سفیر ایران در گرجستان:

سفر ظریف نقطه عطفی در روابط ایران و گرجستان بود

سفیر جمهوری اسلامی ایران در گرجستان با اشاره به سفیر وزیر امورخارجه ایران به تفلیس، درباره اهمیت این سفر گفت: این سفر نقطه عطف در روابط دو کشور است از این پس شاهد رشد قابل توجه مناسبات دو کشور خواهیم بود.

کد مطلب: ۶۱۴۷۸۱
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار اعزامی پانا، سید جواد قوام شهیدی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در گرجستان، در گفت و گو با خبرنگاران با استناد به آمار آژانس گردشگری گرجستان، اعلام کرد: تعداد گردشگران ایرانی طی سال گذشته نسبت به سال قبل435درصد افزایش یافته است. این نشان می دهد اقبال زیادی از طرف ایرانیان برای سفر به گرجستان وجود دارد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران، شرایط پیرامونی کشور ما، مسایل منطقه ای و سهل الوصول بودن سفر به این کشور را از جمله عواملی مشوق سفر به گرجستان برشمرد و تاکید کرد: برداشتن ویزا برای ایرانیان از نکات مهم این موضوع است. از طرف دیگر طبیعت و پیوندهای عمیق تاریخی کهن بین دو ملت وجود دارد ایرانی ها را بیشتر تشویق می کند به این کشور سفر کنند.

بی احترامی به گردشگران ایرانی

سید جواد قوام شهیدی در واکنش به انتشار اخباری که حاکی از بی احترامی به گردشگران ایرانی در گرجستان است، تصریح کرد: در حقیقت تعمدی در کار نبوده است. چون در گذشته ورود گردشگران محجبه به این کشور کمتر بوده به همان شیوه سابق می خواستند در مبادی ورودی عمل کنند. چون ما ارزش های خود را داریم و گرجی ها از آنها اطلاعی نداشته اند این اشتباه در مرزها اتفاق افتاده است.

قوام شهیدی در ادامه افزود: چندین مورد تذکر به وزارت خارجه گرجستان و مقامات ذیربط طی یادداشت رسمی داده شده است. هر چند این رفتار به تدریج کم شده ولی از ببن نرفت تا نهایتا در ملاقات هایی که به همین منظور برگزار شد، اتاقی برای این منظور در نظر گرفتند. در دو هفته اخیر حتی یک مورد هم اتفاق رخ نداده است. ولی چون گزارش ها دیر انعکاس داده شده است؛ بعد از اینکه دولت گرجستان اقدام به ممانعت از این عمل کرد، منعکس شده است.

حجم مبادلات

سفیر جمهوری اسلامی ایران در گرجستان، افزایش حجم مبادلات دو کشور را مثبت دانسته و گفت: درصد افزایش مبادلات قابل توجه است ولی چون عدد عدد بزرگی نیست و انتظار ما بیش از این است؛ موانعی هم علی رغم اشتیاق دو طرف وجود دارد، یکی از این موانع مسایل بانکی و انتقال وجه است. حجم مبادلات نسبت به گذشته بیشتر شده ولی رقمی که می توان به آن تکیه کرد ،130میلیون دلار است که هشتاد میلیون دلار سهم صادرات ایران و 50میلیون دلار هم سهم صادرات گرجستان به ایران است.

مهمترین دستاورد سفر طریف

سید جواد قوام شهیدی، با یادآوری این نکته که بعد از سالها عدم سفر وزرای خارجه و مقامات عالی رتبه به گرجستان، سفر ظریف در این برهه انجام شده است، خاطر نشان کرد: رئیس جمهور و نخست وزیر گرجستان بارها اعلام کردند این سفر نقطه عطفی در روابط دو کشور است. از این پس شاهد رشد قابل توجه مناسبات دو کشور خواهیم بود.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در گرجستان، مناسبات بین المللی کشورهای پیرامونی را در جهت منافع خود آن کشورها دانست و گفت: در روابط دوجانبه به نظر می رسد عمدتا منافع دو کشور مد نظر قرار می گیرد؛ از این رو موضوع ناتو بعید است در روابط ایران و گرجستان اثر گذار باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار