گزارش پانا از نشست خبری فیلم اشنوگل؛

اگر فیلم اشنوگل به اندازه پول داشت یک کار فوق العاده تحویل می دادیم

هادی حاجتمند یکی از کارگردانهی فلم اشنوگل گفت: این نسخه‌اي هم كه الان مي‌بينيد كاملا قابل دفاع است و به خاطر ساخت آن افتخار می‌كنم. معتقدم اين تيم اگر به اندازه استاندارد پول داشت، قطعا با یک شاهكار بر روی پرده سینما روبرو مي‌شديم البته اگر مبلغ هم بيشتر مي‌شد، باز با همين تيم فيلم را مي‌ساختيم.

کد مطلب: ۵۹۵۲۰۲
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار فرهنگی پانا، نشست خبری فیلم سینمایی اشنوگل با حضور هادي حاجتنمد و علي سليماني سرنسري كارگردانان، ابراهيم اصغري فيلمنامه‌نويس و تهيه كننده، مهران اكرمي آهنگساز،سيد محود موسوي نژاد صداگذار، برزو ارجمند ، ماهچهره خليلي، كاوه سماك‌باشي و آزيتا تركاشوند بازيگران اين فيلم در سالن سعدی برگزار شد.
دربخشی از این نشست علي سليماني درباره روند ساخت این فیلم و کارگردانی مشترک با هادي حاجتمند در یک پروژه گفت : با حاجتمند بر سر کارگردانی فیلم زود به تفاهم رسيدم و در این راه از ظرفيت‌های هم استفاده كرديم. عنوان «اشنوگل» هم به پيشنهاد برزو ارجمند بود.
وی با اشاره به این مطلب که از سال 92 درگیر ساخت این فیلم بودم اظهار کرد: از سال ٩٢ پیگیر ساخت این فیلم بودیم. از آن زمان تحقيقات را شروع كرديم ودر اين بين با قهرمانی به نام با شهيد مصطفي رحماني آشنا شديم كه شخصیت بسيار عجيبی داشت. به این نتیجه رسیدیم که نمی‌توانیم پرتره‌اي درباره او بسازيم در نتیجه فيلمي ساختيم كه زوایای ديگرهم داشته باشد و به شهيد هم پرداخته شود. «اشنوگل» اکنون فيلمي قابل احترام است که تمام تلاش‌مان را كرديم تا بهترين‌های خود را درآن ارائه دهيم.
هادي حاجتمند به عنوان دیگر کارگردان «اشنوگل» نیز گفت: ما در مرحله فيلمنامه هم كار را به صورت گروهي انجام دادیم و با علی سلیمانی بازنويسي كرديم. سر آخر به این نتيجه رسيديم که ابراهيم اصغري فيلمنامه را تكميل كند و سپس من و سليمانی با هم بر سر سكانس‌های نظر نهایی داديم و به روايت خودمان نوشتيم. این نسخه‌اي هم كه الان مي‌بينيد كاملا قابل دفاع است و به خاطر ساخت آن افتخار می‌كنم. معتقدم اين تيم اگر به اندازه استاندارد پول داشت، قطعا با یک شاهكار بر روی پرده سینما روبرو مي‌شديم البته اگر مبلغ هم بيشتر مي‌شد، باز با همين تيم فيلم را مي‌ساختيم.
در ادامه ابراهيم اصغري ضمن ابراز خوشحالی از ساخت چنین فیلمی با موضوع شهدای غواص بیان کرد: مهم‌ترين خوشحالي‌ام این است که خداوند به من فرصت داد تا از اين شهداي مظلوم فيلم بسازيم. بخش کمی از بودجه را طریق استفاده فاكتورهاي مختلف جذب کردیم. از نهادهاي زیادی مانند سازمان اوج گرفته تا غيره پيگيري كرديم اما هيچ كدام پاي كار نيامدند و این سازمان‌ها به وظيفه خود عمل نكردند و از بودجه‌های مربوطه در اختيار ما نگذاشتند.
فیلمنامه‌نویس و تهیه‌کننده «اشنوگل» افزود: بعد از آن بود که سراغ همكارانم در این پروژه رفتم و آنها هم با ما همکاری كردند و با حداقل دستمزدها پاي كار ايستادند. از آنجا که اين صحنه‌ها اصلا دیگر وجود نداشتند، تمامشان به سختي در شهرك دفاع مقدس بازسازي شدند. در حداقل زمان و با همكاري همه گروه، فيلم توانست به اينجا برسد و از همه همكارانم ممنونم كه باعث شدند دستمان را جلوي مديران فرهنگي دراز نكنيم.
بروز ارجمند درباره همکاری‌اش در این پروژه گفت: فيلمنامه نسخه اول را دوست نداشتم اما با كارگردانان جلسه گذاشتيم و بعد فيلمنامه بازنویسي شد كه باز هم اشكال داشت اما نمي‌توانستیم كار را عقب بیاندازيم.
این بازیگر ادامه داد: اصولا در هر كاري كه بازي مي‌كنم چه كمدي چه جدي، بلد نيستم بگويم كم يا زياد بازي مي‌كنم. آنچه كه بازي مي‌كنم همان چيزي است كه از دستم برمي‌آيد. براي اين كار هم كلي از قبل نقشه كشيده بودم، اما در كل و با زمان كمی که داشتم از اين كار راضي هستم.
ماه چهره خلیلی نیز به عنوان دیگر بازیگر این فیلم گفت: از ابتدا نقش پيچيده‌اي برايم بود چون دو دوره ي زماني داشت و با اين وجود این کاراکتر بيماري رواني هم دارد. براي رسيدن به نقش فيلم‌هاي مستند زيادي ديدم و تحقيق زيادي كردم. اميدوارم نقش به خوبی از آب درآمده باشد، چون کار خيلي سخت بود.
در ادامه آزیتا تركاشوند هم بیان کرد: در نقش‌هاي قبلي‌ام قبلا دو دوره زماني را تجربه كرده بودم. به اين نتيجه رسيدیم که در زمان پيري این شخصیت، مظلوميتش به تصوير كشيده شود كه اميدوارم رضايتتان را جلب كرده باشد.
كاوه سماك‌باشي نیز گفت: شرايط كار در فصل تابستان و آفتاب طاقت‌فرسا و كويري كه كار مي‌كرديم، سخت بود اما گروه خوب و همدل و همچنين دعاي شهداي غواص پشت اين گروه بود. معتقدم پشت هر جناح‌بندي که هستیم همه ما ايرانيان مديون شهدای جنگ هستيم و اميدوارم سينماي دفاع مقدس فراموش نشود و هر سال شاهد پويايي آن باشيم.
در ادامه سيد محمود موسوي‌نژاد با تاکید بر سختی‌های صداگذاری در ژانر جنگی بیان کرد: اساسا صداگذاري كارهاي جنگي سخت است كه البته این فیلم فضاي ذهني مخصوص به خود را هم داشت و در این بین زمان كمي هم داشتيم. در برج ميلاد كه پخش خوبي نداشت اما در سالن‌هاي ديگر بهتر از اينجا بوده است.

حاجتمند در بخش دیگری از این نشست، با انتقاد از پرداخت نشدن به موضوعات این چنینی در سینمای ایران و نبودن فیلم «اشنوگل» در بخش سودای سیمرغ گفت: من اين سوال را دارم كه چرا بزرگان سينما تا به حال چنین موضوعی را پيدا نكرده بودند چون خيلي مشخص و مشهود بوده است. نمي‌دانم چه دست و چه فرهنگ و چه ادا و طواري، فيلتر روي عينك‌هاي کارگردانان گذاشته است كه اين قهرمانان را در کشورمان نمي‌بينند، قهرماناني كه تمام ويژگي‌ها را براي روايت سينمايي مناسب دارند و نمي‌دانم در قيامت، مديران فرهنگي چگونه جوابگوي اين كم‌كاري‌هایشان خواهند بود.
وی ادامه داد: جاي «اشنوگل» در جشنواره امسال در بخش سوداي سيمرغ خالي بود و فكر مي‌كردم كارها خيلي خوب هستند که ما به سودای سیمرغ راه پیدا نکردیم اما با دیدن فیلم‌ها در جشنواره‌ متوجه شدم، اصلا اينطور نبوده است.
اصغري نیز در پايان اين نشست پيشنهاد داد: چند روز پيش هم به آقاي ايوبي گفتم. بعضي از فيلم‌هاي جشنواره امسال اصلا نبايد براي جشنواره فجر كه جشني منسوب به انقلاب است، انتخاب مي‌شدند. راهكاري كه در اين ميان به نظر من وجود دارد اين است كه هيات انتخاب آراي خود بر روي سايت‌ها بگذارند كه علني شود. به نظرم اين مطالبه بايد توسط دوستان رسانه‌اي صورت گيرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار