معاون آموزش و پرورش آذربایجان شرقی در گفت و گو با پانا:

سامانه ثبت اطلاعات مربیان پیش دبستانی درآذربایجانشرقی راه اندازی میشود

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش آذربایجان شرقی بر لزوم استفاده از مربیان متخصص و توانمندسازی مربیان در دوره پیش دبستانی تاکید کرد و گفت: امسال برای اولین بار سامانه ای در استان راه اندازی می شود که اطلاعات تمامی پرسنل مراکز پیش دبستانی غیردولتی اعم از مدیر و مربیان در آنجا ثبت می شود. با ایجاد این سامانه امکان کنترل و نظارت مکانیزه مقدور خواهد شد.

کد مطلب: ۶۱۳۷۹۰
لینک کوتاه کپی شد

محمد شاطریان در گفت و گو با خبرنگار پانا با بیان این که دوره پیش دبستانی دوره رسمی اختیاری است، اظهار داشت: بر اساس بند 2 سیاستهای کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش کشور که در مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب و توسط رهبر معظم انقلاب ابلاغ گردیده است آموزش و پرورش عهده دار اجرای سیاست های مصوب و هدایت و نظارت از مهد کودک و پیش دبستانی تا دانشگاه به عنوان امر حاکمیتی با توسعه همکاری دستگاه ها تعیین گردیده است.

وی افزود: همچنین براساس قانون جدید تاسیس و اداره کرد مدارس غیردولتی که در اواخر سال 1395 به تصویب مجلس محترم شورای اسلامی رسیده است تنها مرجع صدور مجوز مراکز دوره پیش دبستانی، وزارت آموزش و پرورش می باشد لذا تمام موسسات و ارگانها و افراد حقیقی و حقوقی جهت دایر نمودن مرکز پیش دبستانی باید از آموزش و پرورش مجوز فعالیت بگیرند.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش آذربایجان شرقی با بیان این که بر اساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش، دوره پیش دبستانی دوره 2 ساله ای که نوآموزان 5 سال و 6 سال را شامل می گردد. ادامه داد: استان آذربایجان شرقی در طی سال های اخیر در پوشش تحصیلی نوآموزان مقام نخست کشوری را کسب می کند.

شاطریان با بیان این که استان آذربایجان شرقی به لحاظ شرایط خاص جغرافیایی جز 3 استان در کشور است که بالاترین آمار کلاس کم جمعیت را دارد، گفت: بیش از 911 روستای استان کمتر از 15 نفر دانش آموز در 6 پایه تحصیلی دارد و با توجه به این که مراکز پیش دبستانی غیردولتی هستند لذا دایر نمودن کلاس پیش دبستانی به جهت پایین بودن آمار نوآموزان در این روستاها برای مدارس غیردولتی مقدور نمی باشد.

وی با بیان این که در 34 ناحیه و منطقه استان چنین مشکلی داریم، تصریح کرد: برای حل این مشکل از سال گذشته و با حمایت های دفتر آموزش پیش دبستانی معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش این نوآموزان در کنار دانش آموزان کلاس های چندپایه مورد تعلیم و تربیت قرار می گیرند و جهت جبران قسمتی از زحمات آموزگاران که در وقت اضافه به این امر مهم می پدازند حق الرحمه ای پرداخت می گردد.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش آذربایجان شرقی ادامه داد: بر این اساس امسال در 709 روستا ، هزارو 122 نوآموز در کلاس های تا سه پایه و هزار و 219 نوآموز در مدارس بیش از سه پایه جذب شد که نسبت به سال گذشته شاهد رشد 98 درصدی بودیم.

شاطریان با اشاره به اهمیت تحصیل دوران پیش دبستانی خاطر نشان کرد: بر اساس مطالعات انجام یافته دوره پیش دبستانی در تعلیم و تربیت کودکان و روند تحصیلی و تربیتی افراد حتی تا بزرگسالی تاثیرات ماندگاری دارد و اگر آموزش ها در این دوران منطقی و به صورت اصولی باشد حتی تا 15 واحد بهره هوشی نوآموزان قابل افزایش است.

وی ادامه داد: دوره پیش دبستانی دوره طلایی در آموزش پرورش است به لحاظ رشد سریعی که قسمت های مختلف مغز در این دوره سنی دارد ارائه فعالیت های مکمل و دست ورزی که بتوانند قسمت های مختلف مغز را همزمان فعال نماید در رشد قوای ذهنی تاثیرات شگفت انگیزی را به دنبال دارد.

این مقام مسئول افزود: در 99 کشور دنیا طول دوره پیش دبستانی 3 سال است و در 52 کشور 4 سال و تنها در 14 کشور طول این دوره تحصیلی یک سال است و در کشورما نیز در برخی استان ها 2 سال و در اکثر استان ها یک سال است.

شاطریان گفت: کشورهای اروپایی و اسکاندیناوی و جنوب شرقی آسیا بحث آموزش های دوره پیش دبستان را جدی گرفته اند و در این موضوع سرمایه گذاری کرده و نتیجه خوبی نیز گرفته اند.

وی با بیان این که آموزش در دوره پیش دبستان غیرمستقیم است، تصریح کرد: در این دوران فعالیت های یاددهی- یادگیری در قالب بازی، شعر، سرود، گردش علمی، نمایش خلاق، گفتگو، کاردستی، نقاشی و ... صورت می پذیرد.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش آذربایجان شرقی ادامه داد: برای مربیان و نوآموزان پیش دبستان 12 واحد کار یادگیری و 3 جلد دست ورزی و نگاره و پازل تهیه شده و در اختیار مراکز قرار گرفت است، مربیان می توانند بر اساس نیاز نوآموزان خود واحدهای کار متناسب را برای آموزش انتخاب نمایند.

شاطریان خاطرنشان کرد: پرورش مهارت های جسمی- حرکتی، روحیه و رفتار عاطفی، مهارت های ذهنی، صفت اخلاقی و رفتارهای اجتماعی مبتنی بر ارزش های اسلامی، انس با قرآن و علاقه به یادگیری آن، پرورش ذوق هنری و زیبا شناسی، تقویت حس دینی و علایق مذهبی، پرورش هویت ملی، مهارت های زبان فارسی، ارتقای سطح بهداشت و ایمنی و آشنایی با محیط زیست و علاقه و انس با طبیعت و حفظ آن از جمله اهداف برنامه و فعالیت های دوره پیش دبستانی هستند.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش آذربایجان شرقی عادت به فکر کردن را اصلی ترین هدف آموزش و پرورش عنوان کرد و ادامه داد: بهترین دوره یادگیری نحوه کنترل عواطف و احساسات دوره پیش دبستانی است در مقاطع تحصیلی بالاتر، اثربخشی این نوع آموزش ها کاهش می شود.

وی از اولیای نوآموزان درخواست کرد با توجه به این که آموزش خواندن و نوشتن نشانه ها (حروف فارسی) و اعداد و ارقام در دوره ابتدایی به خصوص پایه اول ابتدایی اتفاق می افتد از مربیان کودکان خود درخواست آموزش این موارد را نکنند زیرا تخصص مربیان در این مورد نیست و آنان دوره های لازم را در این خصوص نگذرانده اند و از سوی دیگر آموزش نادرست مطالب درسی پایه اول در پیش دبستانی، نه تنها در پیشرفت تحصیلی کودکانشان موثر نخواهد بود بلکه زحمات مضاعفی را برای کودک و معلم مربوطه در پایه اول ایجاد خواهد کرد. حتی اگر شیوه آموزش نیز صحیح باشد مطالب درسی پایه اول برای کودک تکراری و خسته کننده خواهد بود.

شاطریان با اشاره به این که امسال سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی در 15 منطقه و ناحیه استان در بدو ورود به پیش دبستان صورت گرفت، اظهار داشت: اگر سنجش به جای این که در بدو ورود به دبستان صورت گیرد در دوره پیش دبستانی انجام گیرد برنامه ریزی بهتری می توان داشت. لذا امسال امکان انجام مداخلات آموزشی فراهم شد. این معاونت با همکاری اداره آموزش و پرورش استثنایی استان برای مربیان و مدیران پیش دبستانی مناطق فوق الذکر؛ کارگاه های آموزشی مداخلات به هنگام برگزار کرد که مورد استقبال مخاطبین قرار گرفت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار