مدیر توسعه و تعالی محصولات شرکت فناوری بن یاخته های رویان:

خون بند ناف پتانسیل درمان 80 نوع بیماری را دارا است

مدیر توسعه و تعالی محصولات شرکت فناوری بن یاخته های رویان گفت: مطالعات نشان می دهد خون بند ناف پتانسیل درمان 80 نوع بیماری را دارا می باشد و نگهداری آن می تواند جان انسان را در مواقع خطر نجات دهد.

کد مطلب: ۶۲۱۰۱۳
لینک کوتاه کپی شد

خبرگزاری پانا آذربایجان غربی، خون باقیمانده در بند ناف و ناف که به عنوان یک عضو بی‌ارزش هنگام زایمان دور انداخته می شد امروزه به عنوان یک عامل مؤثر در درمان بسیاری از بیماری‌هایی که با روش‌های دیگر قابل درمان نیستند، نقش ایفا می‌کند.

در این خصوص گفت و گویی با اشکان مزدگیر مدیر بخش توسعه و تعالی محصولات شرکت فناوری بن یاخته های رویان انجام داده ایم؛ مزدگیر در رابطه با نحوه ذخیره سازی خون بند ناف به خبرنگار پانا گفت: در اواخر ماه هشتم وابتدای ماه نهم بارداری خانواده ها با مراجعه به مراکز بانک خون بندناف و با مطالعه یک سری از موارد منع قرارداد که شامل تتو و هجامت نکردن در یک سال اخیر، مبتلا نبودن به بیماری ام‌اس، نداشتن زگیل تناسلی، آبله مرغان، هپاتیت و ... در صورتی که موانع منع قرارداد را نداشتند می‌توانند نسبت به ذخیره‌سازی خون بندناف فرزندشان اقدام کنند.

وی ادامه داد: سپس یک سری آزمایش‌ها انجام می‌گیرد و اگر مشکلی وجود نداشت نمونه‌گیری توسط متخصص ما در روز زایمان و در بیمارستان گرفته شده و به تهران انتقال داده میشود.

مزدگیر در پاسخ به سوالی مبنی بر کاربردهای سلول‌های خون بندناف گفت: در حال حاضر ۸۰ نوع بیماری شناسایی شدند که پتانسیل درمان با سلول‌های خون بندناف در آن ها وجود دارد که در ایران بیشتر بیماری‌هایی که منشا خونی دارند مانند انواع سرطان خون، انواع تالاسمی ... مورد درمان قرار می‌گیرند؛ خوشبختانه اخیرا نیز در ایران پیوند فلج مغزی وجود داشته که با موفقیت انجام گرفته است.

بانک خون بند ناف ایران در سال ۱۳۸۴ به همت دکتر سعید کاظمی آشتیانی وبا هدف ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی خون بندناف فعالیت خویش خود را آغاز کرد این در حالیست که قبل از آن خون بندناف به عنوان یک زباله بیولوژیک دور انداخته میشد.

نمایندگی های استانی بانک خون بند ناف در استان آذربایجان غربی نیز به همت دکتر محمدرضا سام در مهرماه ۱۳۹۱ راه اندازی شده است. اکنون نمایندگی این مجموعه در 27 استان کشور مشغول به فعالیت هستند.

مدیر بخش توسعه و تعالی محصولات شرکت فناوری بن یاخته های رویان در خصوص نحوه فعالیت استان آذربایجان غربی در زمینه نگهداری خون بند ناف گفت: تا به امروز بیش از ۱۳۰۰ نمونه خون بند ناف از آذربایجان‌غربی جمع‌آوری و سلول‌های بنیادی این خون بند ناف‌ها در بانک خون تهران ذخیره شده است و تاکنون خوشبختانه هیچ مورد پیوند بند ناف خون از این استان صورت نگرفته است.

به گفته مزدگیر سلول‌های بنیادی خون بند ناف در دمای منفی ۱۹۶ درجه در بانک خون تهران نگهداری می‌شود و از لحاظ تئوریک محدودیتی برای نگهداری این سلول‌های بنیادی وجود ندارد.

خون بند ناف در واقع خونی است که در جنین در حال رشد در داخل رحم جریان دارد و پس از تولد نوزاد این خون گرفته شده و در بانک خون ذخیره می‌شود و برای پیوند خون بند ناف در مواقعی که فرد نیاز داشته باشد، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اولین پیوند خون بند‌ناف توسط دکتر گلوکمن در سال ۱۹۸۹ میلادی در فرانسه و به یک پسربچه مبتلا به کم‌خونی فانکونی که نوعی کم‌خونی مادرزادی است با موفقیت انجام شد. در واقع پسربچه با پیوند سلول‌های بنیادی خون بند‌ناف خواهر تازه متولد شده خود، تحت درمان قرار گرفت. از آن زمان تاکنون صدها پیوند موفق خون بند‌ناف صورت گرفته و مراکز بزرگ ذخیره این سلول‌ها در کشورهای مختلف جهان تاسیس شده است.

مزدگیر در پاسخ به سؤالی مبنی بر مقدار هزینه های اخذ و نگهداری خون بند ناف در کشور این گونه پاسخ داد: هزینه اولیه این ذخیره‌سازی ۲۵ میلیون ریال است که سالیانه نیز مبلغ یک میلیون و ۲۰۰ هزار ریال از کسانی که متقاضی نگهداری خون بندناف هستند، اخذ می‌شود.

خون بند ناف از بند ناف سلول‌های بنیادی گرفته می‌شود و چون این سلول‌ها پرتوان و نامیرا هستند بر اثر تکثیرهای پی‌درپی دچار پیری نمی‌شوند و با تزریق و یا جایگزینی با سلولهای مناطقی ازبدن که دچار آسیب جدی شده‌اند می‌توان به بهبودی و درمان آن کمک کرد.

مدیر بخش توسعه و تعالی محصولات شرکت فناوری بن یاخته های رویان در پایان با اشاره به نحوه استفاده و پیوند سلول های بنیاین موجود در بند ناف گفت: سلول‌های بنیادی خون بندناف قابلیت پیوند به خواهران و برادران فرد و در درجه بعدی پدر و مادر فرد را دارند و برای این منظور خانواده‌هایی که در فرزندان قبلی خویش موفق به ذخیره‌سازی و نگهداری خون بندناف نشده‌اند می‌توانند در بارداری بعدی نسبت به ذخیره‌سازی خون بندناف فرزندانشان در آینده اقدام به این کار بکنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار