فخیم زاده : سینمای ایران ترسو شده است/ دری: در بحث داوری با هیچ فیلمسازی دشمنی نداشتیم

خبرگزاری پانا: مهدی فخیم‌زاده یکی از اعضای هیات داوران جشنواره فیلم فجر گفت: اتفاقات اخیر باعث شده که سینمای ما به سینمایی ترسوو کز کرده تبدیل شود و به همین دلیل بیانیه هیات داوران با سالهای گذشته تفاوت داشت.

کد مطلب: ۵۴۷۵۱
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار فرهنگی پانا؛ مهدی فخیم‌زاده و سیدضیاءالدین دری از اعضای هیات داوران بخش مسابقه سی و یکمین جشنواره فیلم فجر شامگاه گذشته مهمان برنامه تلویزیونی «هفت» شدند.

در ابتدای این برنامه سیدضیا الدین دری درباره معیارهای داوری جشنواره فیلم فجر گفت: در گذشته پنج کارگردان در داوری‌های جشنواره حضور داشتند و این بار برای اولین بار حضور هفت کارگردان را در داور‌های بخش مسابقه سینمای ایران، تجربه کردیم. سیستم نمایش فیلم‌ها دیجیتال بود، چه می‌خواستیم و چه نمی‌خواستیم، باید دعا می‌کردیم برقی قطع نشود تا تمام فیلم‌ها را کامل ببینیم. به اندازه زمانی که در اختیار داشتیم سعی کردیم داوری‌ها به دقت انجام شود.

در ادامه این نشست مهدی فخیم‌زاده کارگردان سینما و تلویزیون با اشاره به این مطلب که تا کنون هیچ وقت مرتکب چنین جرمی نشده بودم که داوری جشنواره فیلم فجر را بپذیرم اظهار کرد: در طول این سال‌ها چندین بار داوری جشنواره فیلم فجر به من پیشنهاد شده بود و در نهایت این بار آن را پذیرفتم. همه ما داوران این دوره از جشنواره فیلم فجر از سال‌ها قبل با هم دوست بودیم و هیچ اختلافی بین ما نبود.

دری به شکل داوری جشنواره فیلم فجر اشاره کردو گفت: شکل کلی داوری این اجازه را به ما نمی‌دهد که با نگرش شخصی به فیلم‌ها نگاه کنیم و قطعا نگاه‌های ما تفاوت‌هایی با یکدیگر دارد.

بر اساس این گزارش در بخش دیگری از این نشست فخیم‌زاده در باره این موضوع که چه حد بحث محتوا در داوری فیلم‌ها تاثیر گذار بود اظهار کرد: در داوری‌ها ما به هیچ وجه وارد حیطه محتوا نشدیم؛ چرا که قبل از ما هیات انتخاب این کار را انجام داده بود.

فخیم‌زاده در ادامه درباره نحوه داوری فیلم‌ها گفت: ما در طول انجام داوری فیلم‌ها اصلا مسئولان را ندیدیم. تمام فیلم‌ها توسط هیات داوران در موسسه رسانه‌های تصویری دیده می‌شد و ازهشت شب تا دو نیمه شب فیلم می‌دیدیم. ما نه جواد شمقدری را دیدیم و نه او واسطه‌ای برای ما فرستاد.

دری نیز یادآور شد: این بیانیه در یک بلبشویی نوشته شد. عجله داشتیم که بیانیه زود‌تر نوشته شود. همه می‌دانیم که بیانیه مجموع مذاکراتی است که وجه اشتراک همه اعضا است. به عنوان یک سینماگر می‌توانم بگویم که از یک جا به‌صورت رسمی نگرانی سینماگران بابت آینده سینمای ایران باید اعلام می‌شد.

فخیم‌زاده درادامه سخنان دری افزود: بیاینه در جلسه خوانده شد و همگی درباره آن نظردادند. سینمای ما ترسیده و حساس شده. بازتاب تمام اتفاقات سال جاری در مورد سینما، فیلم‌های امسال جشنواره بود. بی کیفیت بودن فیلم‌ها عموما معلول اتفاق‌هایی بود که از سال گذشته در سینما رخ داد و تبعات آن تا سال آینده هم ادامه دارد. ما فارغ از اینکه بدانیم فیلم را فارابی ساخته است یا خیر؟ داوری‌ها را انجام دادیم.

وی درباره عدم حضور شورجه در روز اختتامیه گفت: من نمی‌دانم چرا شورجه روی سن نیامد، اما تا شب آخر همه ما با هم بودیم و هیچ اختلافی بین ما نبود.

دری در بخش دیگری از سخنان خود به فیلم های حاضر در جشنواره اشاره کردو گفت: دیدن 25 فیلم و از میان آنها غربال کردن برخی آثار برجسته کار خسته کننده‌ای است. ما در بحث داوری فیلم‌ها با کسی دشمنی نداشتیم و همه چیز طبق قاعده پیش رفت.

فخیم زاده به اختلاف میان اعضاء هیات داوری جشنواره فجر اشاره کردو تفاوت آن با آرای مردمی گفت: اگر قرار باشد آری مردم و هیات داوران شبیه هم باشد، پس داور برای چه انتخاب می شود؛ ما برای مرم فیلم می‌سازیم، اما قرار نیست مطلقا فقط نظر مردم اعمال شود. تماشاچی با احساس فیلم می‌بیند، اما داور و منتقد با منطق فیلم می‌بیننند. اصلا نباید توقع داشته باشیم که نظرات این دو طیف شبیه هم باشد، البته به قول آقای فراستی سلیقه هم در آرای داوران سهیم است.

دری در ادامه سخنان فخیم زاده افزود: باید ببینیم آیا به واقع تمام کسانی که به یک فیلم رای می دهند از اقشار مختلف مردم هستند؛ یا فیلم فهم و فیلم بین هستند،اگر قرار باشد که آرای همه طیف از تماشاچیان در اهدای جوایز جشنواره فیلم فجر موثر باشد می توان آکادمی فیلم فجر راه انداخت و ازطیف گسترده‌ای درباره فیلمی نظر خواهی کرد. امادیده شد که برای فیلمی موج ایجاد می شود و آرای مردمی تحت تاثیر همان موج است. بنابر این با نظر فخیم‌زاده موافق هستم.

فخیم زاده به فیلم های حاضر در جشنواره اشاره کردو درباره تفاوت آن با سالهای گذشته گفت: فیلم‌ها در این دوره از جشنواره دست به عصا و ترسیده بود و این ترس به هیات انتخاب فیلم‌ها منتقل شده بود. کلیت فیلم‌ها خنثی بود، چه دولتی‌ها و چه غیر دولتی‌ها، اگرهمه نهادها و ارگان‌ها که خودشان را حافظان انقلاب می‌دانند، در مورد سینمای ایران تصمیمات متعددی بگیرند، حاصل آن افت کیفی فیلم‌های سینمایی می‌شود.

فخیم‌زاده درباره عدم حضور کاندیداها در مراسم اختتامیه گفت: نمی‌دانم چرا کاندیداها در مراسم اختتامیه حاضر نمی‌شوند، ما هنوز عادت به جشنواره نداریم و عادت نکرده‌ایم که به نظرات هم احترام بگذاریم. متاسفانه کاندید دریافت جایزه در مراسم اهدای جوایز شرکت نمی‌کند تا به وسیله آن به داوری‌ها اعتزاض کند.

دری نیز یادآور شد: در همه جای دنیا رسم است، وقتی کسی جایزه سینمایی می‌گیرد، ابتدا از هیات داوران جشنواره تشکر می‌کند. در همه جشنواره‌ها حتی عقب افتاده‌ترین کشور‌ها اول از همه کسی که جایزه را دریافت می‌کند، از داوران تشکر می‌کند. متاسفانه برندگان ما از همه تشکر می‌کنند، به جز هیات داوران.

فخیم‌زاده همچنین به کاندیدا بودن فیلم استرداد در 14 رشته مختلف افزود: می‌کنم هیچ وقت فیلم دولتی ساخته نشود، اما حقیقتا در مورد فیلم «استرداد»که با بودجه دولتی ساخته شده بود، باید بگویم که فیلم خوبی بود و شایسته کاندیدشدن در چند رشته را داشت.

ضیاء الدین دری در بخش دیگری از سخنان خود به عدم دریافت جایزه از سوی شهاب حسینی اشاره کردو گفت: می خواهم توضیحی را درباره جایزه نگرفتن شهاب حسینی برای بازی در فیلم «حوض نقاشی» بدهم و آن این است که شهاب حسینی قبلا جایزه گرفته است. نشان دادن یک زوج شیرین عقل به شکلی که خصوصیات فیزیکال دارد و اگر قرار باشد هیات داوران هم جذب چیزهایی شود که مخاطب عام می‌شود، درست نیست. شهاب بچه خوبی است و جوان با استعدادی است.

وی خاطرنشان کرد: در بحث نقش مکمل زن نظر چند نفر از اعضای هیات داوران بر روی بازی خانم مریلا زارعی بود،این نظر اعلام شد.اما رای لازم را نیاورد و خانم آهنگرانی رای لازم را کسب کرد.

این کارگردان در پایان سخنان خود افزود: امیدوارم سینمای ما از این وضعیت ترس بیرون بیاید.


ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار