محمداصفهانی :

به دعوت فریدون شهبازیان چشم بسته پاسخ مثبت دادم

نشست خبری ارکستر ملی ایران به رهبری فریدون شهبازیان و حضور محمد اصفهانی به عنوان خواننده این اجرا ظهر امروز شنبه 26 فروردین در تالار وحدت برگزار شد.

کد مطلب: ۶۱۳۵۵۱
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار فرهنگی پانا؛ در ابتدای این نشست فریدون شهبازیان در خصوص ارکستر ملی و فعالیتهای آن اظهار کرد: ارکستر ملی ایران 6 ماه است که فعالیت خودش را آغاز کرده در وحله اول گزینش نوازنده ها صورت گرفت و بعد به حد نصاب رسید. بعد از 6 ماه این ارکستر توانسته به یک جایگاهی از لحاظ اجرا برسد که هر اثری که از سوی آهنگسازان کشور مان ارائه شود را بتواند با کیفیت خوب اجرا کند. این ارکستر در حال حاضر پنجشنبه و جمعه اجرا دارد و هفتمین و شاید هشتمین اجرای ماست. در سال آتی برنامه ریزی هایی شده که از فروردین اجراها شروع و در اردیبهشت هم 5 یا 6 برنامه داریم .

وی افزود: سعی ما بر این است که از بهترین خوانندگان کشورمان استفاده کنیم که البته بر اساس رپرتوار ارکستر خواهد بود ما از خوانندگانی استفاده می کنیم که رپرتوار دارند و این مسئله برای ما حائز اهمیت است و معضلی بوده که ارکستر با آن مواجه است و ما سعی داریم آن را برطرف کنیم.

در اینجا محمد اصفهانی در خصوص همکاری و حضور خود در این اجرا عنوان کرد: برای اولین بار است که با استاد شهبازیان برای صحنه همکاری می کنیم قبلا در خدمتشان بوده ام ولی بر روی صحنه این اتفاق اولین بار است که رخ می دهد.

فریدون شهبازیان درباره این حضور بیان کرد: هر خواننده ای که در کنار ارکستر ملی قرار می گیرد باید رپرتوار داشته باشد با اقای اصفهانی من خود چند کار داشته ام ایشان با آقای روشن روان و دیگر بزرگانی آثاری کار کرده اند. قرار است آقای فواد حجازی نیز در اجراهای آتی کنار ما باشند.

وی درباره رپرتوار این اجرا اظهار کرد: البوم "تنها ماندم" با ملودیهای استاد خرم و تنظیم کامبیز روشن روان دراین کنسرت اجرا می شود 5 اثر از آلبوم تنها ماندم از جمله اوج آسمان و تو ای پری کجایی و یک اثر با شعر زیبایی از مولانا حیلت رها کن عاشقا و ای تو همیشه در میان اثر خودم با شعری از سایه اجرا خواهد شد. 5 اثر از کارهای بدون کلام خودم برای آقای دهلوی، بندباز اثر فریدون بدیعی در این کنسرت اجرا خواهد شد.

در ادامه محمد اصفهانی در پاسخ به این که چرا تعامل کمی با رسانه ها دارد و کمتر شاهد مصاحبه ای از ایشان هستیم تصریح کرد: در دوره ای اساتید از من گله می کردند که چرا این قدر مصاحبه می کنی و به تلویزیون میروی من به این نتیجه رسیدم که آن گله درست بود و مراوده خودم را با تلویزیون محدود کردم. قسمت دیگر لطماتی بود که از برخی از دوستان خبرنگار خوردم. بخشی دیگر حال روحی من بود که به دلیل آن حال ارتباط و تعاملم کمرنگ بود که امروز بهتر شده ام.

وی ادامه داد: زمانیکه فریدون شهبازیان تصمیم گرفتند که به ارکستر ملی همکاری کنند من به دلیل اینکه قبلا همکاریهای زیادی با ایشان داشتم و بر ذهنیت های اجتماعی و کاری ایشان وقوف داشتم چشم بسته پیشنهاد همکاری با ایشان را پذیرفتم.

در بخش دیگر این نشست شهبازیان در پاسخ به این که چرا از خوانندگان قدیمی در ارکستر ملی بهره نمی برند افرادی چون ایرج خواجه امیری و محمد منتشری بیان کرد: اگر خوانندگان قدیمی ما در وحله اول از عهده این کار بربیایند و قدرت ذهنی ، ذهنی و خلاقیتی را داشته باشند که در کنار ارکستر ملی بایستند و بخوانند این اتفاق می تواند رخ دهد.

زمانی که آقای افتخاری با ارکستر ملی همکاری کردند 6 سال بود که بایکوت بودند و وقتی برای اجرا آمدند سختی ها برایشان دوچندان بود. جدای از اینکه اجرای ارکستر خیلی سخت تر و مشکل تر است. زمانیکه فعالیت ارکستر ملی را شروع کردیم من گفتم دوست دارم آثار استاد محمدشجریان را با ارکستر ملی داشته باشیم و امروز اقای شجریان با همه قدرتشان چون گرفتار بیماری هستند و امکان اجرا ندارند عنوان کردم که تصمیم دارم از همایون شجریان دعوت کنم تا این آثار را به نام پدر در ارکستر بخواند . بعد خبری قید شد که همایون شجریان گفته که روحم هم خبر ندارد و درست هم گفتند ولی اخیرا در رونمایی البومشان عنوان کردند که تمایل دارند با ارکستر ملی همکاری داشته باشند. اینجا عنوان می کنم که ما تصمیم داریم از اقای ناظری نیز دعوت کنیم تا یادگار دوست را به همراه چند کار دیگر با ارکستر بخواند.

فریدون شهبازیان از آماده سازی رپرتواری برای ارکستر ملی خبر داد و گفت:با آماده شدن این رپرتوار ما از خواننده های دیگر نیز استفاده می کنیم و بهره می بریم .

در ادامه محمد اصفهانی تصریح کرد: شان این ارکستر با ارکسترهایی که قبلا بوده متفاوت است از ابتدا آقای فریدون شهبازیان مستقل از بنده مد نظرشان بوده که طیف وسیعی از موسیقی را در قالب ارکستر به سمع و نظر مخاطبان برساند.ایشان مدنظرشان است . بیس و درام هم در ارکستر بیاید ولی به عنوان نوازنده مهمان بیایند فکر می کنم آقایان شهبازیان در کارخودشان مجتهد هستند. در آینده کارهای پاپ را هم ما اجرا می کنیم.

در پایان فریدون شهبازیان در خصوص اجراهای خارج از کشور گفت: تمام هم و غم من این است که تا پایان سال 96 یک رپرتوار کامل توسط خواننده ها اجرا شود و اگر مسائل مالی حل شود قطعا اجراهای خارج از کشور را هم خواهیم داشت.

در پایان این نشست محمد اصفهانی خاطرنشان کرد: مسائل مالی دایره وسیعتری از ارکستر ملی دارد اگر امروز قانون کپی رایت رعایت شود اتفاقات خوبی برای موسیقی ما رخ می دهد. شما اصحاب رسانه یک نهضت و حرکتی برای رعایت قانون کپی رایت صورت دهید من همیجا اعلام می کنم از همه دوستان هنرمند و افراد تیم اجرایی که بخواهند کمکی در این خصوص داشته باشند حمایت کرده و برای اجرایی شدن این قانون همکاریهای لازم را خواهیم داشت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار