حکیم زاده در گفت و گو با پانا:

عمده انتقادات به نظام ارزشیابی توصیفی به شکل اجرای آن مربوط است

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: آسیب هایی که دلسوزان آموزش و پرورش در خصوص نظام ارزشیابی توصیفی بیان می کنند باید به شیوه علمی بررسی و تحلیل شود تا با جلب مشارکت مدیران، معلمان، اولیا و اساتید دانشگاه در جهت رفع و کاهش آن تلاش صورت گیرد.

کد مطلب: ۶۱۹۰۰۰
لینک کوتاه کپی شد

رضوان حکیم زاده در گفت و گو با خبرنگار پانا، در خصوص آسیب شناسی ارزشیابی توصیفی اظهار کرد: سنجش و ارزشیابی تحصیلی دانش آموزان وسیله ای برای شناخت بیشتر آن ها از نظر توانمندی ها، نیازها، تلاش ها، پیشرفت ها و موفقیت ها در راستای اهداف آموزش و پرورش است.

وی ادامه داد: در دوره های مختلف تاریخ آموزش و پرورش این فعالیت ارزشمند به هدف تبدیل و بیش از آن که در خدمت آموزش و یادگیری باشد خود مانعی برای یادگیری های عمیق و ماندگار شده است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به تغییراتی که در نظام سنجش و ارزشیابی صورت گرفته، گفت: در ایران نیز در مقاطعی نیاز به تغییر در این موضوع بیشتر احساس شده و برای بهبود کارکردهای آن و بهره گیری در اصلاح فراید آموزش، یادگیری و هدایت دانش آموزان در راستای اهداف تلاش های خوبی به عمل آمده است.

وی بیان کرد: آخرین اقدام گسترده در این خصوص تحت عنوان ارزشیابی توصیفی است که در آن سعی شده با ایجاد تغییراتی در مولفه های مهم سنجش و ارزشیابی تحصیلی مانند اهداف، رویکردها، روش ها، ابزارها، مقیاس، ملاک ارتقا به پایه تحصیلی بالاتر، شیوه های بازخورد، بازتعریف نقش دانش آموز، معلم و اولیا به اصلاح و بهبود یادگیری دانش آموزان کمک کند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: از همان آغاز شکل گیری این تغییر، موافقین و مخالفین در زمینه اجرای آن دلایل خود را ارائه داده اند و همچنان دیدگاه های مختلفی وجود دارد البته این تفاوت دیدگاه ها کمتر در زمینه اصل و ضرورت تغییر بوده بلکه بیشتر در خصوص نحوه اجرا و مشکلات فرارو اختلاف نظر وجود داشته و دارد.

حکیم زاده افزود: آسیب هایی که دلسوزان آموزش و پرورش در خصوص ارزشیابی توصیفی بیان می کنند باید به شیوه علمی بررسی و تحلیل شود تا با جلب مشارکت مدیران، معلمان، اولیا و اساتید دانشگاه در جهت رفع و کاهش آن تلاش صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه اجرای ارزشیابی توصیفی در عمل سختی و پیچیدگی دارد، تصریح کرد: عمده آسیب های مطرح شده به فرایند اجراو شرایط و مقدمات آن اعم از آموزش معلمان، ساده سازی روش جمع آوری اطلاعات، افزایش باور اولیا به آن، زمینه سازی برای کاهش تراکم بر می گردد.

وی اضافه کرد: البته پژوهش هایی که در این زمینه انجام شده در زمینه اصلاحات مورد نیاز پیشنهاداتی داده اند. برنامه ریزی لازم را برای رفع آن ها انجام خواهیم داد و تا زمانی که الگوی جدیدتری که بتواند انتظارات ۀموزش و پرورش و پاسخگویی به نیاز دانش آموزان ارائه کند، برابر مصوبات قانونی آن را ادامه می دهیم.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: تغییرات مثبت و مفید بازگشت پذیر نیستند و فقط باید موانع و مشکلات را شناسایی و با همکاری و مشارکت مجموعه عوامل موثر آن ها را از راه برداشت. اطمینان دارم باهم اندیشی و همفکری صاحب نظران و تمام افرادی که علاقمند به پیشرفت آموزش و پرورش هستند این برنامه را بهبود خواهیم داد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار