مسجد محمدیه یکی از بناهای ارزشمند دوره قاجار است

بازسازی و مرمت مسجد تاریخی محمدیه که درسال گذشته بر اثر پوسیدگی و ترکیدگی لوله آب به ضلع شمالی آن آسیب‌های جدی وارد شده بود توسط میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین به پایان رسید.

کد مطلب: ۵۱۲۹۱۴
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا از قزوین، بازسازی و مرمت مسجد تاریخی محمدیه که درسال گذشته بر اثر پوسیدگی و ترکیدگی لوله آب به ضلع شمالی آن آسیب‌های جدی وارد شده بود توسط میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین به پایان رسید.

محمد علی حضرتی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین در این باره اظهار کرد: مسجد محمدیه یکی از بناهای ارزشمند دوره قاجار است که متاسفانه در سال گذشته به دلیل پوسیدگی و ترکیدن لوله‌های آب شهری دچار خسارت شدید شد.

حضرتی ادامه داد : با از بین رفتن پی و زیربندی جداره‌های این بنا بر اثر جریان آب درضلع شمال غربی مسجد، ۶۰ درصد تخریب صورت گرفت و به دررفتگی دیوارها، شکستن طاق و فرو نشست زمین در این بخش از مسجد منجر شد که پس از بازدید و بررسی‌های انجام شده توسط تیم فنی و کارشناسان مرمت این اداره کل، بازسازی و مرمت قسمت‌های آسیب دیده بنا در دستور کار قرار گرفت.

حضرتی ضمن اشاره به اقدامات صورت گرفته در پروژه مرمتی مسجد محمدیه یادآور شد: در اجرای طرح مرمتی این اثر تاریخی در مرحله اول اقدامات رفع خطر صورت گرفت و در مرحله بعد پس از بازگشایی سطوح پیرامون جداره‌ها، استحکام ‌بخشی و مرمت‌های اضطراری در پی، جداره‌های عمودی، طاق‌ها، سقف و همچنین کف‌سازی قسمت‌هایی از بام مسجد به عمق دو دهنه با نظارت کارشناسان مرمت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری انجام شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین بیان کرد: هزینه‌های مورد نیاز برای طرح مرمت و بازسازی ضلع شمالی این مسجد تاریخی توسط هیئت امنای مسجد و در برخی موارد با مشارکت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین تامین شد که جا دارد از کلیه کسانی که در امر مرمت و بازسازی این مسجد تاریخی ما را یاری کردند و با مشارکت بهینه خود حیات دوباره به این مکان بخشیدند تشکر کنیم.

حضرتی اضافه کرد: آثار و بناهای تاریخی بخش مهمی از هویت و تمدن کهن شهر قزوین محسوب می شوند و آسیب دیدن هر یک از آنها به منزله نابودی پیشینه غنی فرهنگی، تاریخی این شهر است که امیدواریم با مدیریت صحیح و اقدامات به هنگام مسئولان و دستگاههای ذیربط از تخریب این یادگارهای ارزشمند پیشگیری کرده و در جهت احیاء و باززنده سازی این آثار برای بهره‌مندی نسل آینده گام‌های موثری برداریم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار