کارشناس مسائل منطقه ای در گفت و گو با پانا:

آسیای مرکزی و قفقاز بخشی از عقبه فرهنگی، تمدنی و ژئوپلتیکی ایران است

پژوهشگر حوزه آسیای مرکزی و قفقاز با اشاره به بیست و پنجمین سالروز استقلال کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز از اتحاد جماهیر شوروی، گفت: ایران جزو اولین کشورهای جهان بود که استقلال کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز را به رسمیت شناخت.

کد مطلب: ۶۱۴۳۶۹
لینک کوتاه کپی شد

ولی کوزه گر کالجی، پژوهشگر حوزه آسیای مرکزی و قفقاز در گفت و گو با خبرنگار سیاسی پانا، با یاد آوری پیوندهای بسیار نزدیک قومی و فرهنگی بین ایران و ترکمنستان و وجود اقوام ترکمن در مرزهای شمال شرقی ایران، خاطر نشان کرد: همکارهای متعددی بین دو کشور در حوزه های انرژی، دریای خزر و ترانزیت وجود دارد. در حوزه انرژی فرازو نشیب هایی با ترکمنستان داشتیم؛ چند ماه قبل بر سر مسائل قیمت مشکلاتی پیش آمد، خط دامغان به نکا در انتهای تابستان افتتاح می شود لذا وابستگی ما را به انرژی وارداتی از ترکمنستان بی نیاز می کند و ما می توانیم وارد بحث صادرات گاز ترکمنستان به اروپا از طریق ایران شویم.

پژوهشگر حوزه آسیای مرکزی و قفقاز با اشاره به اینکه ایران و ترکمنستان همسایه بلافصل افغانستان هستند، گفت: حضور داعش در افغانستان و ناامنی و قاچاق مواد مخدر از دغدغه های همیشگی ایران و ترکمنستان است.

ولی کوزه گر کالجی با تاکید بر موقعیت جغرافیایی قرقیزستان که کشور کوچکی در آسیای مرکزی است و به آب های آزاد راه ندارد، متذکر شد: ارتباط این کشور با ایران از طریق ازبکستان و ترکمنستان امکان پذیر است.قرقیزستان کشور پر آب و دارای منابع فراوانی است. در دوره روحانی نسبت به دوره های قبل در روابط دو کشور تحول مثبتی شکل گرفته است که البته شکل گیری ثبات سیاسی در درون قرقیزستان به این فرآیند کمک کرده است.

کالجی ضمن مهم دانستن سفر ظریف به گرجستان، یادآور شد: آخرین سفر روسای جمهور ایران به گرجستان مربوط به دوره هاشمی رفسنجانی در سال 1995 است و آخرین سفر روسای جمهور گرجستان متعلق به آقای میخائیل ساکاشویلی در سال 2004 است.از آن زمان طولانی روسای جمهور دو کشور از پایتخت های هم دیدار نداشته اند.

پژوهشگر حوزه آسیای مرکزی و قفقاز سفر وزیر امور خارجه را در پاسخ به سفر سال گذشته وزیر امور خارجه گرجستان دانسته و اعلام کرد: اگر در این سفر زمینه سازی برای دیدار رهبران دو کشور انجام شود، بسیار مهم است. در بحث های ترانزیتی با قفقاز از طریق آذربایجان و ارمنستان ،با توجه به قرار گرفتن گرجستان کنار دریای سیاه، می تواند کریدور ترانزیت ما را از خلیخ فارس به بندر باتومی متصل کند و این برای تجارت ما با کشورهای شرق اروپا مانند بلغارستان، رومانی اهمیت ویژه ای دارد.

ولی کوزه گر کالجی در خصوص چشم انداز روابط ایران با کشورهای آسیای میانه و قفقاز، تصریح کرد: در قانون اساسی و سیاست خارجی اعلام شده از سوی دولت، گسترش روابط با همسایگان جزو اولویت های ما است. حوزه آسیای مرکزی و قفققاز جزو حوزه های پیرامونی است که بخشی از عقبه فرهنگی، تمدنی و ژئوپلتیکی ایران بوده و بسیار مهم است که روابط خود را گشترش دهیم به خصوص در حوزه اقتصادی، ترانزیت و گردشگری ظرفیت بالایی وجود دارد .

کالجی در پایان خاطر نشان کرد: ایران با همه هشت کشور منطقه دارای روابط است. با وجود همه تنش ها و درگیری هایی که در منطقه بوده؛ توانستیم این روابط را حفظ کنیم، این یک سرمایه و ظرفیت است که نشان می دهد ایران یک نگاه ویژه به منطقه دارد. لازم است توجه جدی تری نسبت به این حوزه در مقایسه با مناطق دیگری مانند خاورمیانه که ما در آن دچار چالش هستیم، داشته باشیم. آسیای مرکزی و قفقاز یک عقبه خیلی خوب برای نفوذ و حضور ایران در منطقه است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار