یک مقام مسئول در وزارت بهداشت تشریح کرد؛

برنامه ایران برای حذف بیماری سل طی دو دهه آینده

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت گفت: حدود 3 سال قبل که برخی کشورها برنامه حذف سل را مطرح کردند، دستیابی به اهداف حذف سل دور از انتظار به نظر می رسید اما با موفقیت های چشمگیر حاصله و با مدیریت خوب و برنامه ریزی صحیح ثابت شد که این هدف دست یافتنی است.

کد مطلب: ۵۲۶۶۹۰
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار اجتماعی پانا، محمد مهدی گویا با بیان این مطلب در نشست سه روزه مدیران و کارشناسان برنامه کنترل سل در دانشگاه های علوم پزشکی کشور گفت: این هدف به قدری بزرگ بود که در برنامه سلامت توسعه پایدار برای 15 سال دوم مد نظر قرار گرفت. از 17 هدف توسعه پایدار، سومین هدف برنامه سلامت است، حذف سل، هپاتیت ویروسی، پایان اپیدمی ایدز و کنترل اپیدمی بیماریهای منتقله از آب و غذا مورد تاکید قرار گرفته است.


وی افزود: امسال دکترمارگارت چان رئیس سازمان بهداشت جهانی اولویت اول را پایان بیماریهای واگیر اعلام کرد و گفت به اهداف تعریف شده برای سال 2030 که یکی از آنها حذف سل است به شدت پایبندیم و لازم است تا 2030 ، 95 درصد موارد مبتلا به سل شناسایی و تحت درمان قرار گیرند و همچنین مطمئن شویم درمان موفق بوده است.


رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت بیان کرد: در بین بیماریهای عفونی صرفنظر از بیماریهای تنفسی که قابل پیشگیری و کنترل نیستند، سل جایگاه ویژه ای دارد و با توجه به بار مرگ ناشی از TB/HIV ، ادغام دو برنامه کنترل سل و اچ آی وی در یکدیگر یک اقدام مهم و پیچیده ای است که مستلزم برنامه ریزی صحیح است. چون نمی توان سل را بدون اچ آی وی و و یا برعکس دید.


گویا خاطرنشان کرد: هرچه حساب شده تر عمل کنیم بار بیماری و میزان بروز بیماری کاهش یافته و به اهداف نزدیکتر می شویم.


وی افزود: مهمترین اقدام در این خصوص بیماریابی و تشدید فعالیتهای مربوطه است که باید براساس شناسایی گروه های هدف و بصورت کارشناسی شده باشد. سل را باید عمدتا در 2 مکان شناسایی کنیم؛ یکی در محلهای خاص و دیگری در جمعیتهای خاص؛ که زندان و حاشیه شهرها از جمله محلهای خاصی هستند که باید روی آنها سرمایه گذاری ویژه کرد.


وی افزود: مسئله دوم استفاده بهینه از ابزارهای تشخیصی خاص است. تلاش شده است ابزارهای تشخیصی به نحو عادلانه توزیع شود. در حال حاضر آزمایشگاه رایگان میکروسکوپی سل در همه شهرها وجود دارد و امکان کشت و آنتی بیوگرام و تشخیص پیچیده ترین انواع سل در قطبهای کشوری وجود دارد. اما باید دسترسی به روشهای تشخیص سریعتر را همگام با دنیا توسعه دهیم.


رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت بیان داشت: اطمینان دارم در کشور ما با پتانسیل و نیز نیروی انسانی با تجربه موجود ، قادر هستیم زودتر از زمان تعریف شده به اهداف حذف سل دست یابیم و ازدست اندرکاران برنامه انتظار دارم تمامی تلاش خود را برای آگاه سازی و جلب مشارکت حداکثری افراد کلیدی استان ها و مدیران بالادستی در دانشگاه های علوم پزشکی داشته باشند و همه باید بدانند که سل یک اولویت جهانی، منطقه ای و کشوری است که ابعاد وسیع اجتماعی دارد.


وی همچنین بر ضرورت بقا و تثبیت نیروهای انسانی با تجربه و آموزش دیده برنامه کنترل سل در دانشگاه های علوم پزشکی تاکید کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار