استاندار کردستان:

رعایت حقوق شهروندی با تعامل دوسویه حاکمیت و شهروندان میسر می شود

استاندار کردستان گفت: حقوق شهروندی مقوله ای دو سویه است و باید حاکمیت و شهروندان با هم تعامل داشته باشند تا رعایت شود.

کد مطلب: ۵۹۸۷۴۶
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا کردستان،عبدالمحد زاهدی استاندار کردستان در جلسه کارگروه حقوق شهروندی ضمن اشاره به اینکه هر فردی از زمان تولد و حتی پیش از آن دارای حقوقی است که حقوق طبیعی و اساسی نامیده می شود اظهار داشت: فلسفه وجودی هر دولت، حاکمیت و نظامی رعایت این حقوق اساسی است.

وی با اذعان به اینکه بسیاری از افراد هنوز تعریف درستی از شهروند و حقوق شهروندی ندارند افزود: هر فردی که تابعیت یک کشور داشته باشد شهروند آن کشور محسوب می شود حتی اگر آنجا ساکن نباشند و حقوق شهروندی حقی است که افراد جامعه بر عهده حاکمیت و ارکان یک نظام سیاسی دارند .

زاهدی شناخت و اجرای صحیح حقوق شهروندی از سوی دولت و نظام سیاسی را موجب ایجاد سرمایه های اجتماعی در جامعه دانست و یادآور شد: حقوق شهروندی مقوله ای دوطرفه است و باید حاکمیت و شهروندان با هم تعامل داشته باشند تا رعایت شود.

استاندار کردستان با تاکید بر اهمیت آموزش حقوق شهروندی برای همه مردم و کارکنان دستگاههای اداری خاطر نشان کرد: مردم باید بدانند چه حقوقی بر عهده دولت و نظام دارند و دستگاهها نیز خود را موظف به رعایت آن بدانند.

زاهدی در ادامه به لزوم مشارکت همه گروهای مرجع و افراد تاثیر گذار از جمله معتمدین ، معلمین، رسانه ها، NGO ها و ... در آموزش و تبیین حقوق شهروندی اشاره و اظهار داشت: حقوق شهروندی باید به عنوان یک گفتمان ملی تعریف شود و مردم باید نسبت به آن آگاه بوده و به رعایت آن کمک کنند.

وی حقوق شهروندی را ماهیتاً موضوعی حقوقی عنوان کرد و افزود: تا زمانی که این بعد قضیه برای مدیران و جامعه حل نشود اتفاق مثبتی رخ نخواهد داد و اگر برداشتها متفاوت باشد بحث به سوی ارزیابی عملکرد رفته و اصل قضیه فراموش می شود.

زاهدی با یادآوری اینکه رئیس جمهور در امضای منشور حقوق شهروندی به صراحت اعلام می کند «مردم باید نسبت به حقوقی که بر عهده من دارند آشنا شوند» خاطرنشان کرد اولین قدم، آگاهی مردم و کارگزاران نظام نسبت به حقوق شهروندی است و اولین نیاز برای رسیدن به این آگاهی آموزش و در مرحله بعد ایجاد حساسیت نسبت به موضوع در بین مردم است.

استاندار در ادامه برخی مشکلات اساسی عدم رعایت حقوق شهروندی را برشمرد و بیان داشت: عدم انطباق قانون با خواسته های مردم، نبود سازوکار اجرایی قانون در جامعه و همچنین فراوانی قانون را میتوانیم از جمله موانع رعایت حقوق شهروندی بدانیم.

وی ضمن انتقاد از پذیرش و تفسیر سلیقه ای قانون در جامعه، بر اهمیت شفافیت عملکرد دستگاههای دولتی تاکید کرد و گفت: عملکرد، قوانین و مققرات را باید به صورت شفاف در اختیار مردم قرار دهیم.

زاهدی با اشاره به این سخن از حضرت امام (ره) که «مردم ولی نعمت ما هستند» خاطرنشان کرد: باید از خود بپرسیم آیا ما مردم را به عنوان ولی نعمت خود می بینیم و آیا در قبال عملکردمان پاسخگو هستیم؟

در پایان این جلسه استاندار خواستار تشکیل کمیته ای جهت برنامه ریزی برای آگاه سازی اقشار مختلف جامعه نسبت به حقوق شهروندی با رویکرد حقوقی به موضوع و همچنین برگزاری همایشی به منظور ایجاد حساسیت نسبت به این موضوع در بین مردم و در کنار آن آموزش این حقوق شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار