مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس :

خشکسالی و تراکم علف های خشک، دلیل خودسوزی حاشیه مهارلو است

مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس با بیان اینکه طی روزهای گذشته از مناطق حاشیه دریاچه مهارلو دود از زمین بر می خیزد گفت : این پدیده که به خودسوزی زمین موسوم است در اطراف دریاچه مهارلو ناشی از خشکسالی و تراکم بافت های خشک علفی است و چندان پایدار نیست.

کد مطلب: ۵۱۲۱۸۹
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا فارس، حمزه ولوی اظهار داشت : در حاشیه دریاچه مهارلو و در مناطقی که چشمه های آب شیرین وجود دارد به علت رویش بافت های علفی در سال های گذشته و تراکم آن در زیرزمین و خشک شدن این بافت ها پدیده خودسوزی خاک اتفاق می افتد .
وی ادامه داد : با تداوم خشکسالی و نرسیدن آب به بافت های یاد شده این سطوح بر اثر فشار و ایجاد گرما تولید دود می کنند و از حفره های حاشیه دریاچه دود بیرون می آید .
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس با بیان اینکه کارشناسان محیط زیست در حال بررسی بیشتر موضوع هستند گفت:این پدیده اغلب در مناطقی که پیشتر از چشمه های آب شیرین برخوردار بوده اند دیده می شود و دریاچه مهارلو تراکم آب شور دارد و بعید است در سطوح وسیعی از حاشیه دریاچه این موضوع گسترش یابد .
ولوی گفت: در سالهای گذشته در مناطقی از روستای اسلاملو و همچنین مناطقی از بیضا نیز این پدیده بروز کرد، در عین حال ترک خوردن زمین و رسیدن هوا به بافت های زیرین و خشکی بافت های علفی ممکن است این موضوع را قدری تشدید کند .
دریاچه مهارلو که در فصول پر باران آبگیری می شود در فاصله 30 کیلومتری جنوب شیراز در کنار روستای مهارلو قرار دارد ، این دریاچه محل زیست پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی است و در فصول گرم به خشکی می گراید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار