهاي خود نايل خواهد شد كه نتايج آن در مدرسه و كلاس درس و در مسير بهبود فعاليت هاي آموزشي - پرورشي و يادگيري بكارگرفته شود.

وی ادامه داد: پژوهش در آموزش و پرورس باید منجر به معلم اثربخش، تدریس اثربخش، مدرسه اثربخش و در نهایت منجر به آموزش و پرورش اثربخش شود.

عضو هیات علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش گفت: تنها راه کمبود منابع نیروی انسانی و مالی، داشتن انگیزه وافر و تلاش و کار بیشتر برای هم افزایی نیروها و جهت دهی به حرکت­های دسته ­جمعی است.

رمضانی ضمن اشاره به چاپ حدود 140 عنوان کتاب در طول سالهای گذشته به همت پژوهشکده کودکان استثنایی، اظهار داشت: در سال گذشته نخستین همايش‌ ملی گفتار و زبان در کودکان با نیازهای ویژه، راه­اندازی هشت کارگاه­ تخصصی و سامانه­ ای کردن فرایندهای فصلنامه علمی - پژوهشی کودکان استثنایی از جمله اقدامات پژوهشکده بودند.

رییس پژوهشکده کودکان استثنایی کشور بیان داشت: فصلنامه کودکان استثنایی با 500 کاربر عضو و 300هزار بازدید در سال گذشته آماده دریافت مقالات علمی و پژوهشی و همچنین استفاده پژوهشگران در این حوزه است و علاقمندان می توانند به آدرس http://joec.ir مراجعه کنند.

وی در ادامه بیان داشت: گروه های پژوهشی پژوهشکده کودکان استثنایی در سه گروه پژوهشی معلولیت های حسی - حرکتی،گروه پژوهشي كم توان ذهني و چند معلوليتي و گروه پژوهشی اختلالات رفتاري و مشکلات يادگيري فعالیت می کند.

رمضانی اضافه کرد: همه ساله پژوهشکده از سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور اولویت های مورد نیاز برای پژوهش را می خواهد که پس از جلسات مستمر در نهایت عناوین اولویت هاي پژوهشی مشخص می شود که در سال گذشته پانزده اولویت نهایی شده بودند. علاقمندان به آشنایی با عناوین اولویت های پژوهش در این حوزه می توانند به تارنمای پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش و یا ادارات کل آموزش و پرورش استان ها مراجعه کنند.

رییس پژوهشکده کودکان استثنایی کشور تصریح کرد: سال گذشته برخی اولویت های پژوهشی در حوزه کودکان استثنایی به دلیل برخی مشکلات از جمله عدم دریافت پروپوزال مناسب بدون تحقیق مانده اند که امسال سعی می شود این اولویت ها با همت همکاران محترم در استان­های مختلف کشور در قالب اولویت های جدید پژوهشی به سرانجام برسد.

وی گفت: کار پژوهشی سخت است و نیاز به تحمل برخی ناملایمات و کاستی ها دارد لذا کسی که در این حوزه وارد می شود باید انگیزه بالایی داشته باشد و زود خسته نشود.

رمضانی ادامه داد: کار پژوهشی برای این که به مرحله کاربست برسد نیاز به زمان و پشتکار محقق دارد و کاربست آنی و فوری اتفاق نمی افتد.

در این جلسه در خصوص مسایل و مشکلات و نیاز های حوزه کودکان استثنایی بحث و تبادل نظر شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار