"سرزمین نخبگان" زیر گام های مخترع جوان ایرانی

دهمین قسمت مجموعه مستند "سرزمین نخبگان" با موضوع تلاش های جوانی روستایی برای اختراع وسایل و ابزارهای کاربردی، دوشنبه 11 همن از شبکه افق پخش می شود.

کد مطلب: ۵۹۲۰۸۲
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا؛ حسن اکبری لایق در یکی از روستاهای شهرستان مرند متولد شد اما ذهن او در محدوده یک روستا، شهر یا حتی یک کشور نبود، او می خواست مرزهای دانش و موفقیت را در سطح بین المللی فتح کند.

در دهمین قسمت مجموعه «سرزمین نخبگان»، حسن از دوران تحصیل خود می گوید، دورانی که که در مدرسه و با شیوه ای که همه دانش آموزان درس می خوانند تحصیل می کرد اما دچار انزواطلبی شد و نمرات خوبی نصیبش نمی شد؛ او نیاز به تلنگری داشت که او را به سمت جلو براند و زندگی اش را تغییر دهد؛ درست همان زمانی که در هشت درس نمره قبولی کسب نکرد و همه از او نا امید شدند.

سرانجام حسن بعد از مدتی که به چوپانی همراه پدرش می پرداخت تصمیم گرفت مجددا تحصیل را ادامه دهد و این بار با جدیت این کار را ادامه داد و به تدریج به رشته الکترونیک و ریاضی و فیزیک علاقمند شد.

این محقق و پژوهشگر خلاق ایرانی بعد از سقوط هواپیمای C130 در تهران، به این فکر افتاد که وسیله ای بسازد تا جلوی سقوط هواپیماها را بگیرد و به زودی، راه حل آن را یافت و جالب اینکه ایده این کار را از بازی های ساده کودکانه گرفت.

سامانه جلوگیری از سقوط هواپیمایی که حسن طراحی کرده با استفاده از اصول ساده شیمی و فیزیک ساخته شده است البته او به تدریج رو به اختراعات دیگری آورد و توانست به کاربردی کردن آن ها موفق شود.

دهمین قسمت «سرزمین نخبگان» را می توانید دوشنبه 11 بهمن ساعت 18:30 و تکرار آن را ساعت 15:30 روز بعد از شبکه افق ببینید.

معین شافعی نویسندگی و کارگردانی این مجموعه را بر عهده دارد.

منبع:میزان

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار