در گفت‌وگو با پانا مطرح شد؛

رشد 30درصدی خطاهای پزشکی در کشور/بررسی این موضوع در مجلس

یک عضو کمیسیون بهداشت درباره میزان رشد خطاهای پزشکی در کشور از بررسی این موضوع در جلسه کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی خبر داد.

کد مطلب: ۵۲۱۷۹۳
لینک کوتاه کپی شد

محمدحسین قربانی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی پانا، با بیان اینکه در مواردی از فعالیت‌ های پزشکی ممکن است خطاهایی رخ دهد که این موضوع در همه کشورهای دنیا اتفاق می افتد، اظهار داشت: خطاهای پزشکی به دو دسته عمدی و غیرعمدی تقسیم می‌ شوند که بیشتر این خطاها در زمینه اعمال جراحی و تشخیص‌ های پزشکی رخ می دهد، در حالی که طی سال های اخیر خطاهای پزشکی 30 درصد رشد داشته است.


این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه سازمان نظام پزشکی و دادگستری مسئول رسیدگی به خطاهای پزشکی هستند، خاطرنشان کرد: کارشناسان نظام پزشکی و دادگستری می بایست به موضوعاتی که بعضا به دنبال خطای پزشکی ایجاد می شود، رسیدگی کنند.


وی درخصوص مجازات حبس در قانون مجازات اسلامی برای پزشکانی که مرتکب خطای پزشکی شده اند نیز گفت: در حال حاضر مجازات حبس برای پزشکان وجود ندارد و اگر این مجازات برای پزشکانی که مرتکب خطا می شوند وجود داشته باشد، شاید موثر باشد اما سازمان نظام پزشکی معتقد است در جراحی هایی که پر ریسک هستند، اگر مجازاتی وجود داشته باشد پزشکان اقدام به عمل نمی کنند.


قربانی با بیان اینکه اگر خطای پزشکی با اهمال همراه باشد نیاز به برخورد با پزشک متخلف دارد، تصریح کرد: برخی از خطای پزشکی اجتناب ناپذیر است و درصدی از این خطاهای پزشکی غیرعمدی است اما درصدی از خطاهای پزشکی که در جراحی صورت می گیرد در پی اهمال کاری صورت گرفته و نباید از کنار آن به راحتی گذشت.


عضو کمیسیون بهداشت و درمان خاطرنشان درباره آمار خطاهای پزشکی نیز توضیح داد: آمار دقیقی از میزان قصور پزشکی در اختیار نداریم اما در سال های اخیر آمار پرونده‌ هایی که به آن خطای پزشکی گفته می شود، رو به افزایش است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار