سال خوش آمدگویی و توجه رسانه های بین المللی گردشگری به یزد

ایران در حالی جزو 10 کشور برتر از نظر تنوع جاذبه های تاریخی، فرهنگی و طبیعی قرار دارد که هنوز 95 درصد این جاذبه ها شناخته نشده است.

کد مطلب: ۵۵۴۰۲۷
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانای یزد، بر اساس اهداف سند چشم انداز و اسناد بالادستی توسعه، شمار گردشگران خارجی برای سفر به ایران باید تا سال 1404 (2025 میلادی) باید 20 میلیون گردشگر خارجی با 30 میلیارد درآمد به ایران سفر کنند.
سازمان جهانی گردشگری ( WTO ) نیز «گردشگری برای همه، همه برای گردشگری» را به عنوان شعار امسال روز جهانی گردشگری انتخاب کرده و از همه کشورهای عضو خواسته در راستای تحقق این شعار برنامه ریزی کنند.
شهر یزد به عنوان نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان دارای بافت تاریخی به مساحت عرصه 743 هکتار و مساحت حریم پنج هزار هکتار در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
این استان در کنار اصفهان و فارس به عنوان مثلث گردشگری ایران مقصد بسیاری از سفرهای گردشگران است.
امسال برای استان یزد شعار سال خوش آمدگویی به یزد انتخاب شد، شعاری که به گفته سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این استان گام آغازین یک فراخوان بزرگ برای معرفی جاذبه های یزد در عرصه بین المللی بود.
سید مصطفی فاطمی گفت: اتخاذ شعار سال 95، سال خوش آمدگویی به یزد به عنوان گام آغازین یک فراخوان بزرگ برای رسانه های بین المللی به منظور تهیه گزارش های مستند، خبر، فیلم و عکاسی از بخش های متنوع صنعت گردشگری یزد به خصوص ثبت جهانی بافت تاریخی آن به شمار می آید.
وی افزود: وجود جاذبه های گردشگری، تاریخی، فرهنگی و مذهبی و نیز تنوع اقلیمی در استان به دلیل استقرار در دوزیست کره بیابانی ـ کوهستانی قابلیت بالایی به توسعه صنعت گردشگری استان داده است که در راستای بستر سازی آن تمهیداتی ویژه ای باید اندیشید.
وی ادامه داد: تبلیغات رسانه ای یکی از پایه های اساسی و بنیادین برای تبلیغات می باشد و در این راستا صدور مجوز برای رسانه ها و گروه های خبری رسانه ها و نشریات معتبر خارجی می تواند مثمر ثمر باشد که این امر به صورت تورهای آشناسازی و یا صدور مجوز های گروهی برای برنامه سازی رسانه های خارجی متقاضی با هماهنگی های لازم انجام می پذیرد.
فاطمی خاطر نشان کرد: استان یزد به عنوان استانی با جاذبه های منحصر بفرد تاریخی و جهانی و یا در آستانه جهانی شدن از جمله بادگیرها، باغهای ایرانی دولت آباد یزد و پهلوان پور مهریز، قنوات زارچ و حسن آباد مشیر و بافت منحصر بفرد تاریخی شهر یزد در سالهای اخیر به خصوص در سال 1395 در کانون توجه رسانه های خارجی گردشگری قرار گرفته به طوری که از ابتدای سالجاری تاکنون گروه های خبری و فیلمبرداری خارجی گوناگونی از استان یزد دیدن کرده اند.
کانال پنج تلویزیون فرانسه، گروه فیلمبرداری پروژه صلح در جاده ابریشم از کانادا، اساتید و اصحاب رسانه ترکیه، گروه خبری ARD ، مجله خبری واگابوند از سوئد، گروه خبری تیما از انگلستان، گروه خبری خبرنگاران مجله سویسی Annabelle ، گروه مستندساز ایتالیایی از موسسه پانداتاریا، گروه 36 نفری فعالان رسانه ای کشور چین و نیز همکارای با واحد برون مرزی PressTV و Hispan TV از جمله گروه هایی هستند که در سالجاری با سفر به استان یزد، نسبت به تهیه عکس، فیلم و گزارش از جاذبه های گردشگری تاریخی شهرهای یزد، میبد و ابرکوه اقدام کرده اند.
سرپرست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد از رشد 85 درصدی گردشگری استان یزد و حضور گردشگران در این استان طی سه سال گذشته خبر داد.
فاطمی خاطر نشان کرد: بیشترین رشد گردشگری در کشور در طول دولت تدبیر و امید بوده که سبب رونق این صنعت از جمله هتل ‌ها و مراکز اقامتی شده است.
وی ادامه داد: در نیمه نخست امسال حدود 50 هزار نفر گردشگر خارجی به یزد سفر کردند.
استان یزد یکهزار و 600 اثر تاریخی ثبت شده غیر منقول و 600 بنای تاریخی ثبت شده ملی دارد که میزبان گردشگران داخلی و خارجی است.
یزد گنجینه ای از هنر، فرهنگ و تمدنی ایرانی را در خود دارد که از آن جمله می توان به بناهای مذهبی، بقعه، مساجد، حسینیه ها، زیارتگاههای زرتشتیان، خانه های تاریخی، آب انبارها، باغ های تاریخی، بادگیرها و بازارچه ها اشاره کرد.
یزد همچنین با عناوینی همچون شهر بادگیرها، شهر نساجی، شهر کار و کاریز و کاهگل، دارالعباده، دارالعلم و دارالعمل، حسینیه ایران، شهر دوچرخه ها، شیرینی، شهر قنات و قنوت و قناعت و شهر آتش و آفتاب شناخته می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار