رئیس اداره سلامت کودکان وزارت بهداشت:

سند ملی رشد و تکامل همه جانبه کودکی به شورای عالی سلامت رفت

رئیس اداره سلامت کودکان وزارت بهداشت از آماده شدن سند رشد و تکامل همه جانبه کودکی و تصویب آن در دو هفته آینده در شورای معین که با حضور مسئولان و نمایندگان 9 وزارتخانه برگزار می شود، خبر داد.

کد مطلب: ۵۲۳۳۱۷
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، سید حامد برکاتی در حاشیه برگزاری جلسه بازنگری سند رشد و تکامل همه جانبه کودکی، گفت: این سند ظرف چند ماه آینده و قبل از پایان سال 95 در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی که با حضور 9 وزیر و به ریاست جمهور تشکیل می شود، برای تصویب نهایی ارائه شده و بعد از آن اجرایی می شود.

وی به برنامه های پیش‌بینی شده در این سند اشاره کرد و گفت: این برنامه ها و اقدامات به دوران قبل از لقاح و به طور مشخص از لقاح تا هشت سالگی توجه دارد. چون عمده رشد مغز انسان یعنی 60 درصد در سال اول، حدود 80 درصد تا سه سالگی و بیش از 90 درصد آن تا هشت سالگی شکل می گیرد.

رئیس دبیرخانه کشوری رشد و تکامل همه جانبه کودکان در ادامه افزود: از آنجایی که فرصت هایی که برای بالندگی ذهنی، جسمی و عملیاتی یک انسان وجود دارد، عمدتا در هشت سال اول زندگی است، بنابراین لازم است برای این زمان برنامه ریزی ویژه داشته باشیم. زیرا کشورهایی که چالش های سلامتی را پشت سر گذاشته اند، برای رشد و تکامل همه جانبه کودکان سرمایه گذاری کرده اند و برای هشت سال اول عمر برنامه ریزی کرده اند.

برکاتی منظور از چالش های سلامتی را غلبه کردن بر میزان بالای مرگ و میر کودکان خردسال و به طور مشخص مرگ و میر کودکان زیر یک، پنج و نوزادان و نیز غلبه کردن بر سوءتغذیه عنوان کرد.

رئیس اداره سلامت کودکان وزارت بهداشت برنامه مراقبت و تغذیه مادر باردار از زمان لقاح و سپس فراهم آوردن تسهیلات برای مادر باردار اعم از مرخصی زمان بارداری را از جمله اقدامات اجرایی عنوان کرد که برنامه آن بعد از تصویب سند باید نوشته و اجرا شود.

وی با بیان اینکه فراهم کردن شرایط زایمان استاندارد و ایمن نیز از جمله مهمترین دستاوردهای است که با اجرای طرح تحول سلامت ایجاد شده است، ادامه داد: سند رشد و تکامل همه جانبه کودکی تمامی حیطه های جسمی، اجتماعی، فرهنگی و معنوی کودک را در برمی گیرد و مباحث جامع آن مربوط به وزارتخانه های بهداشت، آموزش و پرورش، کار و رفاه اجتماعی و همچنین شهرداری ها و سازمان بهزیستی است.

برکانی گفت: براساس این سند معتقدیم کودک زیر هشت سال یک شغل دارد و آن بازی است که با این نظر طبیعتا ساخت و ساز و احداث زمین های بازی برای کودکان از جمله حوزه هایی است که باید به آن توجه کرد. همچنین بحث سلامت معنوی و آماده کردن بسته های خاص برای گروه های سنی تا هشت سال به منظور توجه به بحران هویت معنویت در جوانان مهم است.

رئیس اداره سلامت کودکان وزارت بهداشت اظهار کرد: سند پیش نویس رشد و تکامل همه جانبه کودکان با همکاری وزارت خانه های بهداشت، آموزش و پرورش، کار و رفاه اجتماعی و همچنین شهرداری‌ها و سازمان بهزیستی در طی سه سال و در سال های 88 تا 91 آماده شده است و مصوبه ابتدایی آن نیز در سال 92 از شورای عالی سلامت و امنیت غذایی گرفته شده که در جلسه بعدی شورای معین که تا دو هفته دیگر تشکیل می شود، نهایی خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار