گفت و گوی ویژه خبری با معاون آموزش ابتدایی استان بمناسبت هفته دولت/۴

پوشش تحصیلی دوره ابتدایی آذربایجان شرقی نزدیک 100درصد است

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی گفت: در سه سال دولت تدبیر و امید سه هزار و 209 کودک بازمانده از تحصیل در استان شناسایی و جذب شده و پوشش تحصیلی واقعی دوره ابتدایی استان 99.9 درصد است.

کد مطلب: ۵۳۰۲۱۸
لینک کوتاه کپی شد
محمد شاطریان در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار پانا از آذربایجان شرقی،مهم ترین اهداف مشخص شده در سند تحول بنیادین برای این معاونت را توسعه آموزش­های دوره پیش­دبستانی با رویکرد قرآنی، همکاری با آموزش و پرورش استثنایی و اجرای طرح «سنجش نوآموزان پیش­دبستانی و مداخلات بهنگام»، افزایش مهارت­های علمی و حرفه­ای نیروی انسانی دوره پیش­دبستانی، تجهیز تمامی مراکز پیش­دبستانی به کتب مرجع و منابع مطالعاتی مربیان، برگزاری دوره آموزشی برای اولین باردر سطح استان برای عوامل اجرایی عنوان کرد و افزود: نزدیک 12 اهداف مشخص شده در این سند برای استان اجرا شده است.
معاون آموزش ابتدایی استان گفت: دوره ابتدائی یا دوره دبستان، یک دوره ۶ ساله ‌است که دانش آموزان 6 سال تمام (در سن ۷ سالگی) وارد شده و پس از ۶ سال تحصیل از این دوره آموزشی وارد دوره متوسطه اول می‌شوند.
شاطریان بیان داشت: ارتقاء نرخ جذب نوآموزان 4 و 5 ساله در مراکز پیش دبستانی به بالای 90 درصد رسیده و جزء استان های پیش رو در کشور می باشد.
وی با بیان اینکه اداره کرد دوره پیش دبستانی به صورت غیردولتی بوده و رویکرد آموزشی و تربیتی آن قرآنی می باشد، افزود: در سال تحصیلی جاری برای اولین بار 12 جلد واحد کار برای مربیان پیش دبستانی و 3 جلد کتاب کار دستوری برای نوآموزان 5 ساله بازنویسی، تالیف و تدوین و بعد از تایید دفتر تالیف کتاب های درسی چاپ و توزیع گردیده است.
شاطریان اظهار داشت: افزایش دسترسی و ارتقاء نرخ جذب خالص کودکان 6 ساله در پایه اول ابتدایی و همچنین افزایش پوشش تحصیلی واقعی دوره ابتدایی به 99.9درصد به عنوان یکی از محوری ترین برنامه های اداره کل بوده است در این راستا تلاش مجموعه همکاران اداری و آموزشی دوره ابتدایی در جهت شناسایی، جذب، آموزش و نگهداشت کودکان بازمانده و تارک تحصیل قابل تحسین می باشد.
وی تصریح کرد: در 3 سال اخیر دولت تدبیر و امید سه هزار و 209 کودک بازمانده و یا تارک تحصیل در استان شناسایی و جذب شده اند;همچنین به منظور انسداد مبادی بیسوادی در روستاهای کم جمعیت و زیرحدنصاب نیز مدرسه دایر شده است.
معاون آموزش ابتدایی گفت: در سه سال اخیر 798 دانش آموز در 331 کلاس 1 الی 4 نفری مشغول تحصیل شده اند که در سال تحصیلی جاری در 39 روستا کلاس یک نفری داشتیم.
شاطریان اذعان داشت: ارتقاء کیفیت آموزشی و افزایش کارآیی درونی سیستم آموزشی به عنوان محوری ترین برنامه این معاونت در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی می باشد که در این خصوص نرخ تکرار پایه با افزایش مراقبت های ویژه کاهش یافته و بررسی و تحلیل مردودین پایه اول ابتدایی استان و شناسایی موانع و مشکلات و تدبیر در خصوص آن صورت گرفته است.
وی گفت: شرایط خاصی که در سال های اخیر برای کشور عزیز و اسلامیمان به وجود آمده است برای همگان روشن است لذا محدودیت های اعتباری نیز طبعاً وجود داشته است. تلاش مجموعه مدیریت آموزش و پرورش استان بر کاهش اثرات این امر و به حداقل رساندن تبعات منفی آن می باشد.
معاون آموزش ابتدایی یادآور شد: هر ساله تفاهم نامه هایی بین دفاتر وزارتی و معاونت های آموزش ابتدایی استان های کشور منعقد می گردد که در آن ضمن لحاظ آمار و اطلاعات سال های قبل ، هدفگذاری هایی برای سال تحصیلی آتی در نظر گرفته می شود.
شاطریان افزود: این استان در نیل به هدف های پیش بینی شده موفقیت های زیادی داشته و در برخی از شاخص های لحاظ شده، بالاتر از اهداف پیش بینی شده می باشیم .
وی ادامه داد:در پوشش تحصیلی نوآموزان پیش دبستانی جزء استان های اول کشور هستیم و در نرخ جذب خالص کودکان 6 ساله در پایه اول ابتدایی 99.9 درصد می باشیم. همچنین پوشش تحصیلی واقعی دوره ابتدایی استان نیز 99.9 درصد می باشد.
کاهش تراکم کاری معلمان با تهیه و توزیع ابزارهای نیمه ساخته
شاطریان اظهار داشت: در حوزه آموزش، افزایش اثربخشی با تسهیل کار معلم در فرایندهای یاددهی و یادگیری امکان پذیر می باشد. برگزاری دوره های آموزشی، کارگاه های آموزشی، مسابقات علمی، جشنواره های الگوهای مناسب تدریس، درس پژوهی و ... به منظور ارتقاء توانمندی های علمی و حرفه ای معلمان به عنوان یکی از راهبردهای این معاونت می باشد.
وی افزود: کاهش تراکم کاری معلمان با تهیه و توزیع ابزارهای نیمه ساخته نیز از اقدامات دیگر معاونت می باشد.
کسری نیروی متخصص در دوره ابتدایی با تغییر ساختار
معاون آموزش ابتدایی استان گفت: تغییر ساختار دوره ابتدایی از 5 سال به 6 سال بدون ایجاد زمینه های سخت افزاری و نرم افزاری لازم باعث شد که یکباره از لحاظ فضای آموزشی و نیروی انسانی بیست درصد به کسری های قبلی اضافه شود.
وی متذکر شد: در خصوص فضا در شهرهای بزرگ ناچار مدارس را دونوبته نمودیم. در برخی از نقاط به علت کمبود فضای آموزشی مورد نیاز تراکم دانش آموزان را در کلاس بالا بردیم که مورد پسند نبوده است.
شاطریان افزود: در خصوص نیروی انسانی نیز این تغییر ساختار باعث شد که در بخش متوسطه با مازاد نیرو و در دوره ابتدایی با کسری شدید نیرو مواجه گردیم. به ناچار از نیروهای مازاد دوره متوسطه در دوره ابتدایی استفاده شد که برخی تخصص لازم را نداشته اند و این عزیزان به زحمت افتادند.
وی اذعان داشت: کسری شدید نیروی متخصص در دوره ابتدایی که با افزایش آمار بازنشستگان سال به سال افزایش می یابد یکی از مشکلات حوزه می باشدو البته از سال تحصیلی جدید اولین گروه از فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان وارد چرخه اموزش و پرورش می شوند ولی باز کسری نیرو در این حوزه تامین نمی گردد.
نظام های آموزشی نامتغییر امکان رقابت را از دست می دهند
معاون آموزش ابتدایی خاطر نشان شد: تحولی که مقام معظم رهبری در طی دهه اخیر تاکید داشته اند با تغییر در نگرشها، رویه ها و روش های آموزشی امکان پذیر است. امروزه با پیشرفت علم در حوزه های مختلف از جمله حوزه تعلیم و تربیت، نظریه های جدیدی طرح شده است.
وی تاکید کرد: نظام های آموزشی که خود را با تغییرات به روز ننمایند امکان رقابت را از دست می دهند. با گسترش علم و ایجاد فضاهای جدید در حوزه فناوری و مجازی دیگر تدریس به روش های قبلی رفته رفته تغییر می یابد.
شاطریان کتذکر شد: ما باید در مقابل این تغییرات مقاومت نکنیم بلکه خود را با این شرایط جدید تطبیق نماییم. اولیای نوآموزان و دانش آموزان به تصمیمات متخصصان امر که در این راستا تغییراتی را ایجاد می نمایند اعتماد نمایند و همراهی کنند.
وی اقدامات شاخص در دوره پیش دبستانی را به شرح ذیل بیان داشت:
- جذب حداکثری نوآموزان 4 و 5 سال تمام در سطح استان و کسب رتبه برتر کشوری
- جذب نوآموزان 4 سال تمام به تعداد 8852 نفر در 725 کلاس
- تحت پوشش قرار دادن تعداد 49173 نفر نوآموز 5 سال تمام در 3297 کلاس
- جذب نوآموزان مناطق محروم روستایی با ضریب محرومیت 8-7-6 به تعداد 1277 نفر
- پیگیری استقرار و مدیریت یکپارچه دوره پیش دبستانی با همکاری و هماهنگی اداره کل بهزیستی و هلال احمر
- تهیه محتوای آموزشی برای نوآموزان 4 و 5 سال تمام
- همکاری با آموزش وپرورش استثنایی واجرای طرح "سنجش نوآموزان پیش دبستانی در جهت مداخلات بهنگام "
- تهیه و چاپ دفتر مدیریت فرایندهای کلاس برای پیش دبستانی در سطح استان
توجه به مولفه های بومی و محلی در تدوین کتب پیش دبستانی
محمد شاطریان گفت: به منظور هماهنگی و ایجاد وحدت رویه در سطح کلیه مراکز پیش دبستانی اعم از روستایی و شهری این معاونت نسبت به تشکیل کمیته تولید محتوای آموزشی اقدام نموده و در این خصوص تعداد 12جلد محتوای آموزشی واحدیادگیری مربیان پیش­دبستانی و 3جلد کتاب دست­ورزی برای نوآموزان5سال تمام تهیه و چاپ گردیده استو
وی افزود: همچنین برای نوآموزان 4 سال تمام تعداد 4 جلد دست ورزی و دوجلد راهنمای واحد کار مربی
شاطریان یادآور شد: ضمنا به منظور توانمندسازی مربیان مراکز پیش دبستانی مسابقه دانش افزایی هر سال در بین مربیان و مدیران مراکز انجام می گیرد.
24 مرکز آموزش دانش آموزان دارای مشکلات ویژه در استان دایر است
معاون آموزش ابتدایی گفت: مرکز آموزش و توانبخشی دانش آموزان دارای مشکلات ویژه یادگیری توسط اداره آموزش و پرورش استثنایی راه اندازی و تاسیس می شود ولی خدمات آن مربوط به دانش آموزان مدارس عادی می باشد.
وی افزود: فرایند اجرای مراکز بر این نوع است که دانش آموز مشکل دار توسط معلم، مدیر و مربیان شناسایی و جهت انجام آموزش های تخصصی به مراکز LD معرفی می شوند و آموزش های تخصصی بر این نوع دانش آموزان توسط مربیان متخصص انجام می گیرد.
شاطریان خبر داد: در حال حاضر در سطح استان 24 مرکز اعم از دولتی و غیر دولتی دایر و مشغول ارایه خدمات بر دانش آموزان می باشند و مقرر گردیده است در سال تحصیلی جدید بر تعداد این مراکز افزوده شود.
وی متذکر شد: به منظور اطلاع بیشتر همکاران و مربیان از فرایند اجرای کار این معاونت نسبت به تهیه منابع مورد نیاز اقدام نموده و به طور رایگان در اختیار کلیه مدارس مناطق و نواحی استان قرار داده است.
محتوای آموزشی ویژه اولیای دانش آموزان ابتدایی شهریور ماه توزیع می شود
شاطریان اظهار کرد: به منظور آشنایی اولیای دانش آموزان با اهداف دوره ابتدایی، اهداف 8 گانه این دوره در قالب بروشور و تابلو قاب شده تهیه و به کلیه مدارس اعم از روستایی، شهری، دولتی و غیر دولتی ارسال گردیده و همچنین در کلیه دفاتر ثبت فرایندهای کلاس کلیه پایه های تحصیلی درج گردیده است
وی افزود:همچنین محتوای آموزشی ویژه اولیای دانش آموزان پایه اول ابتدایی توسط دبیر خانه پایه اول ابتدایی تهیه گردیده است که در شهریور ماه همزمان به تحویل کتاب های درسی در اختیار اولیای دانش آموزان پایه اول ابتدایی قرار خواهد گرفت.
معاون آموزش ابتدایی آذربایجان شرقی برنامه های ابتکاری استان در این حوزه را به شرح زیر بیان داشت:
- استخراج نرخ های قبولی و مردودی کلیه پایه های دوره ابتدایی
- بررسی علل تکرار پایه اول ابتدایی (مردودین) و آسیب شناسی آن به تفکیک مناطق و نواحی
- درخواست آمار اسمی کودکان بازمانده از تحصیل از اداره ثبت احوال و پیگیری ثبت نام آنان در مدارس
- بازنگری دفتر مدیریت فرآیندهای کلاس (پایه های اول، دوم، سوم، چهارم وپنجم)
- تدوین، طراحی وتنظیم دفتر مدیریت فرآیند های کلاس (پایه ششم و چند پایه) 95-1394.
- بازنگری درطراحی و تدوین پوشه­کار ویژه­ی دانش­آموزان مجری برنامه ارزشیابی کیفی- توصیفی
- کیفیت بخشی به جلسات شورای معلمان و طراحی دفاتر ثبت جلسات شورای معلمان و اجرای آزمایشی آن در 30درصد مدارس
- اجرای جشنواره فراگیری نخستین واژه " آب" در مدارس ابتدایی
- ارزیابی از عملکرد وتقدیر و تجلیل از برگزیدگان کلیه طرح­ها و برنامه های استانی به صورت متمرکز استانی
- تولید محتوای دوره­ی پیش دبستانی برای نوآموزان 4 و 5 سال تمام
- تحت پوشش بردن مدارس روستایی کمتر از حد نصاب ( کمتر از 5 نفر )
- اجرای طرح معلم یار در مدارس ابتدایی برای معلمان جدید الورود/ کم تجربه
- همکاری درتجهیز همزمان 1200کلاس چندپایه به کمدکتابخانه کلاسی و کتاب
- تاسیس اولین پژوهش سرای روستایی به نام سیروس میرزازاده در روستای یالقوزآغاج
شاطریان اذعان داشت: جهت ترغیب و تشویق دانش­آموزان به تحقیق و پژوهش همه ساله در سطوح مختلف مدرسه/منطقه/ناحیه/استان و کشور طرح جشنواره جابربن حیان و دانش آموز مؤلف در دوره­ی ابتدایی برگزار می­شود.
ضمناً در دوره دوم ابتدایی طرح شهاب (شناسایی و هدایت استعدادهای برتر) در پایه های چهارم و پنجم ابتدایی اجرا می شود که این طرح در سال های آینده به تدریج برای دیگر پایه های تحصیلی ادامه خواهد یافت در این طرح استعداد های بالقوه دانش آموزان شناسایی و در جهت شکوفایی این استعدادها اقدامات لازم انجام می گیرد.
معاون آموزش ابتدایی تکنولوژی آموزشی به منزله هسته مرکزی فعالیت های کیفیت بخشی را تاکید کرد و گفت: در سطح استان تعداد 270 نفر از همکاران محترم به عنوان سرگروه درسی پایه های تحصیلی در 39 منطقه/ ناحیه و اداره مشغول فعالیت و نظارت بر فرایند آموزشی کلاس های درس می باشند.
اجرای طرح چندمعلمی دردوره دوم ابتدایی
شاطریان از مهمترین اقدامات و فعالیت های تکنولوژی و گروههای درسی به موارد زیر اشاره کرد:
- اجرای جشنواره طرح درس پژوهی و الگوهای مناسب تدریس
- اجرای جشنواره جابربن حیان و دانش آموز مؤلف
- برگزاری کارگاه آموزشی آموزگاران، مدیران و معاونان
- برگزاری مجامع عمومی ( توجیهی، هم اندیشی، همایش و...)
- توسعه کاربرد فناوری های نوین در دوره ی ابتدایی
- نظارت توانمند ساز گروه های آموزشی از طریق بازدید کلاس برای تحقق فرایندهای آموزش و یادگیری
- طراحی و تدوین فعالیت های یادگیری دانش آموزان به تفکیک پایه
- نقد و بررسی کتاب های درسی
- تقویت مهارت های حرفه ای معلمان با اولویت کتاب های جدیدالتالیف
- تشکیل دبیر خانه های دوره ابتدایی به تفکیک پایه اول تا ششم
شاطریان گفت: مدارس غیر دولتی جدا از مدارس دولتی نبوده و نظارت بر این مدارس در دستور کار و یکی از اولویت های مهم این معاونت بوده و همانند مدارس دولتی همواره در طول سال تحصیلی بر اساس شاخص های تنظیمی به طور مرتب مورد ارزیابی و نظارت قرار می گیرند.
وی افزود: نقاط قوت تقویت و نقاط ضعف احتمالی برطرف و در صورت نیاز راهکارهای اصلاحی اعلام می شود که در سال تحصیلی 95-1394 از تعداد 221 مدرسه غیر دولتی بازدید انجام گرفته است.
معاون آموزش ابتدایی تاکید کرد: باتوجه به نکات مثبت برخی مدارس خاص وایجاد جاذبه و وادار کردن دانش آموزان به تلاش بیشتر،
اینگونه مدارس تاثیر منفی هم درآموزش ابتدایی می­گذارند.
شاطریان افزود: ازجمله عدم علاقمندی اولیا ودانش آموزان به آموزش همه جانبه اهداف آموزشی وپرورشی دوره ابتدایی وتمرکز روی موارد امتیاز آور درآزمون های مدارس خاص از آفت های مدارس خاص است.
وی خاطرنشان کرد: برای کاهش استرس دانش آموزان وجلوگیری ازسوءاستفاده­های احتمالی هرگونه آزمون خارج ازچارچوب مصوب درآیین­نامه ارزشیابی کیفی- توصیفی درمدارس ابتدایی ممنوع شده است.
معاون آموزش ابتدایی استان یادآور شد: در سال های اخیر به خصوص با اضافه شدن پایه ششم به دوره ابتدایی، آموزش و پرورش به منظور تامین نیروی انسانی و جبران کسری خود از نیروهای غیر متخصص و نا آشنا به روش های تدریس استفاده نموده است و از طرفی نیروهای مازاد دوره متوسطه که تخصص لازم در دوره ابتدایی را ندارد به دوره ابتدایی در نظر گرفته شده است.
شاطریان اظهار داشت: این معاونت به منظور حل این مشکل با اجرای طرح چندمعلمی دردوره دوم ابتدایی وتخصصی کردن دروس برای استفاده از تخصص معلمان ورودی از متوسطه سعی در کاهش مشکلات کرده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار