/گزارش پانا از فیلم سینمایی ˝زیباتر از زندگی˝/

انسیه شاه حسینی: ˝زیباتر از زندگی˝ روح شهدا را به تصویر کشید

خبرگزاری پانا: کارگردان فیلم سینمایی ˝زیباتر از زندگی˝ گفت: سعی ما بر این بود تا روح شهدا را به تصویر بکشیم تا مخاطب زمانی که فیلم را می بیند پی به این موضوع ببرد که این شهدا هم مثل ما بودند.

کد مطلب: ۵۲۴۱۲
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار فرهنگی پانا، نشست پرسش و پاسخ فیلم سینمایی «زیباتر از زندگی» با حضور انسیه شاه حسینی (کارگردان)، سید سعید سیدزاده (تهیه کننده)، حامد کمیلی، محمود پاک نیت (بازیگران)، محمدرضا موسوی نژاد (صداگذار) و با اجرای محمدرضا شهیدی فرد در سالن سعدی مركز همایش های برج میلاد برگزار شد.

انسیه شاه حسینی درباره روند ساخت فیلم گفت: من معتقدم فیلمسازانی که در این کار هستند و تریبونی دارند، بهترین کار این است كه سراغ سوژه هایی بروند که هم در این دنیا و هم در دنیایی دیگر برایشان سود داشته باشد. من برای این فیلم سراغ شهید «علم الهدی» رفتم زیرا شخصیتی چند وجهی داشت و در زمان نوشتن فیلمنامه مشکلی نداشتم زیرا فیلمنامه را از روی خاطرات این شهید نوشتم و با مشکلی هم روبرو نشدم.

وی در مورد انتخاب نقش شهید «علم الهدی» توضیح داد: با توجه به اینکه موضوع مستندی را کار می کردم، می خواستم شخصیت شناخته شده ای نباشد. سه سال تحقیق می کردم و در همین حین به دنبال شخصیت اصلی فیلم هم بودم اما در نهایت ناچار شدم از یک بازیگر حرفه ای برای این نقش استفاده کنم. حامد کمیلی این شایستگی را داشت تا نقش را به او بسپارم.

شاه حسینی در ادامه افزود: زمانی که حامد کمیلی ریش گذاشت و لباس جنگ را به تن کرد، با اطمینان قلبی کار را ادامه دادم و یکی از نکات برجسته حامد این بود که از من خواهش می کرد تا هر چیزی که باعث می شود تا او به شخصیت علم الهدی نزدیک شود را به او بگویم. یکی از شانس های بزرگ ما این بود که حامد بازیگر باهوشی است و من زمانی که برای اولین بار فیلم را دیدم، به ظرفیت های کاری او پی بردم و امیدوارم این کار نقطه عطفی برای او برای انتخاب فیلمنامه های بعدی اش باشد.

این کارگردان با بیان اینکه زندگی این عزیزان بسیار پرفراز و نشیب است، گفت: اگر می خواستم به طور کامل به همه ابعاد شخصیتی این شهید بپردازم از حوصله یک فیلم سینمایی خارج می شد و به سریال می رسیدیم. راف کات این فیلم 180 دقیقه بود و باید آن را به 90 دقیقه می رساندیم، زمانی که به 110 دقیقه رسید برای کم کردن آن بسیار ناراحت بودم.

شاه حسینی همچنین گفت: سعی ما بر این بود تا روح شهدا را به تصویر بکشیم تا مخاطب زمانی که فیلم را می بیند پی به این موضوع ببرد که این شهدا هم مثل ما بودند.

وی همچنین گفت: امروز که این فیلم را دیدم تصمیم گرفتم در میکس آن تجدید نظر کنم و روی صداها بیشتر کار کنم و جاخالی ها را پر کنم، ضمن اینکه فیلم هم باید چند دقیقه ای کوتاه شود.

در ادامه جلسه سید سعید سیدزاده تهیه کننده فیلم گفت: برای ساخت این فیلم انگیزه های زیادی وجود داشت. به عنوان یکی از سربازان انقلاب یکی از افتخاراتم این است که با پیروی از ولایت این فیلم را ساختم.

وی ادامه داد: من معتقدم باید ذائقه مردم را تغییر دهیم ضمن اینکه خط و مشی من اینگونه بود تا آثاری را تولید کنم که مخاطب دست خالی از سینما بیرون نرود، زیرا این فیلم ها می تواند کانون گرم خانواده را با سینما آشتی دهد.

سیدزاده همچنین توضیح داد: فیلمبرداری این کار زمان طولانی برد و کار سختی بود زیرا در سرما و گرمای تابستان کار شده بود.

حامد کمیلی بازیگر فیلم نیز در این جلسه گفت: مدتی بود تصمیم گرفته بودم تا خودم را درگیر کار متفاوتی کنم، ضمن اینکه تصمیم گرفته بودم تجدید نظری در پرونده کاری ام داشته باشم و این تجربه فیلمنامه «زیباتر از زندگی» بود.

وی در ادامه افزود: زمانی که فیلمنامه را خواندم در پذیرفتن آن مردد بودم زیرا شناختی از شهید «علم الهدی» نداشتم. قرار شد برای صحبت در مورد کار و جواب نهایی به هویزه نزد انسیه شاه حسینی بروم. زمانی که به هویزه رفتم و فضای شهری آن جا را دیدم، متوجه شدم قصه واقعی است و بر اساس مستندات نوشته شده است؛ ضمن اینکه با یک شخصیت عجیب و غریبی هم روبرو می شدم، با کمال میل نقش را پذیرفتم و تمام تلاشم بر این بود تا حفظ حرمت کرده باشم.

کمیلی ادامه داد: در اینجا باید یادآور شوم که این فیلم زاییده ذهن یک نویسنده نیست بلکه با قصه ای مستند همراه بود. یکی از عجیب ترین سکانس ها، سکانس شهادت بود، خدا را شکر می کنم اگر توانسته باشم به خوبی ذره ای از شخصیت ایشان را ایفا کنم.

محمود پاک نیت بازیگر دیگر فیلم گفت: افتخار می کنم در فیلم انسیه شاه حسینی که اولین بار با ایشان در هویزه آشنا شدم بازی کردم. انسیه شاه حسینی به اندازه صد مرد این کار را جلو برد. برای ساخت این فیلم به شاه حسینی تبریک می گویم زیرا خود ایشان با پشت کار هشت سال در جنگ حضور داشت و اتفاقات خاصی برای او افتاده است.

محمدرضا موسوی نژاد صدابردار فیلم گفت: فیلم های جنگی قابلیت صداگذاری خاص خودش را دارد و با کار شهری بسیار متفاوت است، ضمن اینکه نیاز به شناخت و تجربه ویژه ای هم دارد. من در گذشته تجربه کارهای جنگی را با مرحوم رسول ملاقلی پور، محمدعلی باشه آهنگر و جواد اردکانی را داشتم. این عزیزان به من کمک کردند تا فضاسازی خوبی نسبت به این مقوله داشته باشم.

وی ادامه داد: کارهای جنگی را بسیار دوست دارم و اگر دقت کرده باشید بیشتر کارهای من جنگی و هنری بوده اند و کمتر به گیشه پرداخته ام.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار