مدیرکل امور عشایر آذربایجان‌شرقی:

بازگشت عشایر سهند از ییلاق به قشلاق آغاز شد

مدیرکل امور عشایر آذربایجان‌شرقی گفت: با خنک شدن هوا بازگشت 750 خانوار عشایر با 105 هزار راس دام به قشلاق‌های آذربایجان‌شرقی و غربی آغاز شده است.

کد مطلب: ۵۳۲۵۷۳
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا از آذربایجان شرقی، محمدحسین آل‌هاشم صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران در مراغه اظهار داشت: عشایر مراتع سهند از نیمه دوم شهریور به روستاهای قشلاقی در شهرهای بناب، ملکان، عجب‌شیر، اسکو در استان آذربایجان‌شرقی و میاندوآب و مهاباد در استان آذربایجان‌غربی کوچ می‌کنند.

وی افزود: مراتع سهند با 129 هزار هکتار وسعت از مناطق مهم ییلاقی عشایر در شمال‌غرب کشور است.

مدیرکل امور عشایر آذربایجان‌شرقی گفت: با آغاز بازگشت عشایر به قشلاق 13 هزار خانوار به قشلاق‌ها کوچ می‌کنند.

آل‌هاشم با بیان اینکه بازگشت عشایر از ییلاق‌های استان به قشلاق تا 15 مهر ادامه خواهد داشت، افزود: در فصل قشلاق 5 هزار و 200 خانوار عشایر به قشلاق‌های اردبیل، زنجان و آذربایجان غربی باز می‌گردند.

وی، جمعیت دامی عشایر آذربایجان‌شرقی را بیش از یک و نیم میلیون راس اعلام کرد و افزود: این استان چهارمین قطب عشایری در کشور است.

مدیرکل امور عشایر آذربایجان‌شرقی گفت: عشایر در طول اقامت خود در ییلاق 11 هزار تن گوشت، 32 هزار تن شیر، یک هزار و 600 تن پشم و 21 هزار و 500 متر مربع قالی، قالیچه و ورنی تولید می‌کنند.

آل‌هاشم افزود: مراتع کلیبر، اهر، خداآفرین، ورزقان و هوراند در ارسباران، مراغه در دامنه‌های سهند و سراب در دامنه‌های سبلان از مناطق مهم ییلاقی در آذربایجان‌شرقی است.

مدیرکل امور عشایر آذربایجان‌شرقی خاطر نشان کرد: از 2 میلیون و 400 هزار هکتار مراتع استان حدود یک میلیون هکتار در اختیار عشایر آذربایجان‌شرقی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار