همزمان با آغاز به كار رسمی اتاق مبادلات ارزی:

غضنفری پشتیبانی فعالان اقتصادی و رسانه ها را از طرح جدید ارزی دولت خواستار شد

خبرگزاری پانا: همزمان با آغاز به كار رسمی اتاق مبادلات ارزی از امروز سوم مهرماه ، وزیر صنعت ، معدن و تجارت پشتیبانی ازطرح جدید ارزی دولت را كه با هدف ایجاد ثبات در بازار ارز اجرا می شود را از همه فعالان اقتصادی و رسانه ها خواستار شد .

کد مطلب: ۵۶۳۶
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا به نقل از شاتا، مهدی غضنفری با بیان اینكه اتاق مبادلات ارزی هم اكنون در یكی از ساختمان های وزارت صنعت ، معدن و تجارت (محل ثبت سفارش ) فعالیت خود را امروز به طور رسمی آغاز می كند ، افزود: فرایند كار دراین اتاق به نحوی است كه نیازی به مراجعه مستقیم متقاضیان ورود كالا به این محل نمی باشد . بلكه با پیش بینی های صورت گرفته تمام كسانی كه برای اولویت سه واردات كالا (از اولویت های 10 گانه ) ثبت سفارش را انجام داده اند و مدت زمان ثبت سفارش آنها نیز معتبر است ، می توانند به بانك های عامل خود كه ما از آن "بانك عامل طرف مشتری " نام می بریم ، مراجعه كنند.

وی افزود: بانك های عامل نیز این اولویت ( اولویت 3 واردات كالا ) را جمع‌آوری كرده و پرونده ها را به دو بانك عامل طرف بانك مركزی كه بانك های ملت و كشاورزی هستند را ارایه می كنند و سپس بانك مركزی در اتاق مبادلات ، ارز لازم را تخصیص داده و از طریق بانك های عامل (بانك هایی كه پرونده ها را جمع آوری كرده اند) به مشتریان ارایه می شود.

غضنفری با بیان اینكه مشتری می تواند با مراجعه به بانك عامل خود در باره تخصیص یا عدم تخصیص ارز با نرخ 2 درصد پایین تر از میانگین بازار آزاد مطلع شود ، ادامه داد : ممكن است به او گفته شود كه وی نوع ارز و یا كشور مبدا خود را باید تغییر دهد و دوباره درخواست خود را ارایه كند و اما اگر ارز مورد درخواست وی تخصیص داده شود ، پرداخت ریالی می كند و ثبت سفارش تبدیل به گشایش ال سی شده و فرایند واردات كالا شكل می گیرد.

اولویت 3 ، فقط برای واردات مواد اولیه تولید است

وی تصریح كرد : بنابراین باید بگویم كه اتاق مبادلات ارزی به نحوی شكل گرفته است كه نیازی به حضور وارد كنندگان دراین محل نخواهد بود و حتی لازم نیست كه آنها بانك عامل خود را تغییر دهند بلكه كافی است به همان بانك عامل خود مراجعه كرده و از آن طریق سایر فرایند كار انجام می شود ، البته مشخصا ارز تخصیصی برای اولویت های 3 واردات كالا یعنی مواد اولیه تولید است و آنها باید حتما كالا وارد كنند.

وزیر صنعت ، معدن و تجارت با بیان اینكه در فاز نخست فعالیت اتاق مبادلات ارزی فقط وارد كنندگان اولویت 3 می توانند از امكانات پیش بینی شده استفاده كنند ، افزود: برای واردات كالا 10 اولویت پیش بینی شده كه بانك مركزی برای اولویت یك و دو كه شامل كالاهای اساسی و دارو است ارز با نرخ مرجع تخصیص می دهد ، بنابراین وارد كنندگان این گروه لازم نیست به این اتاق مراجعه كنند اما خدمات اتاق مبادلات ارزی اولویت های 3 تا 10 را در بر می گیرد و آنها قادر خواهند بود تا از ارز با 2 درصد پایین تر از نرخ میانگین بازار استفاده كنند.

به گفته غضنفری ، برای اینكه برخی نقائص و كاستی ها در اتاق مبادلات ارزی رفع شود در ابتدای فعالیت این اتاق اولویت های 3 ارز دریافت می كنند و سایر اولویت ها به تدریج به آن اضافه می شود .

وزیر صنعت ، معدن و تجارت در باره نحوه محاسبه نرخ ارز با 2 درصد پایین تر قیمت بازار نیز توضیح داد : قرار شد بانك مركزی در پایان هر روز انواع خرید و فروش های روز قبل و متوسط وزنی فروش را - كه خوشبختانه به درستی می تواند اطلاعات آن را جمع آوری كند - براساس روش خود انجام داده و نرخ بازار آزاد را محاسبه كند.

وی تصریح كرد : نرخ اعلامی از سوی بانك مركزی 2 درصد پایین تر از متوسط بازار خواهد بود كه هر روز صبح ساعت 8 این نرخ اعلام می شود و در تمام روز نرخ اعلامی از سوی بانك مركزی معتبر خواهد بود و برای روزهای بعد نیز محاسبات جدید صورت می گیرد .

ارز اتاق مبادلات به بانك مركزی تعلق ندارد
دكتر غضنفری با اشاره براینكه ارز عرضه شده در اتاق مبادلات ارزی متعلق به بانك مركزی نیست و ناشی از درآمدهای حاصل از فروش نفت نیز نخواهد بود ، عنوان كرد : دراین اتاق 3 دارنده اصلی ارز خود را عرضه می كنند .

وی در باره 3 دارنده ارز توضیح داد : صندوق توسعه ملی باید 20 درصد از ارز خود را به صورت ریالی تبدیل كند، همچنین سهم نفت از ارز كشور 14.5 درصد است كه باید بخشی از آن به ریال تبدیل شود و ارز صادراتی ناشی از پتروشیمی نیز سومین دارنده خواهد بود .

وزیر صنعت ، معدن و تجارت با اشاره براینكه در مرحله نخست سه دارنده اصلی ارز ، ارز خود را از طریق بانك مركزی به فروش می رسانند و ریال را خود آنها دریافت می كنند ، افزود : این ریال ها دراختیار بانك مركزی قرار نخواهد گرفت چرا كه هر كدام از دستگاه ها پیش بینی های خاص خود را برای منابع ریالی دارند .

تاثیر فعالیت اتاق بر روی بهبود بازار ارز

وی در باره تاثیر راه اندازی اتاق مبادلات ارزی در بازار ارز گفت : به نظرم دریكی دو ماه گذشته كه بانك مركزی ارز مرجع را در اختیار اولویت های 3 تا 10 قرار نمی داد ، گروه های بسیاری از وارد كنندگان ناچار بودند كه ارز مورد نیاز خود را از بازارآزاد تامین كنند كه این وضعیت بر روی نرخ ارز تاثیر گذاشته و قیمت ها بالا رفت .

غضنفری ادامه داد : حال اگر بتدریج اولویت های 3 و 4 و 5 و شماره‌های بعدی ارز خود را از اتاق مبادلات ارزی تأمین كنند فشار روی بازار آزاد كمتر می‌شود و بتدریج و خیلی آرام ارز یك جایگاه تثبیت برمی‌گردد.

وزیر صنعت ، معدن و تجارت در باره گسترش فعالیت اتاق مبادلات ارزی گفت : پیش بینی شده تا در مراحل بعدی بانك مركزی این اجازه را به همه بانك های عامل بدهد تا آنها ارز مردم را خریداری كنند و از طریق این سیستم در اختیار وارد كنندگان كالاهای ضروری كشور قرار گیرد تا مواد اولیه تولید تامین شود.

وی در باره احتمال افزایش گروه های دریافت كننده ارز با 2 درصد پایین تر از نرخ میانگین بازار توسط اتاق مبادلات ارزی عنوان كرد : در خصوص ارایه خدمات به دانشجویان و مسائل پزشكی نیز كه نیازمند ارز هستند ، قرار شد متقاضیان متكثر، دارندگان و فروشندگان ارز نیز متعدد باشند و بانك های عامل بیشتری نیز در آینده به این طرح بپیوندند.

صرافان در آینده می توانند به اتاق مبادلات ارزی بپیوندند

غضنفری درباره حضور صرافان در این اتاق نیز گفت : در حال حاضر این طرح در مرحله ابتدایی خود قرار دارد ، پیش بینی ها به طور محدود دیده شده تا سیستم بتواند كاستی ها و عیوب احتمالی خود را رفع كند و پس از طی مراحل آزمایشی همه فعالان حوزه كسب و كار از جمله صرفان نیز بتوانند به این طرح بپیوندند .

وزیر صنعت ، معدن و تجارت یادآور شد : از نظر بانك مركزی آنهایی كه ارز را برای خدمات می خواهند و كار آنها نیز ضروری است ارز مرجع دریافت می كنند و برای سایر خدمات كه ضرورتی به تخصیص نرخ ارز با قیمت مرجع نیست باید نیاز خود را از بازار آزاد تامین كنند . آنها در آینده می توانند از طریق اتاق ارز مورد نیاز خود را خریداری كنند .

غضنفری با بیان اینكه ارز موضوعی حیاتی برای فعالان اقتصادی كشور بوده و در تمام زمینه ها اثر گذار است ، گفت : از همه می خواهم در اجرای این طرح كه با زحمات بسیار تدوین و جانشین سایرروش ها شده ،كمك كنند و با حمایت های خود به ثبات نسبی در بازار ارز كمك كنند .

وی در پایان افزود: اگر همه دست در دست هم دهیم می توانیم همیار بانك مركزی در یكی از بزرگترین طرح ها و پژوهش هایی كه در اقتصاد كشور بسیار حیاتی است ، باشیم ، تا اقتصاد به ثبات برسد ، قیمت ها كنترل شده و تولید به آرزوی خود برسد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار