گزارش پانا از وضعیت ایران در تیمز و پرلز/

رشد عملكرد دانش‌آموزان ایران در تیمز و پرلز2011/ضرورت انعکاس نتایج آزمون تیمز و پرلز در کتب درسی

خبرگزاری پانا: بر اساس گزارش بین‌المللی تیمز و پرلز منتشر شده توسط انجمن بین‌المللی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی (IEA) كشور ایران در درس علوم تیمز پایه چهارم و هشتم و سواد خواندن پایه چهارم جزو چند كشور برتر نسبت به دوره‌های قبل بوده است.

کد مطلب: ۵۸۰۶۹
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار اموزش و پرورش پانا، با نگاهی اجمالی به روند عملکرد دانش‌آموزان ایران در تیمز 2011 و مقایسه‌ آن با دوره‌های قبلی تیمز(1995 ،1999، 2003 ،2007)،و نیز پرلز 2011 در مقایسه با پرلز 2001 و 2006 مشاهده می شود كه عملکرد دانش آموزان ایران در مطاله تیمز به ترتیب در درس علوم پایه چهارم(73 نمره)، ریاضیات پایه چهارم ( 44 نمره)، علوم پایه سوم راهنمایی( 12 نمره) و در مطالعه پرلز2011 در درس سواد خواندن (44 نمره ) پیشرفت داشته است.

در گزارش بین المللی تیمز و پرلز منتشر شده توسط انجمن بین المللی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی (IEA) از كشور ایران به عنوان كشوری كه در طی ده سال گذشته از نظر عملكرد آموزشی دارای روند افزایشی قابل ملاحظه بوده است، یاد شده است.

در این گزارش همچنین اشاره شده است كه كشور ایران در درس علوم تیمز پایه چهارم و هشتم و سواد خواندن پایه چهارم جزو چند كشور برتر نسبت به دوره‌های قبل بوده است. این در حالی است كه روند عملكرد برخی از كشورهای پیشرفته نسبت به دوره‌های قبل تیمز و پرلز با كاهش چشم‌گیر همراه بوده است.

به گزارش پانا، ایران از سال 1370 شمسی برابر با 1991 میلادی به طور رسمی همکاری خود را با این انجمن آغاز کرد و تا کنون در شش مطالعه تیمز TIMSS)) در فاصله سال های 95، 99، 2003، 2007، 2011 و تیمز پیشرفته 2008 و نیز در سه مطالعه پرلز (مطالعه بین المللی پیشرفت سواد خواندن PIRLS) در فاصله‌های سال‌های 2001، 2006، 2011شرکت کرده است و قرار است که در مطالعه تیمز TIMSS 2015 و پرلز PIRLS2016 نیز شرکت کند.

کسب رتبه نخست در اجرای منظم و دقیق آزمون‌های تیمز و پرلز توسط ایران


رییس پژوهشگاه تعلیم و تربیت آموزش و پرورش در خصوص دو آزمون بین المللی "تیمز" و "پرلز" می گوید: طرح تیمز، بررسی وضعیت دانش آموزان در دو درس ریاضی و علوم در پایه های چهارم و سوم راهنمایی و پرلز بررسی سواد خواندن و نوشتن است.

هاجر تحریری نیک صفت معتقد است: جهش ما در این دو آزمون محسوس نیست و هنوز زیر میانگین هستیم ولی خوشبختانه عقبگرد نداشته ایم و برای رشد و ارتقا در این زمینه مسئولان نظام آموزشی باید تدبیری بیندیشند.

وی می افزاید: ایران به دلیل اجرای منظم و دقیق این آزمون رتبه نخست را از انجمن IEA کسب کرده است.

مطالعه تیمز TIMSS)) در فاصله هر 4 سال یک بار و مطالعه پرلز PIRLS)) در فاصله هر 5 سال یک بار برای سنجش عملکرد کشورها در آموزش علوم و ریاضیات و سواد خواندن تکرار می شود تا روند تغییرات آموزشی و میزان کاهش و افزایش عملکرد دانش آموزان کشورهای شرکت کننده در طی این سال ها مشخص شود.

اهمیت و ویژگی بارز نتایج ملی و بین‌المللی تیمز و پرلز در سال های 2015 و 2016، به دلیل اجرای همزمان این دو مطالعه است که برای نخستین بار اتفاق افتاده است و این اتفاق استثنایی،‌ شرایط و امکانی را فراهم ساخته است تا کشورهایی که در پایه چهارم ابتدایی، هم در تیمز و هم در پرلز شرکت کرده‌اند، بتوانند عملکرد دانش آموزان خود را با سایر کشورها در سه درس ریاضیات، علوم و سوادخواندن مورد مقایسه و تجزیه و تحلیل قرار دهند.

برخی از مشکلات اموزشی مربوط به نحوه درک مطلب صورت مساله است


نکته مهم و قابل ملاحظه در این مقایسه ملی و بین‌المللی، بررسی چگونگی ارتباط میان «سطح سواد خواندن» دانش‌آموزان با عملکرد آن‌ها در پاسخ به سوالات ریاضیات و علوم است. زیرا تحقیقات نشان داده است که برخی از مشکلات آموزشی دانش‌آموزان در پاسخ به سوالات ریاضی و علوم به نحوه درک مطلب و میزان فهم آن‌ها از صورت مساله مربوط می‌شود؛ به گونه‌ایی که اگر دانش‌آموزان از نظر سطح سواد خواندن نتوانند صورت مساله را به خوبی درک کنند، مسلماً در تشخیص راه حل و پاسخ به سوالات آزمون دچار مشکل می‌شوند.

هدف ما در آموزش و پرورش جبران عقب ماندگی های موجود در عرصه آموزشی کشور است


مدیرکل دفتر خلاقیت و نوآوری در آموزش و پرورش پیش دبستانی و ابتدایی نیز در این باره می گوید: ارزشیابی توصیفی در راستای نتایج دو آزمون تیمز و پلز در دوره ابتدایی طراحی شده است و هدف ما در آموزش و پرورش جبران عقب ماندگی های موجود در عرصه آموزشی کشور است.

وی می افزاید: ارزشیابی توصیفی باعث تعمیق یادگیری دانش‌آموزان و ایجاد انگیزه پژوهشی در آنها خواهد شد و اگر این طرح به درستی در مدارس کشورمان اجرا شود قطعا می‌توانیم در آزمون‌های بین‌المللی همچون تیمز و پلز که در آینده برگزار می‌شود رتبه بهتری را کسب کنیم.

علیرضا رحیمی معتقد است: نتایج آزمون تیمز و پلز باید در محتوای کتب درسی، آموزش‌های ضمن خدمت و فعالیت‌های گروهی دوره ابتدایی نیز تاثیر داشته باشد تا بتوانیم شاهد نتایج مثبت ارزشیابی توصیفی در بین دانش‌آموزان باشیم.

بنا بر آنچه گفته شد، با توجه به استعداد و توانایی که دانش‌آموزان ایرانی دارند، اگر در این زمینه تدابیر بیشتر و بهتری اندیشیده شود، قطعا شاهد پیشرفت ببیشتر دانش‌آموزان کشورمان در آزمون جهانی تیمز و پرلز خواهیم بود. البته این پیشرفت در سال‌های اخیر قابل مشاهده بوده اما در مقایسه با استعداد و قابلیت‌هایی که در دانش‌آموزان ایرانی سراغ داریم، می‌توانیم نتایج بسیار بهتر و درخشان‌‍تری را در آینده شاهد باشیم.

گزارش از زهرا لک

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار