بدهی 5 میلیارد تومانی مشترکین روستایی به آبفار مازندران

مدیرکل شرکت آب و فاضلاب روستایی مازندران گفت: تعداد مشترکین آبفار مازندران 386 هزار و 500 مشترک است که مجموعا 5 میلیارد تومان به این شرکت بدهکار می باشند.

کد مطلب: ۵۱۰۹۵۵
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا-مازندران، مجید عبدالهی در نشست خبری به مناسبت هفته صرفه جویی در مصرف آب که در سالن اجتماعات شرکت آبفار مازندران تشکیل شد، ضمن تاکید بر لزوم توجه به فرهنگ صرفه جویی در تمامی طول سال، بیان داشت: توجه به اینکه تولید آب بهداشتی جهت مصرف شهروندان هزینه و زحمت بسیار می طلبد که در بخشهای مختلف مانند احداث تاسیسات آبرسانی، منابع ذخیره آب، خطوط انتقال و شبکه توزیع آب مصرف می شود و نیز محدود بودن منابع آب که تجدیدپذیر و قابل تولید و جایگزینی نیست، دلایل مهم نهادینه کردن فرهنگ مصرف آب را بر ما روشن تر می سازد.

40 لیتر فاضلاب در مقابل یک لیتر مصرف آب

مدیرکل شرکت آب و فاضلاب روستایی مازندران با اشاره به سه متغیر جمعیت، مصرف و منابع آب بیان داشت: افزایش دو متغیر اول و کاهش متغیر منابع آب، و نیز تناسب ناموزون میان این سه متغیر باعث تشدید چالش در این حوزه شده است.

عبدالهی ضمن اشاره به مشکل سومی به نام تولید فاضلاب، اظهار داشت: مصرف بی رویه آب شرب علاوه بر ازیاد هزینه وکاهش منابع محدود، باعث افزایش تولید فاضلاب می شود. در واقع در مقابل هر یک لیتر آب مصرفی، 40 لیتر آب آلوده اضافه می شود و در کنار این مشکل بر میزان آب شور نیز افزوده می شود.

بارندگی سیلابی باعث تقویت منابع آب نمی شود

وی منابع آب شیرین را در تمامی کشورها دارای محدودیت اعلام کرد و گفت: این مشکل جهانی است و نباید وانمود کنیم که در این زمینه مشکلی وجود ندارد چراکه باید توجه کرد که بارندگی در سالهای گذشته به شکل برف بوده و در سالهای اخیر به شکل باران که به بارندگی سیلابی بعضا تبدیل شده است و متاسفنه باعث تقویت منابع آب شیرین نمی شود.

5 هزار کیلومتر شبکه فرسوده آبرسانی روستایی

این مسئول درخصوص مشکل آبرسانی به روستاها گفت: آب روستاها در طی هفت مرحله پمپاژ می شود که در هفت ایستگاه پمپاژ انجام می شود و اگر یک ایستگاه دچار مشکل فنی شود باعث قطعی آب می شود در کنار اینکه مصرف بی رویه نیز در قطعی آب مؤثر است و نیز برخی از روستاها تحت پوشش آبفار نیستند.

عبدالهی با اشاره به 18 هزار کیلومتر لوله شبکه آبرسانی روستایی بیان داشت: از این مقدار حدود 5 هزار کیلومتر شبکه فرسوده وجود دارد که هر ساله مقداری از این شبکه فرسوده اصلاح می شود و از طرفی به آن افزوده می شود. با وجود اقدامات همیشگی ما در این زمینه، اما ما انتظار اختصاص اعتبارات بیشتری در این حوزه داریم.

وی هزینه اصلاح هر کیلومتر شبکه فرسوده را 40 میلیون تومان اعلام کرد و گفت: در این خصوص مشارکت مردم و خیران می تواند راهگشا باشد که در حال حاضر نیز به یاری مردم و خیران اصلاح و توسعه بسیار صورت گرفته است.

روستاهای کوهستانی مشکل کمبود آب ندارند

مدیرکل شرکت آب و فاضلاب روستایی مازندران با رد کمبود آب در روستاهای کوهستانی (بالادست) گفت: طراحی شبکه و ارائه خدمات آبرسانی بر اساس جمعیت ثابت روستاها است نه جمعیت متغیر با این حساب در فصل تابستان حضور این جمعیت متغیر و افزایش تعداد مصرف کنندگان باعث ایجاد شوک در شبکه و کم آبی می شود.

عبدالهی تعداد مشترکین روستایی را در مجموع 386 هزار و 500 مشترک اعلام کرد و گفت: از این تعداد 45 هزار مشترک فصلی داریم که برخلاف سایر مشترکین که در تمام طول سال استفاده کننده هستند، تنها ده روز الی یک ماه در سال استفاده کننده می شوند و برای ما هزینه ایجاد می کنند که ناچار از پذیرش آن هستیم چراکه نمی توانیم با وجود خرید انشعاب از سمت آنها، از بروز خدمات خودداری کنیم.

بهره مندی 37 روستا از آب شرب در هفته دولت

وی با اشاره به بهره برداری از 46 مجتمع آبرسانی که شامل 409 روستا می باشد، گفت: تا پایان سال مالی 96 و بهره برداری از این مجتمع ها، 283 روستا از آب شرب بهره مند می شوند که در نظر داریم در هفته دولت 37 روستا را شامل شود.

عبدالهی میزان اعتبار 46 مجتمع آبرسانی را 57 میلیارد تومان دانست و گفت: میزان اعتبار مصوب شده سال 94، 57 میلیارد تومان بود که 25 درصد آن درواقع اختصاص یافت اما آبفار مازندران طبق اعتبار مصوب شده کار کرد و به این ترتیب مبلغ 35 میلیارد تومان به پیمانکاران بدهکار شدیم.

وی میزان بدهی مشترکین به آبفار استان را 5 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: با بهره برداری از مجتمع های آبرسانی در سال پیش رو، 161 هزار مشترک به آبفار مازندران اضافه می شود.

مصرف100 لیتر اضافه بر مصرف سرانه در روستاها

این مسئول مصرف سرانه هر نفر را در روستا 150 لیتر در شبانه روز دانست و بیان داشت: اما متاسفانه در روستاهای استان این عدد به 250 لیتر و بعضا 400 لیتر رسیده است.

عبدالهی درخصوص روستاهای تحت پوشش آبفار، گفت: نزدیک به 2 هزار و 450 روستای بالای 20 خانوار داریم که حدود 1600 روستا با جمعیت 85 درصدی ( 85 درصد جمعیت تحت پوشش هستند) تحت پوشش آبفار هستند.

عدم خرید انشعاب روستاییان و وقفه در بهره برداری از مجتمع آبرسانی تلمادره

مدیرکل شرکت آب و فاضلاب روستایی مازندران درخصوص مجتمع آبرسانی تلمادره منطقه چهاردانگه گفت: دولت 5 میلیارد تومان برای این مجتمع هزینه کرد و متاسفانه موضوعاتی مانند عدم خرید انشعاب از سوی تمامی خانوارها در روستاهایی که زیرمجموعه این مجتمع آبرسانی هستند که منجر به ایجاد هرج و مرج شده، و نیز عدم مالکیت آبفار بر منبع تامین آب باعث شده که این مجتمع با وجود تلاش بسیار همکاران ما به بهره برداری نرسد و دو روستا از این مجموع روستاها، مشکل آب داشته باشند.

عبدالهی تغییر کاربری و ساخت و سازهای غیرمجاز را در گذشته عامل خرید انشعابهای غیرمجاز دانست و گفت: اما در حال حاضر قانون به ما این اجازه را نمی دهد و تمامی انشعابات با مجوز است. پیگیر هستیم تا تکلیف انشعابات غیرمجاز نیز مشخص شود.

بهره برداری از شبکه فاضلاب روستای زاغمرز در آینده

عبدالهی درخصوص فعالیت آبفار در حوزه مربوط به ساماندهی فاضلاب روستایی گفت: شبکه فاضلاب روستای شوکا در جویبار راه اندازی شده است و در آینده نزدیک شبکه فاضلاب روستای زاغمرز نیز به بهره برداری خواهد رسید.

وی با اشاره به در دست اقدام بودن طراحی شبکه فاضلاب 5 روستای دیگر نیز گفت: طراحی های لازم انجام شده و در برخی مناطق نیز زمین مشخص شده و پس از جمع بندی نهایی اعتبار لازم را از محل اعتبارات بانک توسعه اسلامی تامین خواهیم کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار