حمید نیلی:

دوازدهمین جشنواره تئاترمردمی بچه های مسجد با اجرای16گروه برگزار می شود

نشست خبری کوروش زارع و حمید نیلی در رابطه با جشنواره تئاتر مساجد در حوزه هنری برگزار شد و دبیر این جشنواره خبر داد: 10 گروه برادران و 6 گروه خواهران وارد این عرصه شده اند و به مرحله نهایی راه یافته اند و این تئاتر ها در مساجد برگزار می شوند.

کد مطلب: ۶۱۴۳۵۹
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار فرهنگی پانا؛ نشست خبری کوروش زارع و حمید نیلی در حوزه هنری برگزار شد. در ابتدا حمید نیلی دبیر دوازدهمین جشنواره تئاتر مردمی درباره ی شرکت کنندگان تئاترهای مساجد گفت: 10 گروه برادران و 6 گروه خواهران وارد این عرصه شده اند و به مرحله نهایی راه یافته اند این تئاتر ها در مساجد برگزار می شوند و خانم ها فقط برای خانم ها در نمازخانه و اقایان برای خانم ها و آقایان بعد از نماز ظهر و عصر اجرا می کنند. آقای بروجردی، فدائیان، عیوب و آقاخانی داوران این نمایش ها هستند.

وی افزود: بعد از اجراها ورک شاپ خواهیم گذاشت و یک کار گروهی را تشکیل خواهیم داد که یک استاد درباره کاهایی که کرده در طی این مدت صحبت کند و این کار باعث تداوم کار در ماه های بعدی خواهد شد.

نیلی درباره ی مساجدی که اعلام امادگی کرده اند گفت: مسجد قمر بنی هاشم ،ولی عصر، مفتخر، مسجد حضرت زینب، مسجد جامع ومسجد حضرت رضا، مسجد جامع نوین، مسجد جامع الرسول و... هستند. درواقع ما سعی کردیم تمام تهران را در نظر بگیریم در تمام مناطق تهران نمایش اجرا خواهد شد تا تمام مردم بتوانند استفاده کنند. اسکان در هتل فرهیختگان است و ما حضور خبرنگاران را در این هتل مهیا خواهیم کرد.

نیلی تاکید کرد: یکی از مولفه هایی که برای نوشته ها در نظر گرفته شده چون قرار است این نمایش ها در مسجد اجرا شوند، سعی شده چهارچوب مسجد رعایت شود. سه شنبه روز اختتامیه جشنواره است.

کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری درباره ی جشنواره تئاترهای مساجد گفت: این جشنواره بعد از دو دهه تعطیلی راه می افتد یکی از دلایلی که جوان ها از مسجد فاصله گرفته اند نگاه هایی است که به مساجد می شود من بچه ی مسجد هستم در کودکی در مسجد کار می کرده ام حتی الان نیز مسئول مسجد هستم در اوایل انقلاب این مسائل شور و حال بسیاری داشت ولی حالا جوان ها از مسجد فاصله می گیرند. نمایش های ما با تفکر و برنامه ریزی اجرا خواهد شد. در دوره های قبل نمایش ها در استیج و سالن های نمایش اجرا می شد و مردم کارها را می دیدند ولی الان رویکرد متفاوت است و ما باید بازخوردها را ببینیم زیرا بعد از 20 سال این جشنواره برپا می شود و بازخورد ها بسیار مهم است.

زارعی درادامه درباره ی نحوه ی پربازخورد کردن و موضوع نمایش ها گفت: مخاطب الان ما مخاطب اینترنت است و مخاطب دهه 60 نیست. ما در این نمایش استندآپ کمدی و...خواهیم داشت، ما درباره فرارمغزها، کانون خانواده و ارتباط با نسل جدید نمایش داریم و سعی کردیم فقط به مسائل دینی نپردازیم زیرا مخاطب را از دست خواهیم داد. برنامه ها بر اساس انواع فرهنگ و اقلیم استان های کشور است و تمام جوانب و سلیقه ها را در نظر گرفته ایم تا بتوانیم با مردم ارتباط برقرار کنیم.

وی درادامه درباره جایزه نمایش نامه نویسی این نمایش ها گفت: ما برای نفر اول 10 میلیون جایزه در نظر گرفته ایم تا نویسندگان حرفه ای وارد گود شوند. نمایش ها باید پورتابل باشد باید صمیمیت و خلوص دهه 60 را بکار بگیریم زیرا همین سادگی باعث موفقیت نمایش های آن زمان شد. طبق هماهنگی هایی که با آقای ارباب سلیمانی انجام شده ما با رابطین مساجد صحبت کرده ایم و قرار است با خادمین مساجد و امام جمعه یک جلسه داشته باشیم ما یک رابط فرهنگی داریم که او قرار است به مساجد برود و همه ی کارهای هماهنگی را انجام دهد.

زارعی بازیگر و کارگردان تئاتر درباره ی علاقه و صحبت های رهبر درباره تئاتر گفت: رهبر همیشه می گوید که مسجد فقط برای عبادت و نمازخواندن نیست در مسجد باید کارهای فرهنگی انجام شود نباید بعد از نماز سریعا درهای مسجد را ببندند درهای مسجد باید باز باشد تا جوان ها بروند و کارهای فرهنگی انجام دهند. ما یک تشکیلاتی هستیم که زیر نظر رهبر هستیم ما در شماره نخست نشریه «صحنه» نشان دادیم که رهبر با وجود تمام مشغله هایی که دارد به تئاتر فکر می کند و درباره تئاتر اظهار نظر می کند. او می گوید که باید به تئاتر و بازیگران تئاتر توجه شود. رهبر به خانم ها همیشه توصیه می کند که نمایش های شکسپیر را بخوانند ما در نشریه بعدیمان به شکسپیر و آثار او و صحبت های رهبر درباره شکسپیر می پردازیم. رهبر بسیار فرهنگی است ایشان متخصص شعر هستند و اظهار نظرهای جالبی درباره سینما می کنند، شاید ایشان فرصت نکنند به سالن بروند و اجراها را ببیند ولی به تئاتر بسیار علاقه مندند و همچنین ما گزارش مکتوب و تصویری به رهبر خواهیم داد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه بازیگران تئاتر نباید فقط به مسائل مالی فکر کنند گفت: ما می خواهیم عشقی که بچه ها با آن وارد تئاتر شده اند را پرورش دهیم نمی خواهیم آن هارا پولکی بار بیاوریم آنها در تئاتر باید تربیت شوند شاید بعد از ده سال که همه چیز را یاد گرفتند بتوانند درباره ی مسائل مادی اظهار نظر کنند. من هنوز در رابطه با کارهای مذهبی به پول اهمیتی نمی دهم زیرا می ترسم روی کار حضرت زهرا قیمت بگذارم. ولی ما یک کمک هزینه برای رفت و آمد به بچه ها خواهیم داد.

کوروش زارعی درباره جشنواره تیرنگ توضیح داد: ما از دیروز جشنواره تیرنگ را در مازندران اجرا کردیم این بخش در تئاتر یک جریان جدید است، این بخش به صورت خیابانی اجرا می شود. از 9 استان آثارشان را آورده اند تا اجرا کنند. روز 30 در یکی از پارک های ساری اختتامیه ما برگزار خواهد شد. رویکرد موضوعی ما درباره ی خانواده و زندگی اسلامی ایرانی است و ما رویکرد موضوعی داریم. از سال آینده بخش صحنه ای را هم به این بخش اضافه می کینم و دبیر این برنامه سینا دلشادی است. امیدوارم رویکرد های متفاوتی را در حوزه هنری رقم بزنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار